VVM-liste

Resultat: 10

Afgørelsesdato

10/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00054

Femernforbindelsen - reduktion af vestligt landområde ved Lalandia

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

I forbindelse med Femern Bælt-projektet etableres der nye landområder ud for Lollands kyst både øst og vest for Rødbyhavn. Projektændringen påvirker alene det vestlige landområde. Det vestlige landområde er i projektets anlægslov, VVM-redegørelse og implementeringsredegørelse beskrevet med en bredde på cirka 500 meter ud fra den eksisterende kystlinje og med en udstrækning på cirka 3,5 kilometer mod vest fra den eksisterende færgehavn.

 

Femern A/S har modtaget en detaljeret designbeskrivelse fra selskabets entreprenør som viser den konkrete og detaljerede udformning af de kommende landområder ud for eksisterende kyst. Entreprenøren har i forbindelse med udarbejdelsen af det endelige design justeret udformningen af det vestlige landområde, således, at det nye vestlige landområdes udstrækning reduceres med cirka 500 meter. Den planlagte, nye badestrand placeres dermed tættere på sommerhusområdet omkring Lalandia. Projektændringen indebærer, at udstrækningen af landområdet bliver omkring 3 kilometer, hvormed det beslaglagte havbundsareal i forhold til tidligere projektering reduceres med cirka 25 ha, svarende til ca. 7 - 8 % af det samlede areal af landområderne. Det medfører en reduktion af projektets permanente påvirkning af havmiljøet. Samtidig reduceres behovet for tilførsel af stenmængder til brug for etablering af kystbeskyttelse med cirka 5 - 10%, hvilket også medvirker til at reducere projektets klimamæssige fodaftryk.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand ca. 5 km fra anlægsarbejdet. Projektændringen medfører ingen ændringer til de gennemførte

Natura 2000-vurderinger dels på grund af afstanden og dels fordi der er tale om uændrede eller mindre belastninger.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke at der er behov for udarbejdelse af en supplerende miljøkonsekvensvurdering.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

 

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00054.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

08/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00051

Femern øget anlægsstøj

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Femern A/S vurderer, at der i forbindelse med de kommende anlægsarbejder med udgravningen af tunnelrenden og etablering af nye landområder, vil være perioder med anlægsstøj uden for normal arbejdstid, som overstiger de niveauer, der fremgår af projektets gældende miljøvurderinger. Dette gælder både områderne vest for Rødbyhavn, i selve Rødbyhavn og øst for Rødbyhavn. Selskabets entreprenører planlægger at igangsætte de omhandlede anlægsaktiviteter primo juli 2021.

 

Detaljer om de forventede perioder med øget anlægsstøj, de forven-tede støjniveauer, og hvem der kan blive berørt heraf er endnu ikke klarlagt, og Femern A/S er indstillet på at belyse dette i forbindelse med udarbejdelsen af en supplerende miljøkonsekvensvurdering (VVM).

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projektændring er VVM-pligtig, og styrelsen forventer derfor at træffe afgørelse om, at der skal udarbejdes supplerende miljøkonsekvensvurderingsrapport, inden der kan meddeles tilladelse.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00051.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

16/11/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00048

Engmosen (Ringsted - Femern ændringsprojekt)

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 10. juli 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 10. juli 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen, jf. lov nr. 575 af 04/05/2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Ændringen sker i form af etableringen af en midlertidig råstofgrav samt blødbundsudsætning på et område ved Engmosen, Guldborgssund Kommune. En kort beskrivelse fra sagsmaterialet kan ses herunder. For nærmere oplysning, se sagsmaterialet.

 

Ansøger, Banedanmark (BDK), har oplyst, at de har undersøgt muligheden for at indvinde råstoffer (primært moræneler samt en mindre mængde smeltevandssand) på en nærliggende mark, der i forvejen er midlertidig eksproprieret til projektet, og som ligger ca. 150 m syd for et Natura 2000 område. Råstofgraven forventes at være aktiv i 3-4 måneder inden for perioden 1. marts – 1. oktober 2021. Banedanmark oplyser, at det kan blive relevant at udgrave en lille restmængde i 2022. Herefter lukkes råstofgraven ned og arealet reetableres i henhold til efterbehandlingsplan.

