VVM-liste

Resultat: 21

Afgørelsesdato

13/09/2019

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00036

Etablering af en jordvold langs bane i området vest for banen ved Lundby mellem Næstved og Vordingborg

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 30. juli 2019 fra Banedanmark, om tilladelse til etablering af en jordvold langs banen i området vest for banen ved Lundby mellem Næstved og Vordingborg.

Her etableres en ca. 530 m lang vold mellem banen og Svend Poulsensvej. 

Placeringen af jordvolden vil fungere som en visuel barriere ind mod banen samt medføre at støjniveauet reduceres for de nærmeste naboer. Udsynet har hidtil været hindret af beplantning.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.


Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil i samarbejde med Banedanmark tage direkte kontakt til parter, der vurderes at være individuelt berørt af projektet.


Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 3. september 2019 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00036.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

11/01/2019

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00013

Etablering af ekstra arbejdsplads sydvest for Vordingborg Station

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 10. oktober 2018 fra Banedanmark, om tilladelse til etablering af ekstra arbejdspladsareal sydvest for Vordingborg Station, som skal bruges til oplag af jord, skærver og byggemateriale.

Der skal således inddrages yderligere en matrikel, matrikel 8h Marienberg Hgd., Vordingborg Jorder, som ikke er behandlet i de tidligere VVM-undersøgelser i forbindelse med projektet. En del af matriklen er beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3, og ansøger har derfor lavet nærmere undersøgelser om påvirkning, afværgeforanstaltninger, og efterfølgende overvågning af området. Det pågældende areal ligger efter ansøgers oplysning meget hensigtsmæssigt i forhold til let adgang til banen. Endvidere vil man med placeringen undgå store mængder trafik med jord og skærver ned gennem Vordingborg by.


Inddragelse af arealet er efter ansøgers oplysning især begrundet i hensynet til arbejdsmiljø og krav om adskilte byggepladser for forskellige entreprenører. Mængden af aktiviteter i området omkring stationen øges ikke, men spredes ud på et større område. Selve aktiviteterne er således dækket af den tidligere VVM.


I den tidligere VVM henviser ansøger vedrørende aktiviteterne til Ringsted-Orehoved, hæfte 2 – Miljøredegørelse side 114 vedr. støj i anlægsfasen og side 117 vedr. påvirkning af natur i anlægsfasen – danske jernbaneanlæg, samt ”Støjgener i anlægsfasen Ringsted-Femern Banen, november 2014.”, side 50 (støjnotatet er vedlagt ansøgningen).


I forhold til støj, er der tale om byggepladsaktiviteter med tilkørsel og aflæsning af materialer, som under alle omstændigheder skulle have foregået i området omkring Vordingborg Station, men nu på udvidet arealplads. Anmeldelsen af projektændringen går således primært på, at der påvirkes en §3 eng. Naboen der påvirkes ekstra i forbindelse med projektændringen er en skole, og der vil være færre aktiviteter på den beboede side af banen, som ligger på den anden side af banen i forhold til det ansøgte areal. Som afværgeforanstaltninger for støj vil der bl.a. tilkøres og læsses i dagtimerne og undgås tomgangskørsel, og i forhold til evt. støv, vil der i tørre perioder vandes om nødvendigt. Med den ansøgte placering flyttes arbejdsarealet længere væk fra beboede områder.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. lov nr. 575 af 04/05/2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017 om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal inden en eventuel tilladelse vurdere, om der skal laves yderligere miljøundersøgelser i forbindelse med projektet. Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000-områder. Det bedes samtidigt oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

23/01/2019

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00012

Etablering af jordvold langs banen i Klarskov ved Vordingborg

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 26. september 2018 fra Banedanmark, om tilladelse til etablering af en jordvold langs banen i området vest for banen ved Klarskov nord for Vordingborg.
Her etableres en ca. 530 m lang vold mellem banen og de nærliggende ejendomme på Dalkærvej, Klarskovvej og Ålekistevej. Placeringen af jordvolden vil fungere som en visuel barriere ind mod banen samt medføre at støjniveauet reduceres for de nærmeste naboer.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.


Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 5. november 2018 til info@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00012.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Justeringer af anlægsforbeholdene omkring Kong Frederik den IX’s Bro, ved Guldborgsund og Engmosen.

Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning fra Banedanmark om ændringer i anlægsaktiviteter ved udvidelsen af Kong Frederik den IX’s Bro i Guldborgsund og jernbanen gennem Engmosen.

Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har den 16. december 2019 modtaget ansøgning fra Banedanmark om ændringer i anlægsaktiviteter i Guldborgsund og Engmosen til det ved lov vedtagne projekt om udvidelsen af Kong Frederik den IX’s Bro i Guldborgsund og jernbanen gennem Engmosen.

I forbindelse med planlægningen af anlægsaktiviteterne havde Banedanmark i 2015 et behov for at justere anlægsforbeholdene omkring Kong Frederik den IX’s Bro, som berørte både Guldborgsund og Engmosen. De to nævnte områder indgår i Natura 2000 område nr. 173, Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborgsund, Bøtø Nor og Hyllekrog-Rødsand.

Den 29. september 2016 traf Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen afgørelse om, at ændringer af anlægsprojekt Guldborgsund-Engmosen ikke VVM-pligtige. Naturstyrelsen udtalte sig dengang om, at der i den forbindelse ikke var behov for yderligere konsekvensvurderinger af Natura-2000 områder. Ansøgningen fra Banedanmark og dermed afgørelsen blev dog trukket tilbage, da anlægsarbejdet blev udskudt på ubestemt tid.

Anlægsarbejdet er nu aktuelt og ansøgningsmaterialet opdateret. Banedanmark har i den forbindelse vurderet, at baggrundsmaterialet fra 2015, der danner grundlag for Tillæg 2 og Tillæg 3 til Natura 2000 konsekvensvurdering for Guldborgsund og Engmosen ikke er forældet. Det skal i den forbindelse oplyses, at Banedanmark har oplyst, at de i sommeren 2019 har fået foretaget nye naturundersøgelser på Lolland.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 7. februar 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00038.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

08/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00051

Femern øget anlægsstøj

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Femern A/S vurderer, at der i forbindelse med de kommende anlægsarbejder med udgravningen af tunnelrenden og etablering af nye landområder, vil være perioder med anlægsstøj uden for normal arbejdstid, som overstiger de niveauer, der fremgår af projektets gældende miljøvurderinger. Dette gælder både områderne vest for Rødbyhavn, i selve Rødbyhavn og øst for Rødbyhavn. Selskabets entreprenører planlægger at igangsætte de omhandlede anlægsaktiviteter primo juli 2021.

 

Detaljer om de forventede perioder med øget anlægsstøj, de forven-tede støjniveauer, og hvem der kan blive berørt heraf er endnu ikke klarlagt, og Femern A/S er indstillet på at belyse dette i forbindelse med udarbejdelsen af en supplerende miljøkonsekvensvurdering (VVM).

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projektændring er VVM-pligtig, og styrelsen forventer derfor at træffe afgørelse om, at der skal udarbejdes supplerende miljøkonsekvensvurderingsrapport, inden der kan meddeles tilladelse.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00051.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

20/10/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00175

Bygherrecentre Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har 11. september 2020 modtaget en anmeldelse fra Femern Bælt A/S om en projektændring, der indebærer inddragelse af tre eksisterende bygninger.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har 11. september 2020 modtaget en anmeldelse fra Femern Bælt A/S om en projektændring, der indebærer inddragelse af tre eksisterende bygninger til bygherrecentre med kontor-, konference-, overnatnings- og oplagsfaciliteter.

 

Der er tale om et tidligere hotel (Havnegade 2) i Rødby samt to landejendomme (hhv. Strandholmsvej 9 og 17) i tilknytning til, men uden for det udpegede projektområde.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

10/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00054

Femernforbindelsen - reduktion af vestligt landområde ved Lalandia

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

I forbindelse med Femern Bælt-projektet etableres der nye landområder ud for Lollands kyst både øst og vest for Rødbyhavn. Projektændringen påvirker alene det vestlige landområde. Det vestlige landområde er i projektets anlægslov, VVM-redegørelse og implementeringsredegørelse beskrevet med en bredde på cirka 500 meter ud fra den eksisterende kystlinje og med en udstrækning på cirka 3,5 kilometer mod vest fra den eksisterende færgehavn.

