Om brug af assessorer
Denne assessor skal enten være akkrediteret af et nationalt akkrediteringsorgan eller være godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Det er fastsat i bekendtgørelse om ibrugtagningstilladelse for delsystemer i jernbaneinfrastrukturen og bekendtgørelse om godkendelse af køretøjer på jernbaneområdet, hvornår der skal anvendes en akkrediteret assessor på en ændring/projekt. Læs mere om dette under siderne: ”Akkrediteret assessor” og ”Bliv godkendt assessor”.
En assessor er en uafhængig og kompetent, ekstern eller intern person, organisation eller enhed, der foretager efterforskninger med henblik på at nå frem til en afgørelse baseret på et objektivt grundlag om et systems egnethed til at opfylde de sikkerhedskrav, der stilles til det. Definitionen på en assessor er identisk med definitionen fastsat i CSM-RA (forordning om den fælles sikkerhedsmetode til risikoevaluering og – vurdering). Begrebet assessor kan i praksis forstås som en enkelt person eller et team af assessorer med forskellige kompetencer.
Det er den virksomhed (projektejeren), der ansøger om ibrugtagningstilladelse, som vælger assessor. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan have en dialog med assessorerne undervejs i projektforløbet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan desuden føre tilsyn med de godkendte assessorer for at sikre, at assessor til enhver tid opfylder betingelserne for at være godkendt.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udarbejdet en vejledning om godkendelse af assessorer og sagkyndige, hvor du kan læse mere om kravene til assessor.
Spørgsmål og svar for brug af assessorer
Hvor mange assessorer skal man egentlig have på et projekt?
Det er der ikke et endegyldigt svar på. Som udgangspunkt skal man have assessorer tilknyttet, som dækker alle de fagområder, som projektet indeholder. Af disse fagassessorer skal én være ansvarlig for det samlede arbejde (lead). Dette er vigtigt da ansvaret skal kunne placeres entydigt hos én person. Derfor godkender Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen også kun én Lead assessor pr. sag/projekt. Lead assessor kan dog godt få hjælp og assistance fra andre både indenfor og udenfor assessorteamet.
Det samlede assessorteam skal altså have kompetencer indenfor:
- Alle de fagområder, der indgår i projektet
- Risikovurdering som fag
- CSM-RA (fælles sikkerhedsmetoder til risikoanalyse og vurdering)
Hvornår skal en assessor tilknyttes et anlægsprojekt?
Kontakt
-
Henriette Balslev
Fuldmægtig
heba@tbst.dk
Vejledning om godkendelse af assessorer
Vejledningen handler om kravene til at blive godkendt som assessorer i forbindelse med godkendelse af jernbaneinfrastruktur og køretøjer.
Vejledning om kompetencekrav ved CSM-assessment
Vejledningen handler om hvordan man godkendes som assessorer og sagkyndig.
Undersøgelse af assessormarkedet i Danmark 2017
Undersøgelse af assessormarkedet i Danmark.
Forordning
402/2013
Gennemførselsforordning nr. 402/2013 om CSM-RA
Gældende fra
30/04/2013
Bekendtgørelse
BEK nr. 542
Bekendtgørelse om krav til akkreditering af assessorer på jernbaneområdet
Gældende fra
24/05/2017
Bekendtgørelse
BEK nr. 543
Bekendtgørelse om godkendelse af assessorer og sagkyndige i forbindelse med godkendelse af jernbaneinfrastruktur og køretøjer
Gældende fra
24/05/2017
Ændringsbekendtgørelser
Godkendelsesprocessen
Hvor der ikke er krav om anvendelse af akkrediteret assessor godkender Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen assessor, hvis denne ikke er akkrediteret. Dette sker efter bekendtgørelse om godkendelse af assessorer og sagkyndige i forbindelse med godkendelse af jernbaneinfrastruktur og køretøjer.
Der er to former for assessorgodkendelse; generisk godkendelse og godkendelse af assessor til en konkret ændring (sag-til-sag).
Sag-til-sag godkendelse af assessorer indebærer, at den pågældende assessorvirksomhed/assessor bliver godkendt til at assessere en konkret ændring i forbindelse med et specifikt projekt. Assessor skal derfor godkendes inden projektstart.
Generisk godkendelse indebærer, at den pågældende assessorvirksomhed/assessor bliver godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at forestå assessering inden for nærmere fastlagte områder. Der kan indgives ansøgning om generisk godkendelse på ethvert tidspunkt, da denne form for godkendelse ikke hænger sammen med et konkret projekt.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udgivet Vejledning om godkendelse af assessorer og sagkyndige, hvor der kan læses yderligere om godkendelse af assessor.
Ved ansøgning om generisk godkendelse skal ansøgningen indeholde følgende:
- Dokumentation for virksomheden opfylder kravene i §§ 2-8 i bekendtgørelse om godkendelse af assessorer og sagkyndige i forbindelse med godkendelse af jernbaneinfrastruktur og køretøjer.
- Dokumentation for, at virksomheden råder over personale, som har kvalifikationer inden for de fagområder, som ansøges om.
