D.Test (og transport af køretøjer)
Indledning
Når infrastruktur og/eller køretøjer skal testes, skal det indledningsvis undersøges, om udførslen af testen skal betragtes som en signifikant ændring af jernbanesystemet, og hvis dette er tilfældet, finder risikostyringsprocessen i CSM-RA anvendelse.
Der skal derfor udarbejdes en foreløbig systemdefinition, som kan lægges til grund for vurderingen af, om testen er en signifikant ændring af jernbanesystemet. Såfremt testen er en signifikant ændring af jernbanesystemet, færdiggøres systemdefinitionen i overensstemmelse med CSM-RA.
Når der i nedenstående tekst refereres til test, gælder dette også for transport af køretøjer til og fra teststrækning mm, med mindre andet fremgår af teksten.
Systemdefinitionens omfang (scope)
Systemdefinitionen bør omfatte alle forhold, som har relevans for testen, herunder:
- Formål og testprogram
- Testprocedurer-Køretøjets tekniske konfiguration
- Infrastrukturens tekniske konfiguration
- Ansvarsfordeling mellem parter, som deltager bl.a. ift. eksporterede farer
- Teknisk kompatibilitet
- Driftstekniske regler som ønskes anvendt (se mere herom senere)
- Liste over identificerede sikkerhedskrav
- Væsentlige forudsætninger, som er relevante for, at testen kan afvikles på en sikker måde.
Bemærk at systemdefinitionen for test indeholder alle ændringer i jernbanesystemet på både højre og venstre side, jf. figuren nedenfor.
Figur 1: Systemdefinitionens omfang
I det følgende gives supplerende vejledning til indholdet i systemdefinitionen, når det drejer sig om test.
a)En systemmålsætning, f.eks. det tilsigtede formål
Her beskrives den sammenhæng, testen skal ses i, f.eks. som led i en godkendelsesproces eller afprøvning af et nyt delsystem i infrastrukturen. Der gøres kort rede for, om der er tale om:
- A)test af nyt eller ændret køretøj,
- B)test af nyt eller ændret delsystem i infrastruktur, eller
- C)test af både A) og B).
Testprogrammet beskrives overordnet: hvem, hvad, hvor og hvordan.
Såfremt systemdefinitionen også omfatter transporten til teststrækningen, bør det anføres.
b)Systemfunktioner og -elementer, når dette er relevant (herunder eksempelvis menneskelige, tekniske og operationelle elementer)
Testprocedurer
Alle testprocedurer, som skal eksekveres under testen, skal identificeres i systemdefinitionen. For hver procedure resumeres formålet med testen og indholdet. Hvis det er relevant, vedlægges testprocedurerne.
Desuden oplistes de sikkerhedsfunktioner, som ønskes afprøvet ved testen.
Køretøjets tekniske konfiguration
Indsæt/vedlæg gerne en tegning, som viser køretøjet og relevante komponenter. Såfremt køretøjet har en ibrugtagningstilladelse, kan der også refereres til denne.
Beskriv de køretøjsfunktioner som er relevante for testens sikre gennemførsel
Infrastrukturens tekniske konfiguration
Indsæt/vedlæg gerne en tegning, som viser de strækninger/delsystemer og elementer, der skal køres på/afprøves. Henvis gerne til relevante ibrugtagningstilladelser.
Beskriv de infrastrukturfunktioner, som er relevante for testens sikre gennemførsel.
Ansvarsfordeling mellem parter som deltager
Indsæt/vedlæg gerne et diagram, som viser testorganisationen og ansvarsfordelingen mellem de involverede parter.
Det bør fremgå entydigt af systemdefinitionen, hvilken virksomhed der har objektivt ansvar for testkørslen.
Følgende parter kan typisk være involveret i en testkørsel:
- -En jernbanevirksomhed
- En lokomotivfører
- En infrastrukturforvalter
- En testleder
- En prøvetogsleder
- En fabrikant af det rullende materiel / infrastruktur
- NoBo/DeBo/Sagkyndig/Assessor
- Ordregiver
De enkelte parters roller bør beskrives i systemdefinitionen.
Såfremt testen udgør en signifikant ændring af jernbanesystemet, hvor der i overensstemmelse med CSM-RA er lavet en fareidentifikation og et fareregister, skal det beskrives, hvem der har ansvar for hvilke farer.
c)Systemafgrænsning, herunder vekselvirkninger med andre systemer
Teknisk kompatibilitet, når testen inkluderer test af køretøjer
Køretøjets tekniske kompatibilitet med infrastrukturen skal beskrives. Systemdefinitionen vedlægges en kompatibilitetsattest (eller en overensstemmelseserklæring udstedt af Banedanmark inden den 1/7 2013) som dokumentation for køretøjets tekniske kompatibilitet. Såfremt testen indgår som et trin i verifikation af den tekniske kompatibilitet, vedlægges en foreløbig kompatibilitetsattest.
Ved transport vedlægges desuden dokumentation for rutekompatibilitet. Såfremt transporten skal foregå som en usædvanlig transport, vedlægges tilladelse fra infrastrukturforvalteren.
