Afslag på ansøgning om moleforlængelse på Sletten Havn
Trafikstyrelsen har den 12. august 2016 modtaget ansøgning fra Fonden Sletten Havn om tilladelse til forlængelse af havnens sydmole.
Projektet omfatter en forlængelse af den eksisterende mole for at forbedre besejlingsforholdene til havnen.
Sletten Havn er omfattet af bilag 2, pkt. 10e, i bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.
På baggrund af en screening af projektets miljøpåvirkning og de nærmeste beboeres bekymring omkring projektet, besluttede Trafikstyrelsen i februar 2019, at der skulle gennemføres en miljøkonsekvensvurdering af projektet.
Sletten Havn har derfor udfærdiget en miljøkonsekvensvurdering af projektet, som blev færdiggjort i september 2021, og som har været i høring i perioden 22. september 2021 til 1. februar 2022. I den efterfølgende periode er høringssvarene blevet behandlet af ansøger og Trafikstyrelsen og Fredensborg Kommune er efterspurgt en officiel holdning til udvidelsen.
Trafikstyrelsen er tilladelsesmyndighed for anlæg og udvidelse af erhvervshavne, jf. § 2 i lov om havne.
Trafikstyrelsens afgørelse
Trafikstyrelsen meddeler hermed afslag på den ansøgte moleforlængelse. Afslaget meddeles iht. Havnelovens § 2.
Begrundelse for afgørelsen
Miljøkonsekvenserne ved den ansøgte moleforlængelse er beskrevet i miljøkonsekvensrapporten fra 2021. Der har ikke i miljøkonsekvensrapporten kunnet konstateres væsentlige miljømæssige konsekvenser.
Argumentet for moleforlængelsen er at gøre indsejlingen mere sikker, idet man ved moleforlængelsen vil skabe mere læ ved selve indsejlingen til havnen.
Der vil for de nærmeste naboer være visuelle påvirkninger i form af begrænset udsyn over Øresund.
Miljøkonsekvensrapporten redegør for en minimal ændring af strømforholdene nord for havnen, hvilket medfører risiko for længere opholdstid for vandet nord for havnen. En risiko, der er vurderet ikke at have væsentlig betydning for vandmiljøet i området nord for havnen.
Nord for havnen har Fredensborg Kommune et overløbsbygværk, der kan åbnes ved væsentlige regnskyl. Det er rejst tvivl om at dette overløbsvand kan ændre på vandmiljøet, hvis opholdstiden forlænges.
Endvidere er der bekymring for yderligere ophobning af tang nord for molen pga. af de ændrede strømforhold.
Risikoen for væsentlige miljømæssige gener ved anlæg af moleforlængelsen er tilbagevist i miljøkonsekvensrapporten.
I lyset af en betydelig lokal modstand mod projektet har Trafikstyrelsen den 30. marts 2023 efterspurgt Fredensborg Kommune om kommunens officielle holdning til projektet. Kommunen har den 8. juni 2023 besvaret styrelsens henvendelse:
Byrådet har den 30.05.2023 behandlet Trafikstyrelsens henvendelse af 30.03.2023 og skal herved afgive følgende svar:
Kommunens officielle stillingtagen til moleforlængelsen
Tilsvarende høringssvaret til miljøkonsekvensrapporten, præciserer byrådet, at vi ikke ser behovet for en udvidelse af molen på Sletten Havn. Byrådet mener ikke at projektet bør tillades, idet der ikke foreligger tilstrækkelige argumenter for udvidelsen af molen. Der ønskes ikke en moleudvidelse i Sletten Havn, idet det ikke kan udelukkes, at der sker en forringelse af badevandet og stranden i området som følge af ændrede strømningsforhold.
Kommunens officielle stillingtagen til spørgsmålet om overløbsbygværket
Fredensborg Kommune finder enhver forringelse af vandudskiftningen ved overløbsbygværket
– stor som lille – for uønsket.
Kommunens stillingtagen til lokalplanlægning for moleområderne
Fredensborg Kommune har ikke aktuelt planer om at igangsætte en planlægning mhp. at tilvejebringe ny anvendelse eller nye byggemuligheder i Sletten Havn.
I forhold til statens tilladelser på søterritoriet er det generelt et væsentligt hensyn, at der sikres sammenhæng med den berørte kommunes planlægning og udviklingsønsker, derfor udarbejdes der også typisk en lokalplan i forbindelse med en havneudvidelse, hvorigennem det sikres, at der lokal opbakning til en given havneudvidelse. Dette er ikke sket i nærværende tilfælde, hvor det er vurderet, at anlægget ikke i sig selv forudsætter lokalplan. Til gengæld er planmyndigheden; Byrådet kommet med ovenstående planmæssige vurdering.
Endvidere er der lokal modstand mod projektet bl.a. begrundet i mistanken om mulige miljømæssige konsekvenser.
Set i lyset af, at der kun vil være marginale sejladsmæssige forbedringer for en lille gruppe lokale fiskere ved gennemførelsen af projektet, vurderer Trafikstyrelsen ud fra en
proportionalitetsbetragtning ikke, at kommunens modstand og planmæssige vurdering kan tilsidesættes, og på den baggrund begrundes afslaget.
Eventuelle alvorlige forringelser i vandkvaliteten i området omkring kommunens overløbsbygværk er med stor sandsynlighed afvist i miljøkonsekvensrapporten. Trafikstyrelsen har trods dette valgt at lade usikkerheden indgå i den samlede vurdering af projektet.
Partshøring af afgørelse
Et udkast til denne afgørelse blev udsendt i partshøring 30. juni 2023. Parterne – havn, naboer og beboerforening havde frem til 15. august 2023 mulighed for at komme med bemærkninger udkastet.
Naboer og beboerforening tog positivt mod afgørelsen. Fonden Sletten Havn har gjort indsigelse mod afgørelsen begrundet i, at molen er tænkt til forbedring af sejladssikkerheden.
Der er ikke ved partshøringen kommet oplysninger frem, der har ført til ændring i Trafikstyrelsens afgørelse.
Offentliggørelse
Afgørelsen vil blive offentliggjort på Trafikstyrelsens hjemmeside i henhold til § 28 i bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.
Klagevejledning
Afgørelser truffet i henhold til havneloven og bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne kan ikke påklages til transportministeren eller anden administrativ myndighed, jf. § 29 i Trafikstyrelsens delegationsbekendtgørelse.
Med venlig hilsen
Gert Agger
Specialkonsulent, VVM