Flyvepladser
Trafikstyrelsen regulerer og fører tilsyn med små og store offentlige flyvepladser, helikopterflyvepladser, herunder akutlægehelikopterflyvepladser, offshore helikopterdæk og helihoist-områder med tilhørende flyvesikkerhedsledelsessystemer, -udstyr og -tjenester. Flyvepladserne opereres efter enten visuelle- eller instrumentvejrhold. Styrelsen udfører tilsyn både efter nationale regler og EU-regler, afhængig af flyvepladsernes type, størrelse og aktivitet.
I 2022 har der været stort fokus på udbedring af ressourceudfordringer stammende fra de forrige år, hvilket har medført en fordobling af bemandingen på Trafikstyrelsens flyvepladsområde over de seneste år. Der har i 2022 været ekstra brug for systematisk oplæring og kompetenceudvikling af luftfartsinspektørerne – både gennem kurser, sidemandsoplæring og praktisk indøvning på tilsynsbesøg. Desuden har en stor del af ressourcerne været anvendt på flyvepladsudvidelsesprojekter i Grønland. I november 2022 blev den nye kortbane på 930 meter i Nuuk Lufthavn, som er den første del af den påtænkte samlede hovedbane på 2200 meter, godkendt af Trafikstyrelsen.
På Trafikstyrelsen flyvepladsområde er der udført 63 tilsyn i 2022, hvilket er noget lavere end i 2021, hvor der blev udført 69 tilsyn.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at det overordnede sikkerhedsniveau på flyvepladsområdet i 2022 er på et tilfredsstillende niveau.
Luftfartshindringer
Luftfartshindringer (f.eks. bygninger, master og vindmøller) i en højde på 25 meter eller mere, som ønskes opsat inden for et hindringsbeskyttende indflyvningsplan for offentlige flyvepladser, eller luftfartshindringer i en højde på 100 meter eller mere uden for et indflyvningsplan, skal forelægges for Trafikstyrelsen. Styrelsen sikrer, at der ikke opsættes luftfartshindringer, som kan være en fare for luftfartssikkerheden, medmindre faren kan mitigeres ved hjælp af sikkerhedsforanstaltninger, f.eks. lysafmærkning.
Tilladelser til gennembrydning af de hindringsbeskyttende indflyvningsplaner er i udgangspunktet ikke ønskeligt for luftfartssikkerheden, da det øger faren for kollision. Hvis der skal opsættes f.eks. høje vindmøller, skal der derfor foreligge en risikovurdering, der viser, at flyvning stadig kan ske med høj sikkerhed. Hvis der ønskes afvigelse fra reglerne, skal der gennemføres kompenserende tiltag, der sikrer opretholdelse af luftfartssikkerheden. Dette princip gælder for såvel vindmøller som andre former for høj bebyggelse.
Trafikstyrelsen fører tilsyn med luftfartshindringer med lysafmærkning, der har en totalhøjde over 150 meter eller mere. Gennem disse tilsyn sikres det, at ejerne af luftfartshindringerne har sikret sig, at de fastlagte vilkår, procedurer og sikkerhedsforanstaltninger overholdes.
Der er i de seneste år registreret en stigning i antallet af ansøgninger om gennembrydning af hindringsbeskyttende indflyvningsplaner for offentlige flyvepladser, bl.a. som følge af ønsker om opsætning af høje vindmøller, og stadig flere ønsker om at bygge i højden i byerne. Trafikstyrelsen har i 2022 modtaget et antal ansøgninger for opstilling af nye luftfartshindringer, som svarer til niveauet i de forrige år. På tilsynsområdet har Trafikstyrelsen i 2022 udført systembaserede tilsyn baseret på dataudtræk fra hindringsejerne og tjek af luftfartsinformationer.
Lufttrafiktjenester
Luftfartstjenester er en generel betegnelse for de jordbaserede tjenester, der yder støtte til luftfarten. Området omfatter Lufttrafiktjenester/Air Traffic Services (ATS), Meteorologiske tjenester (MET), Luftfartsinformationstjenester/Aeronautical Information Services (AIS) samt Kommunikations-, Navigations- og Overvågningstjenester/Communication, Navigation and Surveillance (CNS).
Alle virksomheder, der yder luftfartstjeneste i Danmark, er certificerede af Trafikstyrelsen i henhold til EU-lovgivningen, mens de færøske og grønlandske tjenester er godkendt i henhold til nationale bestemmelser.
I Danmark er der en række certificerede danske luftfartstjenesteleverandører, som Trafikstyrelsen løbende fører tilsyn med for at sikre, at efterlevelsen af gældende krav overholdes. De største virksomheder på området er Naviair (ATS/AIS/CNS), Danmarks Meteorologiske Institut (MET) og Københavns Lufthavne (CNS).
I 2022 har tilsynet særligt været præget af implementeringen af nye EU-krav, som trådte i kraft i januar 2022. Det betyder, at en række krav, der før fremgik af nationale ATS-instrukser, fremover er dækket af EU-lovgivning, dog med nogle mindre forskelle. Dette har ledt til behov for flere opdateringer af tidligere godkendelser. Ændringerne vurderes ikke at have sikkerhedsmæssige konsekvenser for lufttrafiktjenesterne i Danmark.
De løbende tilsyn i 2022 har afdækket afvigelser af forskellig karakter. En stor del af afvigelserne tager sit udspring i lufttrafiktjenestenes ledelsessystemer. Der vil fremadrettet fortsat være et øget fokus på lufttrafiktjenesternes interne integration i ledelsessystemet, herunder udarbejdelse af risikovurderinger, årsagsanalyser, korrigerende handleplaner og opfølgning. I 2022 har der været øget fokus på tilsyn af de certificerede flyvemeteorologiske tjenester. Tilsynet har primært centreret sig om de tekniske krav og efterfølgende om organisatoriske krav relateret til ledelsessystemer, hvortil sidstnævnte videreføres som fokus for tilsynsvirksomheden i 2023.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, på baggrund af de udførte tilsyn af luftfartstjenesterne i 2022, at sikkerheden inden for luftfartstjenester er på et tilfredsstillende niveau.
Kontrolflyvningsorganisationer
Trafikstyrelsen fører tilsyn med organisationer, der udfører kontrolflyvninger af Kommunikations-, Navigations- og Overvågningsanlæg (CNS). Dette foregår under national lovgivning gennem BL 8-2.
CNS-anlæg er jordbaserede anlæg, der understøtter flyvningen en-route samt ved start og landing.
Der var i 2022 i Danmark to godkendte kontrolflyvningsorganisationer (FCO): en islandsk og en britisk. Tilsynet med virksomhederne foregik i 2022 som dokumenttilsyn, via granskning af kontrolflyvningsrapporter, samt løbende dialog med de to virksomheder.
Flight validering samt design af instrumentprocedurer overgik primo 2022 til EU-lovgivning, hvorfor flight validering af instrumentprocedurer nu kræver Part-FPD-certifikat fra det land, som Part-FPD-organisationen er hjemhørende i. Der er på nuværende tidspunkt ingen danske Part-FPD-organisationer. For Grønland og Færøerne hører flight validering stadig under dansk lovgivning og gennemføres af den islandske FCO-organisation.
Instrumentprocedurer er godkendte og publicerede manøvrer/ruter, som anvendes af luftfartøjer i forbindelse med til- eller fraflyvning af en lufthavn eller et landingsområde.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at virksomhedernes sikkerhedsniveau og kvaliteten af de udførte målinger i 2022 var tilfredsstillende.