- Dokumentation for at have udfærdiget samt vedligeholdelse af procedurer, jf. bekendtgørelse om godkendelse af assessorer og sagkyndige i forbindelse med godkendelse af jernbaneinfrastruktur og køretøjer:
- Styring af dokumenter og registreringer
- Styring af kompetencer og uafhængighed hos assessorpersonalet
- Krav til underleverandører
- Korrigerende handlinger
Ved ansøgning om godkendelse af assessor til en konkret sag skal ansøgningen indeholde følgende:
- Udfyldt ansøgningsskema
- En foreløbig systemdefinition, som bør have et sådant indhold, at den muliggør en vurdering af assessor-teamets egnethed i forhold til ændringens indhold og karakter
- Dokumentation for, at assessor har kvalifikationer inden for det/de områder, der søges om godkendelse til.
Erklæring fra assessor om, at assessor opfylder og overholder kravene i §§ 2-3 og §§ 6-8 i bekendtgørelse om godkendelse af assessorer og sagkyndige i forbindelse med godkendelse af jernbaneinfrastruktur og køretøjer. - Erklæring fra assessor, om at den foreløbige systemdefinition er tilstrækkelig til at påbegynde assessering.
Relevante mailadresser
-
Generisk godkendelse
tilsyn@tbst.dk -
Kontakt vedr. infrastruktur
infra@tbst.dk -
Kontakt vedr. rullende materiel
rul-mat@tbst.dk
Ansøgningsskema for sag-til-sag godkendelse af assessor til infrastrukturprojekter og rullende materiel projekter
Ansøgningsskema for sag-til-sag godkendelse af assessor/sagkyndig til rullende materiel projekter
Vejledning om godkendelse af assessorer
Vejledningen handler om kravene til at blive godkendt som assessorer i forbindelse med godkendelse af jernbaneinfrastruktur og køretøjer.
Eksempel på assessors erklæring om opfyldelse og overholdelse af bekendtgørelses krav
Erklæring om opfyldelse og overholdelse af krav til assessorer.
Eksempel på erklæring om systemdefinition
Erklæring om systemdefinition ifb. Assessorer
Eksempel på sagkyndiges erklæring om opfyldelse og overholdelse af bekendtgørelsens krav
Erklæring vedrørende sagkyndigs erklæring om opfyldelse og overholdelse af bekendtgørelsens krav om assessorer.
Bekendtgørelse
BEK nr. 543
Bekendtgørelse om godkendelse af assessorer og sagkyndige i forbindelse med godkendelse af jernbaneinfrastruktur og køretøjer
Gældende fra
24/05/2017
Ændringsbekendtgørelser
Akkrediteret assessor
En akkrediteret assessor skal være akkrediteret af et nationalt akkrediteringsorgan som type A, type B eller type C inspektionsorgan i henhold til ISO 17020:2012 og til at udføre inspektioner under CSM-RA nr. 402/2013, jf. bekendtgørelse om krav til akkreditering af assessorer på jernbaneområdet.
For ændringer i infrastrukturen gælder:
Assessor skal være akkrediteret, når denne vurderer følgende ændringer:
- Infrastrukturprojekt, som har egen anlægslov eller aktstykke.
- Ændring, som omfatter det europæiske togkontrol og signalsystem (ERTMS).
- Ændring, som omfatter landsdækkende etablering af delsystemer eller landsdækkende udskiftninger af delsystemer.
For ændring i køretøjer gælder:
Hvis køretøjet skal køre inden for interoperabilitetsdirektivets område, skal assessor være akkrediteret efter Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens bekendtgørelse om krav til akkreditering af assessorer på jernbaneområdet.
I Danmark er det DANAK, som er det nationale akkrediteringsorgan. Danske assessorer skal derfor være akkrediteret af DANAK. Akkreditering eller anerkendelse af en udenlandsk virksomhed accepteres af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Danmark. For at læse mere om akkreditering og DANAK se DANAK's hjemmeside.
Bekendtgørelse
BEK nr. 542
Bekendtgørelse om krav til akkreditering af assessorer på jernbaneområdet
Gældende fra
24/05/2017
Relevante mailadresser
-
Kontakt vedr. infrastruktur
infra@tbst.dk -
Kontakt vedr. rullende materiel
rul-mat@tbst.dk
Ofte stillede spørgsmål
Spørgsmål om godkendelse af assessorer
Hvor mange assessorer skal man egentlig have på et projekt?
Det er der ikke et endegyldigt svar på. Som udgangspunkt skal man have assessorer tilknyttet, som dækker alle de fagområder, som projektet indeholder. Af disse fagassessorer skal én være ansvarlig for det samlede arbejde (lead). Dette er vigtigt da ansvaret skal kunne placeres entydigt hos én person. Derfor godkender Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen også kun én Lead assessor pr. sag/projekt. Lead assessor kan dog godt få hjælp og assistance fra andre både indenfor og udenfor assessorteamet.
Det samlede assessorteam skal altså have kompetencer indenfor:
- Alle de fagområder, der indgår i projektet
- Risikovurdering som fag
- CSM-RA (fælles sikkerhedsmetoder til risikoanalyse og vurdering)