 

Banedanmark oplyser, at etablering af råstofgraven ikke giver anledning til en ændring i hydrologien, da der graves over grundvandsspejlet, og råstofgraven medfører heller ikke tilførsel af næring til Natur 2000-området. Ingen ynglende fugle fra Natura 2000-udpegningsgrundlaget vil blive forstyrret, da de ikke er registreret i nærheden af projektet, og da der kun arbejdes i dagtimerne med råstofgraven, vurderes det, at flagermus i området ikke forstyrres under deres jagt. Projektet inddrager desuden ikke areal fra beskyttede naturtyper på Natura 2000-udpegningsgrundlaget, og der fældes ingen flagermusegnede træer. Som en del af Ringsted-Femern projektet opsættes paddehegn omkring alle arbejdsveje ved Engmosen for at undgå, at padderne i området kommer ind på vejene.

 

I forbindelse med blødbundsudsætning ønsker Banedanmark foretage følgende ændringer og oplyser følgende om BDK’s vurdering af effekten på omgivende miljø (se evt. nærmere i sagsmaterialet):

 

  • Ændring i udførelsestidspunkt for blødbundsudskiftning (vurderes ikke at have miljømæssig effekt)

 

  • Ændring i opsætning af permanent paddehegn i Engmosen (med den beskrevne udførelse ændringen af anlægsarbejdet for paddehegn vil der ikke ske påvirkning af habitatnaturtypen elle- og askeskov, som ligger nær ved banen. Den ændrede placering af paddehegn vurderes ikke at ændre på paddehegnets effekt som afværgeforanstaltning.)

 

  • Ændring i etablering af paddepassager i Engmosen (den beskrevne ændring af projektet vurderes at være mindre og vil ikke påvirke udpegningsgrundlaget og den økologiske funktionalitet i området)

 

  • Ændring af udsætning af blødbundsmateriale samt oplagsplads nær Engmosen

(udsætningsarealet til blødbundsmaterialer udvides mod nord fra 100.000m2 til 165.000. m2.  Der oplagres desuden også opfyldningsmaterialer (sand og jord) på arealet. Der vil fortsat ikke være direkte påvirkning af Natura 2000-området, og der vil ikke ske ændringer i afstrømningsforholdene)

 

Projektændringerne vil foregå i nærheden af Natura 2000 område nr. 152, Smålandsfarvandet, nord for det ansøgte areal, og Ramsarområde nr. 25 Farvandet mellem Lolland og Falster med Rødsand, Guldborg Sund og Bøtø Nor.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at ændringsprojektet giver anledning til væsentlig påvirkning på Natura 2000-områderne.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. ovennævnte lov og bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017 om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet kan antages at have en påvirkning på Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 23. oktober 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00048.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

20/10/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00175

Bygherrecentre Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har 11. september 2020 modtaget en anmeldelse fra Femern Bælt A/S om en projektændring, der indebærer inddragelse af tre eksisterende bygninger.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har 11. september 2020 modtaget en anmeldelse fra Femern Bælt A/S om en projektændring, der indebærer inddragelse af tre eksisterende bygninger til bygherrecentre med kontor-, konference-, overnatnings- og oplagsfaciliteter.

 

Der er tale om et tidligere hotel (Havnegade 2) i Rødby samt to landejendomme (hhv. Strandholmsvej 9 og 17) i tilknytning til, men uden for det udpegede projektområde.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

31/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00044

Etablering af støjvold ved Ravnstrup Skov ifm. Ringsted-Femern Banen

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om etablering af jordvold langs banen syd for Ravnstrup Skov, Næstved Kommune.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banen syd for Ravnstrup Skov, Næstved Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 27. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00044.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00041

Etablering af støjvold ved Ømarksvej ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer i til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banen ved Ømarksvej.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer i til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banens østlige side nord og syd for Ømarksvej i Ringsted Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00041.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00040

Etablering af støjvold ved Englerupvej ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femern banen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Englerupvej.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Englerupvej syd for Ringsted i Ringsted Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00040.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00042

Etablering af støjvold i Herlufmagle ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femern banen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen i Herlufmagle.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer i til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banen i Herlufmagle ved Bellisvænget og Rosenvænget i Næstved Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00042.

 

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00039

Etablering af støjvold ved Havrebjergvej ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femern banen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Havrebjergvej.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Havrebjergvej i Ringsted Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00039.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger