Trafikplanen præsenterer de statslige initiativer på jernbanen og rammerne for togtrafikken. Trafikplanen giver et overblik over besluttede projekter og den forventede udvikling i togbetjening og passagerprognoser på 5, 10 og 15 års sigte – helt ned på stationsniveau. Der vil i de næste år blive ibrugtaget en række større projekter med stor betydning for jernbanens fremtid bl.a.: Signalprogrammet, elektrificering, nyt materiel, ny bane København-Ringsted, Femern Bæltforbindelsen og udvidelserne af den Københavnske metro.
Trafikplanen udarbejdes med grundlag i lov om trafikselskaber §8. I denne tredje udgave af trafikplan for den statslige jernbane er der igen fokus på at opstille et fælles planlægningsgrundlag, som kan anvendes af alle aktører i den kollektive trafik med det formål at sikre god sammenhæng for de rejsende.
Trafikplanen for 2017-2032 bliver ikke opdateret ift. høringsudgaven. Der er sket så meget siden høringsudgaven fra november 2017, at en opdatering reelt svarer til en ny trafikplan – som derfor nødvendigvis ville skulle i høring på ny. Høringsudgaven kommer derfor til at forblive som den er – undtagen enkelte mindre fejlrettelser i trafikplanens bilag 1. De afgivne høringssvar vil danne grundlag for arbejdet med en kommende trafikplan for den statslige jernbane.
Trafikplanen har været i høring fra 24. november 2017, med høringsfrist den 26. februar 2018. Der er link til de indkomne 92 høringssvar og høringsnotatet i højre side.
Høringsnotat
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens bemærkninger som opfølgning på høringssvarene til trafikplanen 2017-2032, grupperet efter emner.
Lov
LBK nr. 323 af 20/03/2015
Bekendtgørelse af lov om trafikselskaber
Gældende fra
01/04/2015