Om § 5:
Hvornår er ibrugtagningstilladelse nødvendig?
Som nævnt under definitionen af jernbaneinfrastruktur er ansøgning om ibrugtagningstilladelse relevant i følgende tilfælde:
- Ved ny infrastruktur, dvs. hvor der ikke er infrastruktur i forvejen.
- Ved ændring af eksisterende jernbaneinfrastruktur, hvor ændringen er signifikant og/eller er en fornyelse eller opgradering, som er omfattet af TSIkrav.
Der kræves ibrugtagningstilladelse til alle signifikante ændringer, der kan påvirke jernbanesikkerheden, i de strukturelle delsystemer.
Trafikstyrelsens involvering ved ny infrastruktur og ved ændringer i eksisterende infrastruktur
Trafikstyrelsen skal involveres i forbindelse med følgende:
- hvis virksomheden vurderer, at ændringen er signifikant
- hvis ændringen er omfattet af TSI’er
- ved godkendelse af et sag-til-sag godkendt assessor-team, som ansøger ønsker at anvende, jf. bekendtgørelsens § 11, og
- ved ansøgningen om ibrugtagningstilladelse, jf. § 4
Herudover er der ikke krav om, at Trafikstyrelsen involveres i ændringens forløb.
Ved nogle ændringer - typisk større og/eller komplicerede ændringer - kan det dog anbefales at tage en forhåndsdialog med Trafikstyrelsen ved ændringens opstart, eller når relevant.
Formålet kan f.eks. være, at man som ansøger ønsker en godkendelsesmæssig opdeling af ændringen, f.eks. en ibrugtagningstilladelse til hver af ændringens faser/etaper.
For at minimere ansøgers projektrisici kan ansøger ligeledes bede om Trafikstyrelsens feedback i form af en tilkendegivelse på f.eks. en sikkerhedsplan eller andre forhold, der i den sidste ende har relevans for ansøgers mulighed for at opnå en ibrugtagningstilladelse.
Se nærmere om forhåndsdialog og tilkendegivelse i efterfølgende afsnit.
Ansøgning om ibrugtagningstilladelse
Ansøger skal ved ansøgning om ibrugtagningstilladelse anvende Trafikstyrelsens ansøgningsskema, jf. § 4, stk. 1, der findes på Trafikstyrelsens hjemmeside. Ved ansøgning skal ansøger indsende følgende dokumenter udover de i skemaet nævnte stamoplysninger:
- En systemdefinition: En beskrivelse af ændringen af delsystemet, herunder en beskrivelse af sikkerhedskravene til delsystemet.
- En sikkerhedsvurderingsrapport: Som dokumentation for, at sikkerheden er i orden.
- Forslagsstillers erklæring: Dokumentation i form af skriftlig erklæring om, at alle identificerede farer og risici ved disse farer er holdt på et acceptabelt niveau.
- En EF-verifikationserklæring (hvis TSI-krav skal verificeres):
Som dokumentation for, at delsystemet er interoperabelt.
- Det Europæiske Jernbaneagenturs godkendelse: Som dokumentation for, at Agenturets godkendelse er indhentet vedr. fast ERTMS-udstyr, hvor Agenturets godkendelse er påkrævet.
1) Systemdefinition
En systemdefinition er defineret i bekendtgørelsens § 2, nr. 16 som beskrevet i bilag I, afsnit 2.1.2 i CSM-RA.
2) Sikkerhedsvurderingsrapport
Sikkerhedsvurderingsrapporten udarbejdes af et assessor-team, der er udpeget af ansøger og som enten er akkrediteret af et nationalt akkrediteringsorgan eller godkendt af Trafikstyrelsen. Assessor, der er akkrediterede i Danmark, er akkrediterede efter bekendtgørelse om krav til akkreditering af assessorer på jernbaneområdet. Kravene til assessorer, som ikke er akkrediterede, fremgår af Trafikstyrelsens bekendtgørelse om godkendelse af assessorer og sagkyndige i forbindelse med godkendelse af jernbaneinfrastruktur og køretøjer.
