Det første trin i en udvidet baggrundskontrol er at foretage en CV- og ID-kontrol af den medarbejder, der skal påbegynde en uddannelse eller besidde en jobfunktion, der forudsætter at vedkommende har gennemgå et en udvidet baggrundskontrol med et tilfredsstillende resultat. Denne del af baggrundskontrollen er arbejdsgiverens ansvar . Både CV- og ID-kontrollen skal være gennemgået med et tilfredsstillende resultat, før der kan indsendes en ansøgning til politiet om den sidste del af baggrundskontrollen (opslag i strafferegistre og indhentning af efterretningsoplysninger).
CV-kontrol
CV-kontrollen skal foretages af arbejdsgiver som et led i ansættelsesprocessen, hvor medarbejderen har mulighed for at forelægge arbejdsgiveren skriftlig dokumentation for sin forudgående beskæftigelse, og hvor arbejdsgiveren har mulighed for at supplere det skriftlige materiale med en interviewfase. En CV-kontrol består af en tilbundsgående undersøgelse af en persons uddannelses og ansættelsesmæssige forhold. Kontrollen skal som minimum gå fem år tilbage i tid, og den skal vedrøre samtlige uddannelses og ansættelsesmæssige forhold i denne
periode. Formålet er, at arbejdsgiveren ved ansættelsesprocessens afslutning har tilvejebragt et klart billede af medarbejderens opholdssteder og aktiviteter i de seneste fem år.
Med henblik på at kunne verificere ansøgerens uddannelses og ansættelsesmæssige forhold, skal medarbejderen udarbejde et detaljeret CV, der giver det fulde overblik over ansøgerens beskæftigelsesforhold, uddannelsesforhold og andre aktiviteter (angivet i datoformat DD/MM/ÅÅ).
Dokumentationen til bekræftelse af oplysningerne i CV’et kan i de fleste tilfælde leveres af medarbejderen selv. Dokumentationen kan bl.a. bestå af:
- Diplomer, certifikater og uddannelsesbeviser
- Referencer, udtalelser og eventuelle anbefalinger fra tidligere arbejdsgivere, der konkret bekræfter ansættelsesperioden
- Lønsedler fra tidligere arbejdsgivere
- Bankudtræk, der kan tjene til at dokumentere lønindkomst fra tidligere ansættelsesforhold, betaling for rejseudgifter og udlandsophold mv.
- ATP udtræk, der dække r de relevante år
- Udbetalingsdokumentation fra en A kasse i tilfælde af ledighedsperioder
CV’et udgør altså ikke i sig selv tilstrækkelig dokumentation for de angivne beskæftigelser Den supplerende dokumentation er nødvendig. Hvis medarbejderen ikke kan fremvise supplerende dokumentation, skal medarbejderens aktiviteter kunne verificeres i forbindelse med ansættelsessamtalen på en sådan måde, at arbejdsgiver føler sig betrygget i, at de angivne aktiviteter har fundet sted.
Arbejdsgiver kan også foretage verifikationen, f.eks. ved email eller telefonisk kontakt til tidligere arbejdsgiver. Ved sådan verifikation, skal der udarbejdes dokumentation, der som minimum indeholder følgende oplysninger:
- Dato for kontakten
- Navn på virksomhed og kontaktperson
- Bekræftelse af ansættelsesforholdet og perioden
Der skal foretages en efterprøvning af alle oplysninger i CV’et vedrørende ansættelses og uddannelsesmæssige forhold i de foregående fem år. Stikprøvevis kontrol er ikke tilstrækkelig. Det vil sige, at der skal foretages efterprøvning for såvel ansættelses og uddannelsessted som for de af medarbejderen oplyste ansættelses og uddannelsesperioder.
Huller eller afbrydelser i CV’et
Alle afbrydelser i uddannelses og ansættelsesforhold over 28 dage, bortset fra den almindelig årlige ferie, skal kunne påvises og dokumenteres, dvs. perioder på mere end 28 dage, hvor medarbejderen ikke bruger sin tid på at studere eller arbejde. Sådanne perioder kan eksempelvis opstå i forbindelse med barsels eller plejeorlov. Arbejdsgiver skal sikre, at eventuelle afbrydelser kan dokumenteres, eksempelvis ved fødsels eller dødsattester, som kan fremvises til arbejdsgiver.
