VVM-liste

Resultat: 14

Afgørelsesdato

16/11/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00048

Engmosen (Ringsted - Femern ændringsprojekt)

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 10. juli 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 10. juli 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen, jf. lov nr. 575 af 04/05/2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Ændringen sker i form af etableringen af en midlertidig råstofgrav samt blødbundsudsætning på et område ved Engmosen, Guldborgssund Kommune. En kort beskrivelse fra sagsmaterialet kan ses herunder. For nærmere oplysning, se sagsmaterialet.

 

Ansøger, Banedanmark (BDK), har oplyst, at de har undersøgt muligheden for at indvinde råstoffer (primært moræneler samt en mindre mængde smeltevandssand) på en nærliggende mark, der i forvejen er midlertidig eksproprieret til projektet, og som ligger ca. 150 m syd for et Natura 2000 område. Råstofgraven forventes at være aktiv i 3-4 måneder inden for perioden 1. marts – 1. oktober 2021. Banedanmark oplyser, at det kan blive relevant at udgrave en lille restmængde i 2022. Herefter lukkes råstofgraven ned og arealet reetableres i henhold til efterbehandlingsplan.

 

Banedanmark oplyser, at etablering af råstofgraven ikke giver anledning til en ændring i hydrologien, da der graves over grundvandsspejlet, og råstofgraven medfører heller ikke tilførsel af næring til Natur 2000-området. Ingen ynglende fugle fra Natura 2000-udpegningsgrundlaget vil blive forstyrret, da de ikke er registreret i nærheden af projektet, og da der kun arbejdes i dagtimerne med råstofgraven, vurderes det, at flagermus i området ikke forstyrres under deres jagt. Projektet inddrager desuden ikke areal fra beskyttede naturtyper på Natura 2000-udpegningsgrundlaget, og der fældes ingen flagermusegnede træer. Som en del af Ringsted-Femern projektet opsættes paddehegn omkring alle arbejdsveje ved Engmosen for at undgå, at padderne i området kommer ind på vejene.

 

I forbindelse med blødbundsudsætning ønsker Banedanmark foretage følgende ændringer og oplyser følgende om BDK’s vurdering af effekten på omgivende miljø (se evt. nærmere i sagsmaterialet):

 

  • Ændring i udførelsestidspunkt for blødbundsudskiftning (vurderes ikke at have miljømæssig effekt)

 

  • Ændring i opsætning af permanent paddehegn i Engmosen (med den beskrevne udførelse ændringen af anlægsarbejdet for paddehegn vil der ikke ske påvirkning af habitatnaturtypen elle- og askeskov, som ligger nær ved banen. Den ændrede placering af paddehegn vurderes ikke at ændre på paddehegnets effekt som afværgeforanstaltning.)

 

  • Ændring i etablering af paddepassager i Engmosen (den beskrevne ændring af projektet vurderes at være mindre og vil ikke påvirke udpegningsgrundlaget og den økologiske funktionalitet i området)

 

  • Ændring af udsætning af blødbundsmateriale samt oplagsplads nær Engmosen

(udsætningsarealet til blødbundsmaterialer udvides mod nord fra 100.000m2 til 165.000. m2.  Der oplagres desuden også opfyldningsmaterialer (sand og jord) på arealet. Der vil fortsat ikke være direkte påvirkning af Natura 2000-området, og der vil ikke ske ændringer i afstrømningsforholdene)

 

Projektændringerne vil foregå i nærheden af Natura 2000 område nr. 152, Smålandsfarvandet, nord for det ansøgte areal, og Ramsarområde nr. 25 Farvandet mellem Lolland og Falster med Rødsand, Guldborg Sund og Bøtø Nor.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at ændringsprojektet giver anledning til væsentlig påvirkning på Natura 2000-områderne.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. ovennævnte lov og bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017 om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet kan antages at have en påvirkning på Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 23. oktober 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00048.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

20/10/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00175

Bygherrecentre Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har 11. september 2020 modtaget en anmeldelse fra Femern Bælt A/S om en projektændring, der indebærer inddragelse af tre eksisterende bygninger.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har 11. september 2020 modtaget en anmeldelse fra Femern Bælt A/S om en projektændring, der indebærer inddragelse af tre eksisterende bygninger til bygherrecentre med kontor-, konference-, overnatnings- og oplagsfaciliteter.