En sikkerhedsvurderingsrapport er defineret i § 2, nr. 15, og kravene til indholdet i en sikkerhedsvurderingsrapport er beskrevet i CSM-RA nr. 402/2013 Bilag III og bekendtgørelsens Bilag 3.
Ansøgers risikovurdering og den tilhørende sikkerhedsvurderingsrapport skal særligt omfatte åbne punkter i TSI’en og den sikre integration af ændringen i den eksisterende jernbaneinfrastruktur inklusiv driftsmæssige forhold. Rapporten skal herudover omhandle forhold, hvor en TSI kræver, at CSM-RA anvendes, samt hvor en sikkerhedsvurdering er påkrævet i TSI’en.
3) Forslagsstillers skriftlige erklæring
Der henvises til nærværende vejlednings side 14, hvor forslagsstillers erklæring er defineret. Erklæring skal indeholde oplysninger, som er fastsat i CSM-RA artikel 16 og bekendtgørelsens Bilag 1, afsnit 7.
4) EF-verifikationserklæring
Ansøger udpeger selv det bemyndiget organ/Notified Body (NoBo), som ansøgeren ønsker at anvende til at forestå EF-verifikation. Ansøger kan på EU-Kommissionens database, Nando, finde en liste over virksomheder/organisationer, som er godkendt til at være NoBo for de pågældende TSI’er.
Ansøger skal klarlægge, hvilke enkelte TSI-krav der er relevante for projektet.
Hvis ansøger finder, at det er uklart, hvordan et givent TSI-krav skal forstås, anbefales det at kontakte Trafikstyrelsen. NoBo verificerer, at delsystemet overholder de pågældende krav i TSI’en og udarbejder efter endt verifikation en såkaldt EF-verifikationsattest/rapport.
På grundlag af EF-verifikationsattesten/rapporten udarbejder ansøger en EF- verifikationserklæring til brug for Trafikstyrelsen. Herefter skal ansøger fremsende EFverifikationserklæring samt EF verifikationsattest/rapport til Trafikstyrelsen.
En EF-verifikationserklæring er påkrævet, hvor TSI-krav skal anvendes. Krav og beskrivelse i forhold til EF-verifikationserklæringen er beskrevet i:
- Interoperabilitetsdirektivets art. 15
- Interoperabilitetsdirektivets bilag IV, og
- Kommissionens henstilling af 5. december 2014 om forhold vedrørende ibrugtagning og anvendelse af strukturelt definerede delsystemer og køretøjer efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/57/EF og 2004/49/EF (2014/897/EU).
Se nærmere herom i bilag B.
5) Det Europæiske Jernbaneagenturs godkendelse
For at sikre harmoniseret gennemførelse af ERTMS og interoperabilitet på EUplan kontrollerer Agenturet før et udbud vedrørende fast ERTMS-udstyr, at de tekniske løsninger, der påtænkes, er fuldt overensstemmende med de relevante TSI’er og dermed er fuldt interoperable. Såfremt ansøgningen til Trafikstyrelsen indeholder fast ERTMS udstyr skal Agenturets godkendelse derfor vedlægges ansøgningsmaterialet, til kontrol af at agenturets godkendelse er indhentet.
Opfyldelse af TSI-krav
Som udgangspunkt skal alle relevante TSI-krav overholdes, og NoBo skal verificere, hvorvidt de relevante TSI-krav er opfyldt. Hvis det ikke er muligt at opfylde et givent TSI-krav, skal undtagelsesmuligheder i den pågældendeTSI undersøges.
Derudover kan der være en mulighed for at ansøge Kommissionen om en undtagelse fra et eller flere TSI-krav jf. interoperabilitetsdirektivet. Ansøger skal i disse tilfælde kontakte Trafikstyrelsen.
Ved fornyelse og opgraderinger af eksisterende infrastruktur kan der være udfordringer forbundet med at anvende TSI’er. Dette gælder særligt i forhold til anvendelse af komponenter, hvor de ovennævnte undtagelsesmuligheder ikke vurderes relevante eller tilstrækkelige.