Afspærret spor
Såfremt testen skal gennemføres i et afspærret spor, beskrives det hvorledes dette afspærres, fx med henvisning til SR. Såfremt der etableres fysiske barrierer, så der hverken kan køres ind eller ud af afspærringen, beskrives dette.
Det bør endvidere beskrives, hvorledes afspærringen hæves.
d)Fysiske (dvs. vekselvirkende systemer) og funktionelle (dvs. funktionelt input og output) grænseflader
Grænsefladen mellem det/de nye eller ændrede delsystem og de andre delsystemer bør være veldefinerede, da det særligt er i grænsefladerne, at der kan opstå farer, som forslagsstiller skal håndtere.
e)Systemmiljøet (f.eks. energi- og varmestrømme, stød, vibrationer, elektromagnetisk interferens, operationel anvendelse)
Systemmiljøet bør beskrives for hvert delsystem, som berøres af testen.
Eksempel: I forbindelse med test af mobilt ETCS påføres skinneoverfladen et lag af sæbe for at gøre dem glatte, så odometrisystemet kan testes. Selv om der er tale om en køretøjstest, ændres delssystemet "infrastruktur". Efter testens udførelse er det nødvendigt at rengøre skinnerne, så de ikke er glatte mere.
f)Eksisterende sikkerhedsforanstaltninger og, efter en iterativ proces, definition af de sikkerhedskrav, der er identificeret i forbindelse med risikovurderingsprocessen
Driftstekniske regler, som ønskes anvendt
Alle operationelle regler med relevans for testkørslen skal identificeres, herunder:
- Relevante bestemmelser i infrastrukturforvalteres og den ansvarlige operatørs godkendte sikkerhedsregler, herunder angivelse af. om der afviges fra nogle regler.
- Regler for anvendelse, fx betjeningsvejledninger, eller udkast til betjeningsvejledninger til køretøjer.
Liste over de identificerede sikkerhedskrav
Såfremt testkørslen er en signifikant ændring, skal de eksisterende sikkerhedskrav (f.eks. Banedanmarks sikkerhedsreglement SR) suppleres med de sikkerhedskrav, som identificeres vha. CSM-RA. Alle sikkerhedskrav skal identificeres i systemdefinitionen. Såfremt kravene findes i en særskilt kravspecifikation, kan der refereres til denne.
Oplistning af krav i TSIer og notificerede nationale regler (NNTR)
De TSI- og NNTR krav, som er opfyldt, oplistes.
Eksempel: Fabrikanten af et nyt køretøj ønsker at teste dets bremseegenskaber i Danmark. Køretøjet, som skal testes, er inden testens udførsel blevet kontrolleret af NoBo og DeBo, som har udarbejdet foreløbige verifikationsattester, som dokumenterer, at kravene i relevante TSI og NNTR er overholdt i den udstrækning det er muligt, før bremsetesten udføres. Denne dokumentation afgrænser omfanget af CSM-RA risikovurderingen.
g)Antagelser med henblik på at afgrænse risikovurderingen
Forudsætninger
Jf. CSM-RA metoden skal fareloggen indeholde de forudsætninger, der gøres i forbindelse med risikovurderingen.
Væsentlige forudsætninger, som er relevante for at testen kan afvikles på en sikker måde, skal beskrives i systemdefinitionen og begrundes, uanset om testen er en signifikant ændring af jernbanesystemet eller ej.
Eksempel på en systemdefinition for test
Eksemplet er taget fra en systemdefinition, Trafikstyrelsen modtog i forbindelse med test af den første ETCS strækning i Danmark, mellem Roskilde og Gadstrup:
Table of contents
1. Introduction
1.1 Readers guide
1.2 Abbreviations
1.3 References
2. System objective
2.1 Context of system
2.1.1 Background
2.1.2 Test objective
2.2 Test programme
2.2.1 11 June
2.2.2 12 June
2.2.3 18 June
2.3 Safety Targets
3. System Function and Element
3.1 System
3.1.1 Test Train
3.1.2 Existing signalling
3.1.3 New trackside system and elements
3.2 Operational Rules
3.2.1 Train Running numbers
3.2.2 Signaller
3.2.3 Driver
3.3 Distribution of responsibility
3.3.1 Signaller - Banedanmark
3.3.2 Driver - DSB
3.3.3 Test Train Leader - DSB
3.3.4 Test Leader - Alstom
3.3.5 Test Engineer - Alstom
3.3.6 Test Supporter - SP
3.3.7 Language
3.4 Test Scenarios
3.4.1 Transition from level 0 to level 2 (Roskilde to Gadstrup
3.4.2 Transition from Level 2 to Level 0 (Gadstrup to Roskilde)
4.System Boundary
4.1 Technical/physical boundaries
4.2 Operational boundaries
4.3 Organisational boundaries
5.Physical and Functional Interfaces
5.1 Physical interfaces being tested
5.2 Functional interfaces being tested
6.System Environment
7.Exsisting Safety Measures and Definition of Safety Requirements
7.1 Exsisting Safety Measures
7.2 Safety Requirement
8.Assumptions for Limiting the Risk Assessment
8.1 Test Train 8.2 Infrastructure
8.3 Organisation
|