Organisation

Trafikstyrelsen er en styrelse under Transportministeriet med ca. 650 medarbejdere.

Om organisationen

Trafikstyrelsen har en bred opgaveportefølje, der er placeret mellem det politiske niveau og branchens virksomheder.

Trafikstyrelsen består af en direktion og to afdelinger med underliggende kontorer. Hertil Bornholms Lufthavn, Taksationssekretariatet og Minksekretariatet. I nedenstående organisationsdiagram kan du se, hvordan styrelsen er organiseret.

Strategisk grundlag

Trafikstyrelsen arbejder med mobilitet, trafiksikkerhed og grøn transport i luften, på bane samt i andre dele af den kollektive trafik. Styrelsen løser desuden en række opgaver på post-, VVM- og havneområdet samt i forbindelse med klagesagsbehandling på Transportministeriets område. 

Styrelsens opgaveportefølje favner bredt inden for jernbane- og luftfartsområdet. Styrelsen har direkte og indirekte kontakt med mange transportvirksomheder og deres medarbejdere samt den enkelte passager i Danmark, hvad enten det er i kollektiv trafik eller fly.

 Et velfungerende, sikkert og sammenhængende transportsystem sikrer mobilitet for den enkelte og gør det let at komme på arbejde og kombinere arbejds- og fritidslivet. Samtidig er det en forudsætning for et moderne samfund, hvor der skabes vækst og arbejdspladser. 

 

Styrelsens vision er: 

“Fremad - sikkert, bæredygtigt og ordentligt.”

 

Styrelsens mission er:

At vi vil være kendt som en moderne og alsidig arbejdsplads, der understøtter virksomheder og borgere med sikre, effektive, ordentlige og bæredygtige transportløsninger og erstatningsudmålinger, der baserer sig på dialog, god forvaltning, høj faglighed, ny teknologi og klar opgaveløsning”

Vores ambition:

Trafikstyrelsen vil vi være kendt som en moderne og alsidig arbejdsplads, der understøtter virksomheder og borgere med sikre, effektive, ordentlige og bæredygtige transportløsninger og
erstatningsudmålinger, der baserer sig på dialog, god forvaltning, høj faglighed, ny teknologi og klar opgaveløsning.

Målbillede: Digitalisering der giver værdi


Vi vil have en enkel og koordineret digital
interaktion med brugerne.
Vi vil tage højde for den digitale udvikling hos
vores brugere og håndtere anvendelse af ny
teknologi i vores omverden.
Vi vil udnytte eksisterende og nye digitale
muligheder til at optimere og effektivisere
løsningen af vores opgaver, så de skaber mest
mulig værdi.
Vi vil tage datadrevne beslutninger.

Målbillede: Brugeren i centrum


Vi vil møde brugerne, der hvor de er.
Vi vil have en dyb omverdensforståelse og løse
vores opgaver med et udefra-ind perspektiv.
Vi vil kommunikere klart og levere en
gennemsigtig og velkoordineret dialog om
sagsbehandlingen med vores brugere, med
udgangspunkt i deres behov.
Vi vil være lydhøre og proaktivt inddrage
brugerne i udviklingen af nye regler,
vejledninger og arbejdsgange.

Målbillede: Attraktiv arbejdsplads


Vi vil tydeliggøre meningen med vores opgaver.
Vi vil have tydelige udviklingsmuligheder.
Vi vil sikre tilknytning og tryghed på
arbejdspladsen.
Vi har en arbejdsplads præget af gensidig tillid.
Vi vil sikre sammenhængskraft mellem geografi,
faglighed, uddannelse og anciennitet. Vi vil
være en arbejdsplads, man gerne vender tilbage
til.

Målbillede: God forvaltningskultur


Vi vil have en ensartet, effektiv sagsbehandling
med klare, korrekte og dokumenterede
afgørelser.
Vi vil udvikle og følge reglerne helt frem til
implementering.
Vi vil være tydelige omkring vores lovgrundlag,
de forvaltningsretlige principper og vi vil arbejde
ensartet i forhold til lovgrundlaget.
Vi vil forstå vores opgaver som myndighed og
give rettidig vejledning om nye regler og love.

Det vil vi gøre:


Have en stærk datadisciplin og en kendt
datakvalitet, der understøtter den digitale
interaktion med brugerne.
Udnytte data bedst muligt.
Være i dialog med erhvervet om behovet for
digitale løsninger.
Understøtte opgaveløsningen digitalt.
Have en klar governance med klare roller.
Arbejde aktivt med brugertest.

Det vil vi gøre:


Foretage en tydelig forventningsafstemning.
Have processer, der skaber gennemsigtighed i
sagsforløbet.
Have en professionel, proaktiv kommunikation.
Demonstrere en tydelig forståelse af vores
opgaver som myndighed, der tager højde for
hvor brugerne er.
Have en velkoordineret sagsbehandling og
løsninger.
Have brugerrettede vejledningsmateriale.