Ansøger bør derfor afklare med den valgte NoBo, hvilke krav, der gælder for projektet. Hvis ansøger finder, at det er uklart, hvordan et givent TSI-krav skal forstås, anbefales det at kontakte Trafikstyrelsen.
Godkendelse af etape-opdelte ændringer
Ansøger kan ønske at ibrugtage visse ændringer i etaper. I sådanne tilfælde vil det være muligt for ansøgeren at ansøge om en ibrugtagningstilladelse for de enkelte etaper. I disse tilfælde skal ansøger indsende følgende til Trafikstyrelsen for at opnå en ibrugtagningstilladelse til det pågældende delsystem:
- En systemdefinition, der beskriver den pågældende etape
- En sikkerhedsvurderingsrapport for den pågældende etape
- Forslagsstillers erklæring om at alle identificerede farer og risici ved disse farer er holdt på et acceptabelt niveau
- Hvis TSI-krav skal anvendes: En EF-erklæring om ISV der dækker det pågældende delområde, (som udarbejdes på baggrund af NoBos verifikationsredegørelse i mellemfasen).
- Det Europæiske Jernbaneagenturs godkendelse af ERTMS Udbud skal vedlægges ansøgningen, hvis en sådan godkendelse er påkrævet.
For nogle ændringer gælder det, at disse kan inddeles i etaper, som kan færdiggøres og idriftsættes uafhængigt af de efterfølgende ændringer. Hermed opnås trin for trin en ibrugtagningstilladelse til den til enhver tid gældende driftstilstand for ændringen.
I forbindelse med sådanne ændringer vil hver af ibrugtagningstilladelserne til etaperne have selvstændig og permanent karakter således, at ibrugtagningstilladelserne ikke erstatter hinanden, men derimod supplerer hinanden.
Denne type ændringer gælder typisk for ændringer i spor.
Det kan eksempelvis være en ændring, der omfatter sporfornyelse på en større station, hvor sporfornyelsen indbefatter fornyelse af et større antal spor, sporskifter, krydsningssporskifter mv. For at kunne trafikere stationen, selvom der vil være en indskrænket drift, mens fornyelsen pågår, ombygges sporene successivt efter en nøje planlagt takt, med opdeling i etaper, der skal ibrugtages til drift som perler på en snor.
For andre ændringer er etaperne også opdelt i fagtekniske områder. Der kan være praktiske grunde til, at sporarbejder gennemføres først, hvorefter sikring hhv. fjernstyring udføres i senere faser. I sådanne tilfælde vil ibrugtagningstilladelser til senere etaper bygge ovenpå de ibrugtagningstilladelser, der er udstedt til de tidligere etaper. Trafikstyrelsen vil behandle de enkelte ansøgninger (faser) som en særskilt ændring, og der opnås hermed trin for trin ibrugtagningstilladelse til den til enhver tid gældende driftstilstand på en given geografi.
For en given geografi bliver den sidste ibrugtagningstilladelse dækkende for ændringens samlede resultat, men de fagområder, hvortil der tidligere er meddelt ibrugtagningstilladelse, vil ikke umiddelbart være omtalt i den endelige ibrugtagningstilladelse. Denne fremgangsmåde underbygges af assessor-teamets løbende opfølgning og lukning af udeståender.
Et eksempel på en ændring af denne art vil være gennemførelse af en hastighedsopgradering på en given strækning. Ændringer af linjeføring og længdeprofil vil først gennemføres af sporentreprenøren.
De hastighedsopgraderede spor vil blive taget i brug også på stationsområder, uden at de sikringstekniske ændringer foretages.
Sikringsentreprenørens udflytning af stationsgrænsen kunne eksempelvis afvente et senere stadie. En sådan etape vil indebære flytning af signaler og sporisolationer samt omkodning af ATC svarende til den højere strækningshastighed. Forud for den sikringstekniske ibrugtagning vil bygherren typisk kun ansøge om disse ”nye” ændringer, og den resulterende ibrugtagningstilladelse vil kun omfatte etapens sikringstekniske ændringer.
