Kørsel længere end tilladt er det som før blev betegnet som ”signalforbikørsler”. Efterhånden som flere strækninger er overgået til det nye signalsystem, er der færre fysiske signaler tilbage langs strækningerne. På den baggrund benævnes denne type forløber ikke længere ”signalforbikørsel” men i stedet ”kørsel længere end tilladt”. Der findes flere forskellige måder, hvorpå kørsel længere end tilladt kan forekomme. Forskellen er, om en kørsel længere end tilladt sker på et område med central-sikring eller et område uden centralsikring, og om kørslen sker med et tog eller med en anden kørsel end tog (se også afsnit 4.1 ”Tog”).
Et stopsignal skal forstås bredt som overtrædelse af det punkt, hvortil der er givet en køre tilladelse. Dette punkt kan også være mundtligt videregivet eller være markeret med et mærke.
At køre længere frem end tilladt, dvs. køre forbi et punkt uden køre tilladelse, vil sige at køre forbi:
- et signal ved sporet, der ved sin farve eller stilling signalerer stop,
- endepunktet i en sikkerhedsrelateret kørselstilladelse, der er givet af et togkontrolanlæg
- et punkt, der er meddelt i en forskriftsmæssig mundtlig eller skriftlig tilladelse (f.eks. et rangergrænsemærke, eller nærmere udpeget punkt)
- ETCS-stopmærker, CBTC-afsnitsmærker, stopmærker eller håndsignaler.
Jernbanekøretøjer uden tilkoblet trækkraftenhed eller et ubemandet jernbanekøre-tøj, der kører forbi et stopsignal, er ikke omfattet af denne definition.
Tilfælde, hvor signalet, uanset årsagen, ikke viser »stop« tids nok til, at lokomotivføreren kan standse toget før signalet, er ikke omfattet af denne definition.
Farepunkt
Ved farepunkt menes punktet, hvor sikkerhedsafstanden overskrides i det konkrete tilfælde, og hvor kollision med andet tog i togvejsspor eller på fri bane, kan opstå. Det vil sige det fysiske punkt i hvert enkelt tilfælde, hvor der er risiko for en kollision. Det kan være ved et sporskifte, hvor fritrumsprofilerne mødes. I en overkørsel vil det være det punkt, hvor toget har mulighed for at ramme en trafikant.
For alle typer af kørsel længere end tilladt gælder det, at de skal registreres i forhold til, om farepunktet er forbikørt eller ej. Nedenfor ses en illustration af, hvordan de forskellige typer signalforbikørsler skal kategoriseres:
- Er tog med tognummer (dvs. i køreplan) i togvejsspor på station eller på fri bane (SR75) alternativt i rute (ORF og ORS).
Rapporteres som ”kørsel længere end tilladt (tog) – forbi farepunkt”.
- Er rangering i eller ind i et togvejsspor med tomt materiel uden tognummer. Rapporteres som ”kørsel længere end tilladt (ikke tog) forbi farepunkt”.
- Er rangering på sikret rangerområde (signaler styres af kommandopost, kun SR75). Rapporteres også som ”kørsel længere end tilladt (ikke tog) forbi fare-punkt”.
- Er rangering på ikke sikret rangerområde (foregår på sigt/via aftaler). Rapporteres ”kørsel længere end tilladt (ikke tog) ikke forbi farepunkt”.
- Er rangering i omstillingsanlæg på ikke sikret rangerområde. Rapporteres ”kørsel længere end tilladt (ikke tog) ikke forbi farepunkt”
Der er kun en indberetningspligt for så vidt angår kategorierne A), B) og C) til Trafikstyrelsen.
Dette skyldes, at der reelt set kun er risiko for kollision af jernbanekøre-tøjer med passagerer ved disse typer af kørsel længere end tilladt.
For arbejdskøretøjer gælder, at de betragtes som tog, hvis de indgår i en køreplan med et tognummer. I alle andre tilfælde skal kørsler længere end tilladt med et arbejdskøretøj registreres som enten ”kørsel længere end tilladt (ikke tog) ikke forbi farepunkt” eller ”kørsel længere end tilladt (ikke tog) forbi farepunkt” afhængigt af, hvor forbikørslen foregår.
Nedenfor gennemgås hver type af kørsel længere end tilladt, som skal indrapporteres til Trafikstyrelsen.
Kørsel længere end tilladt (tog) – forbi farepunkt