Oversigt over stationer
Banelængden på den statslige net i Danmark er 2.610 km. Der findes 303 stationer på statens jernbanenet. Ud af disse er 216 fjern- og regionaltogstationer, omfattet af TSI PRM. Ansvaret for den enkelte station deles mellem Banedanmark, en statsejet infrastrukturforvalter, og DSB, en selvstændig offentlig virksomhed under statens ejerskab. Der er udarbejdet en håndbog til drift- og administrativt personale, der arbejder med stationer. Den giver overblik over hvem, der ejer og har ansvar for vedligeholdelse af de enkelte elementer på stationerne.
Lokalbanerne er også omfattet af TSI PRM. Der er imidlertid for de fleste af lokaltogsstationerne og -standsningsstedernes vedkommende tale om mindre stationer/steder med under 1.000 daglige passagerer. Der findes i alt 166 lokaltogsstationer/-standsningssteder fordelt på:
Nordjyske Jernbaner: 20
Midtjyske Jernbaner: 20
Vestbanen: 16
Lokaltog Sjælland: 46
Lokaltog Hovedstaden: 64
Niveaufri adgang
Det bagvedliggende data for den indledende kortlægning viser, at der ud af de 216 fjern- og regionaltogstationer er niveaufri adgang til samtlige af stationens perroner på i alt 183 stationer. Alt i alt er der 33 stationer, hvor der ikke er niveaufri adgangsvej til en, flere eller alle perroner. På langt størsteparten af stationerne på hovednettet er der dog niveaufri adgang til alle stationens perroner.
Det fremgår af kortlægningen, at ud af de 33 stationer er der ni stationer, hvor der skal etablering af elevatorer til for at opnå niveaufri adgang. De ni stationer er kendetegnet ved, at der kun er adgang til perron(erne) via trapper. I de tilfælde er elevatorer det eneste tiltag, som i praksis kan udligne niveauforskellen. Ud af de ni ovenstående stationer er det pt. politisk besluttet at undersøge etablering af elevatorer på alle ni stationer i regi af Pulje til øget tilgængelighed og Pulje til forbedring af sikkerhed og tilgængelighed i udvalgte perronovergange, som er etableret i forbindelse med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035.
For de resterende 24 stationer er det generelle billede, at der er tale om mindre stationer med lave perroner med overgang i sporet med trin. Her skal det bemærkes, at indsatsen for at skabe fuld tilgængelighed til perronen ikke på samme tid vil sikre adgang til toget, da der stadig er en væsentlig afstandsbarriere ved af- og påstigning af toget, også selv om der køres med lavgulvstog.
Den specifikke indsats på den enkelte station er ikke undersøgt, da det kræver både opmåling og projektering, for at afklare om en overgang kan lade sig gøre.
For de 166 lokaltogsstationers/-standsningssteders vedkommende er der kun fire stationer/holdesteder, der ikke er niveaufri adgang til.
Ledelinjer
I takt med at stationerne og perronbelægningen gennemgår en større renovering/opgradering, bliver der etableret ledelinjer på perroner og adgangsveje til perroner.
Det fremgår af de bagvedliggende data for kortlægningen, at 63 stationer har fået etableret ledelinjer på samtlige perroner. Derudover har 97 stationer ledelinjer på samtlige adgangsveje til perron.
44 ud af de 216 stationer på statens net har ledelinjer på samtlige af stationens perroner og adgangsveje til perron.
For lokaltogsstationers/-standsningssteders vedkommende er det de færreste af disse, hvor der er etableret ledelinjer.
Taktil og auditiv information samt kontrastmarkering
Kortlægningen viser, at 62 fjern- og regionaltogstationer har taktil information i elevatorer på/ved betjeningsknapper, men i forskelligt design og niveau alt efter etableringstidspunktet for elevatoren. Ligeledes spænder informationen bredt fra pilemarkeringer på knapper i elevator, til betjeningspaneler med forhøjede bogstaver.
DSB, Banedanmark og Dansk Blindesamfund har i takt med den teknologiske udvikling fokuseret på mulighederne for at erstatte den taktile information med auditiv information via mobiltelefon, PC eller højtalere og kontrastmarkeringer.
Eksempelvis kan passagerer med et synshandicap på alle DSB fjern- og regionaltogstationer få oplyst de næste afgående/ankommende tog samt sporangivelse fra stationen, på den station hvor passageren står. Derudover er DSB.dk tilpasset således, at den kan benyttes af personer med et synshandicap via vedkommendes eget navigationssystem.
Ligeledes har der i forbindelse med rejsekortets indførelse været fokus på, at tjek ind/tjek ud standerne til brug for rejser med rejsekortet blev forsynet med en talefrase, der ved en berøring oplyser, om det er en tjek ind eller tjek ud stander, man står ved. Der findes rejsekortstandere på alle stationer på statens jernbanenet på lige fod med øvrige stationer og transportmidler, der indgår i den kollektive transport.
På mange lokaltogsstationer/standsningssteder er der taktil og auditiv information og kontrastmarkering.
Ift. kontrastmarkeringer – gule dots på perronerne – er disse anvendt til at markere sikkerhedszonerne på perronerne på den enkelte station.
Til markeringer af trapper – nederste og øverste trin – er der ligeledes benyttet kontrastmarkeringer i form af nedborede kontrast dots i trappetrinet. På en række stationer er der også påmalet gule markeringer på trappeløb for at sikre den bedst mulige visuelle kontrast.
Perronhøjde for fjern- og regionaltogsstationer
Ved at have en perronhøjde, der matcher det givne togmateriel, forbedres tilgængeligheden og spontanrejser uden forudgående varsling. Selvstændig adgang fra perron til tog gøres dermed muligt for fx kørestolsbrugere.