De tidligere ombygninger af spordelen vil ikke være omtalt i ibrugtagningstilladelsen for ”udflytning af stationsgrænsen”, men den tidligere ibrugtagningstilladelse vil dog fortsat være gældende på den samme geografi.
I forbindelse med ibrugtagningstilladelse til den sidste etape inden hastighedsopgraderingen iværksættes, skal assessor-teamet vurdere, om den samlede sikkerhed for alle del-ændringer er dokumenteret, og det endelige resultat er sikkert.
Disse to ibrugtagningstilladelser vil, sammen med tilladelserne for tidligere etaper andre steder på strækningen, til sammen udgøre forudsætningerne for den faktiske ændring af kørselshastigheden på strækningen. I praksis vil selve ændringen af kørselshastigheden først ske endnu senere eksempelvis i forbindelse med et køreplansskift.
Forhåndsdialog
I forbindelse med større og/eller komplicerede ændringer, herunder ændringer, hvor TSI-krav kan blive aktuelle, anbefaler Trafikstyrelsen, at ansøger tager kontakt til styrelsen for at aftale det videregodkendelsesforløb og/eller afklare eventuelle tvivlsspørgsmål mht. hvilke regler, der skal anvendes mv.
Formålet er at reducere ansøgers økonomiske risici ved at sikre en forventningsafstemning, således at risikoen for, at der på et senere tidspunkt i sagsbehandlingen opstår misforståelser mellem Trafikstyrelsen og ansøger, reduceres.
Det anbefales at tage en forhåndsdialog tidligt i en ændrings forløb. Forhåndsdialog kan dog finde sted flere gange i en ændrings forløb, navnlig i forbindelse med ændringer, der opdeles i etaper eller dele, se ovenfor.
Tilkendegivelse
Ønsker ansøger Trafikstyrelsens tilkendegivelse vedrørende forhold i forbindelse med en ændring, f.eks. planen for et helt eller delvist godkendelsesforløb, kan ansøger tage kontakt til styrelsen med henblik herpå. Formålet med tilkendegivelsen er, ligesom med forhåndsdialog, at reducere ansøgers økonomiske risici ved at sikre en forventningsafstemning, således at risikoen for, at der på et senere tidspunkt i sagsbehandlingen opstår misforståelser mellem Trafikstyrelsen og ansøger, reduceres.
Det er en forudsætning for en tilkendegivelse, at assessor-teamet har bedømt den dokumentation, der ønskes en tilkendegivelse om, samt at der medsendes en systemdefinition, der afspejler projektets aktuelle stadie.
Ansøger kan også bede Trafikstyrelsen om en tilkendegivelse om og i givet fald, hvordan ændringen er omfattet af evt. TSI-krav.
I sådanne tilfælde er det ikke nødvendigt, at et assessor-team vurderer dokumentationen - dog skal ønsket om tilkendegivelsen ledsages af en foreløbig systemdefinition.
En tilkendegivelse reducerer ansøgers projektrisici, hvis objektet er klart og præcist defineret i tilkendegivelsen. En tilkendegivelses grad af klarhed og præcision afhænger af kvaliteten af den dokumentation, som ansøger har fremsendt som grundlag for tilkendegivelsen.
En tilkendegivelse er ikke en afgørelse. Den har således ingen retsvirkning, og den kan derfor ikke påklages.
Trafikstyrelsen har en målsætning om at behandle anmodninger om tilkendegivelser inden for tre uger efter, at sagen er tilstrækkeligt oplyst.
Ibrugtagningstilladelse, hvor den endelige dokumentation ikke kan udarbejdes før idriftsætning
I forbindelse med de fleste ændringer er det nødvendigt at ibrugtage et delsystem, før den endelige dokumentation foreligger, fordi den endelige dokumentation først foreligger, når anlægget er idriftsat.