 

Femern A/S har modtaget en detaljeret designbeskrivelse fra selskabets entreprenør som viser den konkrete og detaljerede udformning af de kommende landområder ud for eksisterende kyst. Entreprenøren har i forbindelse med udarbejdelsen af det endelige design justeret udformningen af det vestlige landområde, således, at det nye vestlige landområdes udstrækning reduceres med cirka 500 meter. Den planlagte, nye badestrand placeres dermed tættere på sommerhusområdet omkring Lalandia. Projektændringen indebærer, at udstrækningen af landområdet bliver omkring 3 kilometer, hvormed det beslaglagte havbundsareal i forhold til tidligere projektering reduceres med cirka 25 ha, svarende til ca. 7 - 8 % af det samlede areal af landområderne. Det medfører en reduktion af projektets permanente påvirkning af havmiljøet. Samtidig reduceres behovet for tilførsel af stenmængder til brug for etablering af kystbeskyttelse med cirka 5 - 10%, hvilket også medvirker til at reducere projektets klimamæssige fodaftryk.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand ca. 5 km fra anlægsarbejdet. Projektændringen medfører ingen ændringer til de gennemførte

Natura 2000-vurderinger dels på grund af afstanden og dels fordi der er tale om uændrede eller mindre belastninger.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke at der er behov for udarbejdelse af en supplerende miljøkonsekvensvurdering.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

 

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00054.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

29/11/2017

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040202-00020

Opsætning af marine målestationer i Femern Bælt

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 3. oktober 2017 med bilag fra Femern Bælt A/S, om tilladelse til opsætning af marine målestationer i Femern Bælt.
Der er tale om opsætning af i alt 2 hovedstationer og 12 kystnære målestationer, hvoraf den ene hovedstation og seks kystnære stationer opsættes i den danske del af Femern Bælt. De resterende målestationer opsættes i den tyske del af Femern Bælt.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Ifølge ansøgningen fra Femern Bælt A/S vil en række af målestationerne blive etableret i Natura 2000 områder. De berørte områder er nærmere beskrevet i anmeldelsesskemaet, som er en del af ansøgningsmaterialet. I tilfælde hvor etableringen af målestationerne vurderes at få væsentlig indvirkning på miljøet, samt eventuel påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder, bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering. 

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

11/05/2017

Miljøvurdering

Journalnr. Projektændring ved Glumsø Station

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning om projektændring i forhold til tidligere udarbejdet VVM i forbindelse med projekt om Femern Bælt forbindelsen.

jf.Lov nr. 575 af 04/05/2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark”.  Her blev der lavet en særskilt VVM/Miljøredegørelse for Ringsted-Holebybanen.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal træffe afgørelse om, hvorvidt ændringen ligger inden for rammerne af den oprindelige VVM-redegørelse eller – hvis den ligger uden for rammerne - hvorvidt, der skal udfærdiges en supplerende VVM og/eller konsekvensvurdering af Natura 2000-områder til den allerede udarbejde VVM-redegørelse i forbindelse med ændringen af projektet, jf. lovens § 7, § 8, stk. 1 og 2 , § 9, stk. 1 og 2, , samt bekendtgørelsens § 3-5.

Umiddelbart vurderes projektændringerne at kunne være inden for rammerne af den udfærdigede VVM.

Styrelsen ønsker bemærkninger til, om ændringsprojektet kan antages at ligge inden for rammerne af den oprindelige VVM eller om det ændrede projekt i sig selv eller i kumulation med andre projekter  kan have væsentlige virkninger på miljøet, herunder på Natura 2000 områder. De eventuelle konkrete forhold bedes angivet, så styrelsen kan tage dem i betragtning ved sin vurdering.