Standardhøjden på alle nye fjern- og regionaltogsperroner i Danmark er 55 cm. Ud af de 216 fjern- og regionaltogstationer har 100 stationer i dag en standardperronhøjde på 55 cm på alle perroner.
På 93 stationer har alle perroner en højde på 26 cm, hvilket skyldes at 26 cm tidligere var standardhøjde for regionaltogsperroner. Herudover findes der 49 stationer med varierende perronhøjder (35 cm, 50 cm, 72 cm og 76 cm). Ved fornyelse og nyanlæg af fjern- og regionaltogsperroner etableres disse med en standardhøjde på 55 cm.
Der er ikke sikkerhed for, at hævning af perroner skaber niveaufri adgang til toget, da det i sagens natur også afhænger af togets adgangsforhold. Derfor skal en strategi for perronhævning nødvendigvis også ses i sammenhæng med en materielstrategi for at sikre, at der eksempelvis ikke bruges penge på at hæve perroner på stationer, hvor det tog, der betjener stationen, ikke har lavgulv eller ramper, der passer dertil.
En ny perron og en perron, der fornyes, etableres som 55 cm perron, som følge af TSI PRM og Banedanmarks krav til perronhøjder, uafhængig af hvilket materiel der pt. kører på strækningen, idet en perrons levetid er væsentlig længere, end den periode en bestemt type materiel kører på strækningen.
Fremdriften omkring etablering af 55 cm perroner er sket med baggrund i afsatte infrastrukturmidler i forbindelse med store infrastrukturprojekter eller materielanskaffelser, som fx Storbælts- og Femernforbindelsen og indkøbet af IC4-togene og de kommende IC5-tog, samt etablering af nye standsningssteder og ombygning/modernisering af stationernes perronanlæg. I Infrastrukturplan 2035 er der desuden afsat en pulje på 650 mio. kr., der i perioden 2022-2035 skal bruges til at forbedre tilgængeligheden på stationer rundt om i landet. Etablering af 55 cm perroner er blandt andet et af de tiltag, der finansieres via denne pulje.
Perronhøjde for lokaltogsstationer og -standsningssteder
Ud af de 166 lokaltogsstationer/-standsningssteder er perronhøjden på 55 cm for 83 af stationernes/standsningsstedernes vedkommende (to af dem er dog på 56 cm, men tælles alligevel med her).
Når perroner, der ikke har standardhøjden på 55 cm, skal moderniseres, vil lokalbanerne, hvis det er muligt rent økonomisk, hæve perronhøjden til standardhøjde og derved skabe niveaufri indstigning i togenes lavgulvsektioner.
Oversigt over rullende materiel
Af de otte typer togmateriel, der kører på de statslige fjern- og regionalbaner i Danmark, har fem typer togsæt niveaufri adgang ved 55 cm perroner. I alt findes der 420 togsæt, der opererer på fjern- og regionalbaner. Heraf har 272 togsæt niveaufri adgang ved 55 cm perroner.
For de fleste stationer på strækningen København-Aarhus, hvor der kører Intercitytog, er der etableret 55 cm perroner. I prioriteringen er bl.a. taget hensyn til stationernes passagertal.
Nedenstående tabel viser, hvor mange af de togtyper, der opererer på det statslige net i Danmark (fjern- og regionalbaner), der har hhv. lavgulve eller ramper eller begge dele. Hvis perronen fx er lavere, end hvad længden af den integrerede rampe vil kunne overvinde, opnås der ikke niveaufri adgang. For at der kan opnås niveaufri adgang med integreret rampe, skal perron samt afstand mellem perron og rampe passe til en rimelig rampehældning. Den flytbare rampe betjenes af fx togpersonalet, og kan justeres i forhold til perronhøjde m.m., da rampen ikke er integreret med toget.
Det skal bemærkes, at på trods af den løbende prioritering af indkøb af lavgulvstog med udskydelige trin og etablering af 55 cm perroner, så er der ikke nødvendigvis tilvejebragt spontan tilgængelighed fra perron til tog for kørestolsbrugere. Årsagen hertil er, at perronforhøjelser på perroner, som er etableret i en kurve, vedbliver med at have en udfordring i forhold til en væsentlig afstand mellem perronforkant og togets trinforkant. Dette kan for en kørestolsbruger udgøre en sikkerhedsrisiko ved af- og påstigning af toget ved egen hjælp.
Nedenstående tabel viser tilsvarende for de togtyper, der opererer på lokalbanenettet i Danmark.
Oversigt over driftsregler
Der findes en assistanceordning på DSB og GoCollective stationer. Assistancen omfatter ledsagelse til og fra stationen og ind og ud af toget (se nærmere under brug af driftsforanstaltninger på s. 20).
De regionale trafikselskaber aftalte pr. 1. januar 2016 i en toårig forsøgsperiode at samarbejde om landsdækkende handicapkørsel, der også omfatter de lokale baner. Efter denne periode blev ordningen gjort permanent.
Samarbejdet om landsdækkende handicapbefordring er en udløber af, at trafikselskaberne med den reviderede lov om trafikselskaber har fået hjemmel til at kunne samarbejde om individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede, som krydser grænserne mellem mere end to trafikselskabers områder. Det følger af samarbejdsaftalen, at kunderne kan tage kendte rejseregler og priser med overalt i landet samt, at kunderne bestiller den landsdækkende rejse hos eget trafikselskab. Kunderne oplever større driftssikkerhed i og med, at deres tilslutningsrejse overvåges af trafikselskab.
Der findes ligeledes procedurer for assistance i forbindelse med vedligehold, ombygning og erstatning af faciliteter, der også anvendes af personer med handicap.