I disse tilfælde kan assessor-teamet og/eller NoBo (hvis ændringen er omfattet af TSI-krav) ikke færdiggøre ”Sikkerhedsvurderingsrapportens Tillæg 1 og 2” og/eller EF-verifikationsattest/rapport inden idriftsætning af ændringen.
Dette kan f.eks. være tilfældet ved ændringer i et sikringsanlæg eller ved ombygning af spor, hvor udførelse af ændringen i marken inklusiv eventuelle tests eller afprøvninger før idriftsætning, skal ske i en weekend, hvorefter ændringen straks herefter ønskes taget i brug. I sådanne tilfælde vil assessor-teamet og en eventuel NoBo først kunne færdiggøre den endelige dokumentation efter idriftsætning af ændringen.
I disse tilfælde skal ansøger indsende følgende til Trafikstyrelsen i forbindelse med ansøgning om ibrugtagningstilladelse:
- En systemdefinition
- En sikkerhedsvurderingsrapport (se om kravene hertil i CSM-RA Bilag III og bekendtgørelsens Bilag 3)
- En forslagsstillers skriftlige erklæring om, at alle identificerede farer og risici ved disse farer er holdt på et acceptabelt niveau
- En EF-erklæring om ISV (hvis TSI-krav skal anvendes)
- Det Europæiske Jernbaneagenturs godkendelse af udbud vedrørende fast ERTMS-udstyr, hvor Agenturets godkendelse er påkrævet, jf. jernbanelovens § 60 b.
Hvis den anførte dokumentation er fyldestgørende, vil Trafikstyrelsen udstede en ibrugtagningstilladelse med vilkår om, at ansøgeren inden for 6 uger efter idriftsætning skal indsende:
- Tillæg 1 til sikkerhedsvurderingsrapporten, der skal indeholde assessors vurdering af, om ibrugtagning til drift er sket sikkert (dvs. om samtlige aktiviteter forbundet hermed er håndteret forsvarligt)
- Forslagsstillers skriftlige erklæring om, at alle identificerede farer og risici ved disse farer er holdt på et acceptabelt niveau (opdateret erklæring)
- Evt. en opdateret systemdefinition, hvis større ændringer er opstået under ibrugtagning til drift.
Derudover skal ansøger inden for 6 måneder efter ibrugtagning til driftindsende endelig dokumentation for at ændringen er sikker i form af:
- Den endelige systemdefinition
- Tillæg 2 til sikkerhedsvurderingsrapporten, der skal indeholde assessors vurdering af de resterende sikkerhedsmæssige aktiviteter
- Forslagsstillers skriftlige erklæring om, at alle identificerede farer og risici ved disse farer er holdt på et acceptabelt niveau (den endelige erklæring), og
- Evt. EF-erklæringen samt den endelige EF-verifikationsattest /rapport, som erklæringen er baseret på, hvis ændringen er omfattet af TSI krav.
Ændringen skal på ansøgningstidspunktet være fuldt projekteret inden for alle fagområder, formaliseret kontrol skal være udført, og assessor skal have set og vurderet:
- Dokumentation for design og udført kontrol samt
- Planer for sikkerhedsaktiviteter og aktører for udførelsesfasen, ibrugtagning til drift og projektets afslutning
- Infrastrukturforvalterens procedurer for udførelse, afprøvning, ibrugtagning til drift og håndtering af afvigelser.
Ansøger vil qua sin sikkerhedsgodkendelse som jernbaneinfrastrukturforvalter tage hånd om og udføre de planer for de resterende sikkerhedsaktiviteter, som ansøger har forelagt og fået vurderet tilfredsstillende af assessor-teamet.
Sikkerhedsvurderingsrapporten skal indeholde assessor-teamets vurdering af ansøgersrisikostyringsproces og resultatet af denne, dvs. en vurdering af sikkerheden ved ændringenpå det grundlag, der er til rådighed, på det tidspunkt, hvor rapporten udfærdiges. Sikkerhedsvurderingsrapportens konklusion må ikke være betinget af, at assessor vil modtage yderligere dokumentation forud for ibrugtagning til drift.