Det er vigtigt at man som arbejdsgiver vurderer og forholder sig konkret til om vedkommende medarbejder har sådanne hul ler i CV’et på mere end 28 dage, uanset om medarbejderen i perioden har fået lønudbetalinger eller ej.
Huller i CV’et på mindre end 28 dage behøver ikke at blive undersøgt nærmere.
Gentagelse af CV-kontrollen
CV-kontrollen skal gentages minimum hver 12. måned. Hvis en person eksempelvis gennemgår en baggrundskontrol den 1. juli 2022, skal vedkommende kunne dokumentere sine uddannelses og ansættelsesmæssige forhold for perioden 1. juli 2017 30. juni 2022. I eksemplet vil CV-kontrol len være gældende indtil 30. juni 2023. Det betyder desuden, at den næste CV-kontrol skal foretages senest den 1. juli 2023, og den skal dække de foregående fem år (perioden 1. juli 2018 30. juni 2022).
Da dokumentationen fra de første CV-kontrol er gemt og opbevaret, er den reelle periode, der skal kontrolleres 1. juli 2022 - 30. juni 2023. De foregående fire år kan kontrolleres ved at tjekke i allerede eksisterende journaler eller ved at HR-afdelingen bekræfter at vedkommende medarbejder har været kontinuerligt ansat gennem de seneste 12 måneder.
ID-kontrol
En ID-kontrol består i, at arbejdsgiveren fastslår den pågældende medarbejders identitet ved at se relevant dokumentation herfor.
Dokumenter til brug for ID-kontrol
Dokumentation en til brug for ID-kontrollen skal bestå af kopi er af dokumenter udstedt af en national myndighed, der indeholder et billede, såsom kørekort pas eller nationalt-id-kort. Kun hvor sådan billedlegitimation af sandsynlige årsager ikke kan fremskaffes, kan anden dokumentation, såsom fødsels- eller dåbsattest, opholdstilladelse eller lign., accepteres, men i sådanne tilfælde bør ansøgeren kunne fremvise mindst to typer af alternativ dokumentation.
Gentagelse af ID-kontrollen
ID-kontrollen skal ligesom CV-kontrollen gentages med jævne mellemrum, der ikke overstiger 12 måneder. Hvis der er tale om en medarbejder i en virksomhed, som har været ansat igennem en årrække, kan ID-kontrollen foretages ved blot at tjekke i allerede eksisterende journaler at den er foretaget på ansættelsestidspunktet.
Dokumentation for kontrol af ID og CV og dokumentation for gentagelse
Det er nødvendigt, at arbejdsgiver kan dokumentere at have udført og gentaget ID- og CV-kontrol af enhver medarbejder, der efter securityreglerne skal gennemgå en baggrundskontrol for at kunne udføre en given funktion. Arbejdsgiveren skal opbevare dokumentation for medarbejdernes identitet samt oplysninger om medarbejdernes beskæftigelse, uddannelse og eventuelle afbrydelser i de foregående fem år. Denne dokumentation skal opbevares for alle medarbejdere igennem hele ansættelsesperioden, og den skal kunne gøres tilgængelig i
forbindelse med tilsyn fra Trafikstyrelsens eller EU-Kommissionen. Derudover skal den være tilgængelig i forbindelse med arbejdsgiverens egen interne kvalitetskontrol (dette vil også være relevant, hvis ID- og CV-kontrollen er uddelegeret til tredjepart, se evt. afsnit 3).
Kravet om opbevaring af oplysninger, som ligger til grund for en ID- og CV-kontrol, kan rejse spørgsmål om arbejdsgiverens behandling af personfølsomme oplysninger, jf. de såkaldte GDPR regler. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at kravet ikke udgør en overtrædelse af GDPR-reglerne, fordi kravet udspringer af EU-reglerne og fordi databeskyttelsesloven hjemler adgang til behandling af bl.a. CV-oplysninger og CPR-numre. Efter databeskyttelsesloven er behandling lovlig, hvis den er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige (i dette tilfælde arbejdsgiveren), eller hvis behandlingen er nødvendig for at forfølge en legitim interesse, ligesom private må behandle oplysninger om personnummer, bl.a. når det følger af lovgivningen.