Det vil vi gøre:


Have fokus på den faglige stolthed og faglige
fællesskaber.
Fremhæve værdien af diversitet på
arbejdspladsen.
Have en nærværende personaleledelse og
tydelig ledelseskommunikation.
Proaktivt brande Trafikstyrelsen og dens
samfundsmæssige værdi.
Skabe forståelse for fællesskabet i
organisationen.
Gøre brug af medarbejdernes kompetencer.

Det vil vi gøre:


Udvikle administrationsgrundlag på alle vores
opgaver, der sikrer en klar og effektiv
sagsbehandling.
Udvikle processer der sikrer, at vi behandler de
samme opgaver ens i hele organisationen.
Have klar kommunikation i skriftlige produkter.
Sikre høj lovkvalitet.
Udvikle stringent og forståelig implementering
af love og regler.
Løbende vurdere behovet for ændringer og
udvikle nye regler og regulering.

For at lykkes, skal vi:


Uddanne superbrugere tæt på hvor opgaven
løses.
Understøtte medarbejdere og ledere i at tænke
digitalt.
Digitalisere vores løsninger med fokus på
brugervenlighed.
Udvikle kompetencer i digital ledelse for at drive
den nødvendige digitale udvikling.
Udvikle it-governance og understøtte det
organisatorisk.
Udvikle kompetencer til at varetage roller i både
fagkontorer og IT.
Udvikle en digitaliseringsstrategi

For at lykkes, skal vi:

Udvikle løbende vores forståelse af hvordan vi
udfylder vores rolle som myndighed.
Udvikle vores kompetencer i mundtlig og
skriftlig kommunikation.
Have velkoordinerede processer, der sikrer
videndeling på tværs.
Have høj faglighed og viden om brancherne.
Udvikle en kommunikationsstrategi.

For at lykkes, skal vi:


Have en høj ledelsesfaglighed og tydelig
ledelseskommunikation.
Beskrive karriereveje og muligheder for
udvikling tydeligt.
Have klarhed om forventninger til medarbejdere
og klar kommunikation om mål og resultater.
Være til stede på relevante platforme.
Anerkende at en attraktiv arbejdsplads er et
fælles ansvar.
Dele vores viden på tværs.
Udarbejde et ledelsesgrundlag.

For at lykkes, skal vi:


Sikre løbende forvaltningsmæssig
kompetenceudvikling af ledere og
medarbejdere.
Indføre brush-up kurser på regler.
Prioritere kvalitetssikring.
Have en tydelig kommunikation internt og
eksternt.
Dele vores viden på tværs.
Have fokus på implementering.

 

Mål- og resultatplan

Mål- og resultatplanen beskriver styrelsens strategiske grundlag, herunder mission og vision, samt de indsatsområder, som styrelsen arbejder på det kommende år.

Planen sætter rammerne for Trafikstyrelsens hovedopgaver inden for mobilitet, sikkerhed og transport.

Relevante dokumenter

Nedenfor finder du styrelsens delegationsbekendtgørelse, seneste mål- og resultatplan samt øvrige relevante driftsdokumenter.

Styrelsens regelarbejde

Trafikstyrelsen har myndighed til at udstede regler for transportområdet.

I Trafikstyrelsens lovstofdatabase finder du alle de gældende love og regler for transportområdet, mens du på Retsinformation.dk også finder de historiske udgaver.

I forbindelse med at styrelsen udarbejder nye regler eller ændrer i eksisterende regler, indgår der en høringsproces, som vi annoncerer via vores nyhedsmail. For at få hurtig besked, kan du abonnere på nyhedsmails indenfor dit fag- eller interesseområde.

Alle høringer over lovforslag, bekendtgørelser mv. indenfor Transport- og Boligministeriet og Trafikstyrelsens område, der har generel interesse for offentligheden, finder du også på Høringsportalen.

Dansk lovgivning på Retsinformation.dk

På Retsinformation.dk er det gratis for dig at søge i alle love, bekendtgørelser, cirkulærer, bestemmelser osv. som er udstedt i Danmark af ministerier og statslige styrelser.

Ny dansk lovgivning annonceres i Lovtidende

Hvis du ønsker at holde dig løbende orienteret, kan du abonnere på søgninger på lovtidende.dk. 

Du kan definere en søgning på baggrund af emneord, dokumenttype og/eller ressortområde (fx Transportministeriet), og så vil du modtage en e-mail, hver gang der bliver publiceret nye dokumenter i Lovtidende inden for dine søgekriterier.

EU-lovgivning

En væsentlig del af det lovmæssige grundlag for Trafikstyrelsens arbejde er EU lovgivning. Du kan finde de gældende EU-retsforskrifter på EUR-Lex' hjemmeside.

Linket fører dig til EUR-Lex på dansk, men hjemmesiden findes på alle officielle EU-sprog. Vælg dit foretrukne sprog i EUR-Lex's øvre, højre hjørne.

Relevante links

Gå til styrelsens lovliste (nyt vindue)

Gå til Høringsportalen.dk (nyt vindue)

Gå til Retsinformation.dk (nyt vindue)

Gå til Lovtidende.dk (nyt vindue)

Gå til EUR-lex (nyt vindue)

Senest opdateret 27-11-2024