Som (vejledende) eksempler må/kan følgende aktiviteter mv. indgå i planen for ændringensudførelse:
- Godkendt jernbanesikkerhedsplan
- Fagtilsyn
- Tilsynskontroller udført af bygherren
- Entreprenørens egenkontrol
- Udarbejdelse af drejebog for ændringer i sikringsanlæg
- Test af systemerne på stedet (SAT)
- Målinger/sporjusteringer mm.
- Kompetencer for de personer, der udfører og kontrollerer ændringen
Som (vejledende) eksempler må/kan følgende aktiviteter mv. indgå i planen for ibrugtagning til drift:
- Slutafprøvning af anlæg
- Linjesyn, gennemgang/kontrol af sporet mm.
- Dokumentation for selve idriftsættelsen/ibrugtagning til drift herunder:
- Iværksættelse af planlagte midlertidige trafikale/tekniske løsninger
- Iværksættelsen af planlagte midlertidige driftsbegrænsninger, såsom hastighedsnedsættelser
- Ibrugtagningsrapport/-protokol
- Kompetencer for de personer, der udfører aktiviteterne forbundet med ibrugtagning til drift.
Som (vejledende) eksempler må/kan følgende aktiviteter mv. indgå i planen for projektets afslutning:
- Slutjustering af sporarbejder, idet slutjustering udføres efter den justering, der foretages umiddelbart forud for ibrugtagning
- Etablering af permanente løsninger, som afløser evt. midlertidige funktioner etableret i forbindelse med ibrugtagning til drift; herunder ophævelse af tilhørende driftsrestriktioner
- Færdigbehandling/opretning af dokumentation med betydning for jernbanesikkerheden
- Dokumentation på opfyldelse af risikoreducerende tiltag identificeret i projektetsfarelog
- Overleveringsprotokol, der underskrives af en repræsentant for projektet samt afprojektejeren fra driftsorganisationen
- Kompetencer for de personer, der udfører de aktiviteter, der udgør projektafslutningen (dvs. udføres efter ibrugtagning til drift)
Senest 6 uger efter ibrugtagning til drift skal ansøger indsende assessors
Tillæg 1 til sikkerhedsvurderingsrapporten. Dokumentationen, der ligger til grund for infrastrukturforvalterens beslutning om at iværksætte ibrugtagningen til drift, danner grundlag for udstedelse af Tillæg 1 til sikkerhedsvurderingsrapporten.
Som (vejledende) eksempler må/kan følgende dokumentation leveres til assessor som grundlag for assessors udstedelse af Tillæg 1:
- Ibrugtagningsrapport (sikrings-, togkontrol og fjernstyringsanlæg)
- Overlevering af spor til drift (spor mv.)
- Tilsvarende dokumentation, som ved de to ovennævnte punkter, ved ibrugtagning af andre anlægselementer/delsystemer
- Udtalelse fra Trafikal Drift, såfremt indgreb/ændringer under ibrugtagning til drift har medført driftsrestriktioner, som er relevante for (trafikal) driftspersonale
- Opdateret fareregister i forhold til lukning af hasarder
- Opdateret systemdefinition, hvis der er ændringer
Tillæg 1 skal indeholde assessors vurdering af, om ibrugtagning til drift er sket sikkert, dvs. om samtlige aktiviteter forbundet hermed er håndteret forsvarligt. Formålet med Tillæg 1 er, at assessor forholdsvist hurtigt udtaler sig entydigt om, hvorvidt ibrugtagning til drift er sket sikkert.
Med henblik herpå anser Trafikstyrelsen det for vigtigt, at assessor har metodefrihed til at danne sig det fornødne overblik over relevante forhold.
Afhængig af ændringens omfang og karakter kan en eller flere af følgende muligheder være hensigtsmæssige for assessor at anvende:
- Dokumentgennemgang (eksempelvis dokumentation for kontrol af udførelsesfasen og selve ibrugtagningen, bestemte dokumenter fra fagtilsyn og/eller måleresultater samt grundlaget for ændringens ibrugtagning til drift)
- Audit (eksempelvis af fagtilsyn, målinger og/eller afprøvninger/ibrugtagning (eksempelvis SAT))
Infrastrukturforvalteren vil med fordel allerede inden ibrugtagning kunne aftale den/de anvendte metoder med assessor, herunder hvilke dokumenter/resultater/audits assessor forventer at anvende som grundlag for sit Tillæg 1.
Til sidst skal ansøger inden for 6 måneder efter ibrugtagningen til drift indsende Tillæg 2, som skal indeholde assessors vurdering af de resterende sikkerhedsmæssige aktiviteter. Dokumentation for gennemførelsen af de aftalte aktiviteter i forbindelse med projektafslutningen, lægges til grund for assessors udstedelse af Tillæg 2 til sikkerhedsvurderingsrapporten.
Hvis vilkåret (f.eks. om fremsendelse af et Tillæg 1) ikke overholdes inden for de givne tidsfrister, vil grundlaget for ibrugtagningstilladelsen være bortfaldet. I dette tilfælde vil Trafikstyrelsen vurdere den fortsatte gyldighed af tilladelsen - herunder om tilladelsen vil blive givet med vilkår om, at driften af den pågældende infrastruktur skal underlægges en eller flere driftsrestriktioner, eller om tilladelsen skal tilbagekaldes.
Hvis ansøger har foretaget ændringer, der går ud over de ændringer, der allerede er beskrevet i den fremsendte systemdefinition, efter at sikkerhedsvurderingsrapporten er sendt til Trafikstyrelsen, skal assessor-teamet vurdere, hvorvidt konklusionerne i sikkerhedsvurderingsrapporten fortsat er gældende.
Om ibrugtagning af jernbaneinfrastruktur
Af § 60a, stk. 1 i jernbaneloven fremgår, at det kræver godkendelse fra Trafikstyrelsen, før at jernbaneinfrastruktur kan ibrugtages på det danske jernbanenet. Trafikstyrelsen skal derfor udstede en ibrugtagningstilladelse, før en infrastrukturforvalter kan tage jernbaneinfrastruktur i brug.
Et delsystem i jernbaneinfrastrukturen med ibrugtagningstilladelse må dog kun tages i brug af en jernbaneinfrastrukturforvalter, jf. § 12, når forvalteren har implementeret de fornødne risikoforanstaltninger i henhold til reglerne om godkendelse af jernbaneinfrastrukturforvaltere.
Generelt om fremsendelse af dokumentation
Det anbefales, at den påkrævede dokumentation fremsendes samtidigt, da dette vil bidrage til en hurtig og effektiv sagsbehandling i Trafikstyrelsen, idet styrelsen først påbegynder sagsbehandlingen, når den fornødne dokumentation foreligger.
Sagsbehandlingstid
§ 6. Modtagelse af ansøgningen underrettet Trafik, - Bygge- og Boligstyrelsen ansøgeren om, at ansøgningen er fuldstændig eller anmoder om relevante supplerende oplysninger med angivelse af en rimelig frist for indgivelse heraf.
Stk. 2. Senest 4 måneder efter modtagelse af alle relevante oplysninger træffer Trafik-. Bygge- og Boligstyrelsen afgørelse i sagen og meddeler denne til ansøger.
|
Denne bestemmelse er en regel om maksimal sagsbehandlingstid, som EU har krævet indført med henblik på at sikre, at ingen medlemslande er mere en 4+1 måned om at træffe afgørelse om en ibrugtagningstilladelse.
Trafikstyrelsen har en målsætning om at udstede en ibrugtagningstilladelse inden for 15 arbejdsdage efter, at sagen er oplyst i fornødent omfang, dvs. fra det tidspunkt hvor ansøgeren har fremsendt den dokumentation, som er krævet i § 6. Reglen om maksimal sagsbehandlingstid får derfor ingen praktisk betydning i Danmark.
En ibrugtagningstilladelse kan udstedes med vilkår. Se nærmere herom i vejledningens afsnit ”Om § 1”.