 

Der er tale om et tidligere hotel (Havnegade 2) i Rødby samt to landejendomme (hhv. Strandholmsvej 9 og 17) i tilknytning til, men uden for det udpegede projektområde.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

31/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00044

Etablering af støjvold ved Ravnstrup Skov ifm. Ringsted-Femern Banen

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om etablering af jordvold langs banen syd for Ravnstrup Skov, Næstved Kommune.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banen syd for Ravnstrup Skov, Næstved Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 27. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00044.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00041

Etablering af støjvold ved Ømarksvej ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer i til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banen ved Ømarksvej.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer i til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banens østlige side nord og syd for Ømarksvej i Ringsted Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00041.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00040

Etablering af støjvold ved Englerupvej ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femern banen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Englerupvej.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Englerupvej syd for Ringsted i Ringsted Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00040.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00039

Etablering af støjvold ved Havrebjergvej ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femern banen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Havrebjergvej.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Havrebjergvej i Ringsted Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00039.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00042

Etablering af støjvold i Herlufmagle ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femern banen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen i Herlufmagle.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer i til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banen i Herlufmagle ved Bellisvænget og Rosenvænget i Næstved Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00042.

 

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

04/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040202-00051

Projektændringer til Femern Bælt forbindelsen (anlægsstøj, arbejdshavn og tidsperiode)

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. juni 2019 modtaget en ansøgning fra Femern Bælt A/S om tilladelse til ændring af projektet om den faste Femern Bælt forbindelse.

Ændringen omhandler øget anlægsstøj uden for normal arbejdstid i nærheden af boliger og sommerhuse ved henholdsvis Rødbyhavn og Hyldtofte Østersøbad i forbindelse med jordopfyldning og etablering af stendige. Femern Bælt A/S har ligeledes 30. juli 2019 ansøgt om en arealmæssig reduktion af arbejdshavn som følge af færre produktionslinjer end oprindelig tilladt og 4. september 2019 om en ændret tidsplan for anlægsarbejdet.

Styrelsen behandler de tre projektændringer samlet og træffer en samlet afgørelse, da de 3 anmeldelser af projektændringer ligger inden for en forholdsvis kort tidsperiode og inden for samme geografiske område, dvs. området øst for Rødby Havn.

Projektet om Femern Bælt Forbindelsen med tilhørende miljøvurderinger blev vedtaget i 2015 ved lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark(herefter benævnt Femernloven.)

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet (VVM) ift. ændringer i Femern Bælt projektet, jf. § 7-9 Femernloven samt tilhørende VVM-bekendtgørelse.

Styrelsen skal derfor ved en screening vurdere, hvorvidt der vedr. projektet om ændret tidsplan og ændringsprojektet om arbejdshavnen skal udarbejdes yderligere miljøkonsekvensvurderinger af ændringsprojekterne samt om der skal udarbejdes en yderligere konsekvensvurdering af Natura 2000-områder.

I forhold til ændringer i støjniveauet vedr. opfyldning og stendige er der allerede udarbejdet en supplerende VVM, som hermed samtidigt sendes i høring.

Høringen sker i 30 dage jf. § 13 i VVM-bekendtgørelsen til Femernloven.

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse om tilladelse, skal styrelsen udbede sig myndigheders og offentlighedens eventuelle bemærkninger til det ansøgte vedr. ændringsprojekternes eventuelle væsentlige indvirkning på miljøet.

I så fald bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projekterne bedes indsendt senest den 17. januar 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk og geag@tbst.dk med henvisning til det eller de journalnummer, som bemærkningerne drejer sig om: Støj: TS6040202-00051, tidsplan TS6040203-00149 og ændring af elementfabrikken TS6040203-00151.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse af svaret, herunder af afsenders navn, adresse og e-mailadresse.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

13/09/2019

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00036

Etablering af en jordvold langs bane i området vest for banen ved Lundby mellem Næstved og Vordingborg

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 30. juli 2019 fra Banedanmark, om tilladelse til etablering af en jordvold langs banen i området vest for banen ved Lundby mellem Næstved og Vordingborg.

Her etableres en ca. 530 m lang vold mellem banen og Svend Poulsensvej. 

Placeringen af jordvolden vil fungere som en visuel barriere ind mod banen samt medføre at støjniveauet reduceres for de nærmeste naboer. Udsynet har hidtil været hindret af beplantning.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.


Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil i samarbejde med Banedanmark tage direkte kontakt til parter, der vurderes at være individuelt berørt af projektet.


Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 3. september 2019 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00036.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.