VVM-liste

Resultat: 9

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Anlægsarbejder i Svanemøllebugten

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 9. september 2020 fra Novafos om tilladelse til at omlægge en ø1000 mm hovedtrykledning (spildevand). Anlægsarbejdet vil midlertidigt berøre et mindre område af Svanemøllebugten.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 9. september 2020 fra Novafos om tilladelse til at omlægge en ø1000 mm hovedtrykledning (spildevand). Anlægsarbejdet vil midlertidigt berøre et mindre område af Svanemøllebugten.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 142 Saltholm og omliggende hav beliggende 8,5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og hav-terne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 15. oktober til VVM@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6020103-00074.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Projektforlængelse og mindre ændringsprojekter til oprindelig tilladelse ved Artillerivej Syd, Københavns Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 31. august 2020 fra Grundejerforeningen Artillerivej Syd.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 31. august 2020 fra Grundejerforeningen Artillerivej Syd, dels

  • om forlængelse af tilladelse til etablering af havnevig ved Artillierivej Syd, lige nord for Amager Ro- og Kajakklub i København Havn, dels – som ændring til det oprindelige projekt –
  • om etablering af ny stenkastning foran Kaj 550 og
  • etablering af ny spunsvæg syd for havnevigen ifm. renovering af eksisterende bolværk.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt fristforlængelsen eller ændringsprojektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Afstanden til nærmeste Natura 2000-område nr. 142 (Saltholm og omliggende hav) er ca. 8,6 km og nr. 143 (Vestamager og havet syd for) er ca. 1,5 km.

 

Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

 

Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfulge som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 6. oktober 2020 til VVM@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00073.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Etablering af indtag og udledning af havvand ifm. energicentral i Københavns Nordhavn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 10. august 2020 fra HOFOR, om tilladelse til etablering af vandindtag og vandudledning i forbindelse med opførelse af anlæg til fjernvarme og fjernkøling beliggende Nordhavn, Kbh.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 10. august 2020 fra HOFOR, om tilladelse til etablering af vandindtag og vandudledning i forbindelse med opførelse af anlæg til fjernvarme og fjernkøling beliggende Sundkrogsgade 23, Nordhavn, Kbh. Anlægget vil gennem en varmepumpe udnytte vandet fra havnen til fjernvarme. Havnevandet, som har en temperatur på mellem ca. 2 og 20 °C afhængigt af årstiden, ledes ind i varmepumpen og afkøles til mellem ca. 0,5 og 15 °C. Vandet indvindes i et indtagsbygværk i form af et havvandskammer med en forventet placering på det sydvestlige hjørne af Levantkaj Vest. Der etableres udløb til Kalkbrænderiløbet.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen varetager statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

 

Københavns Kommune er VVM-myndighed for selve energicentralen. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal give tilladelse til bygværkerne til indtag og udledning af havnevandet – herunder vurdere eventuelle miljøkonsekvenser.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 16. september 2020 til VVM@tbst.dk cc. geag@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00072.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Etablering af Lynetteholm

Hermed offentliggøres endelig afgrænsningsnotat for udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport for Lynetteholm.

Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen sendte d. 7. juli et udkast til afgrænsningsudtalelse for miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholm i høring hos berørte myndigheder.

 

Der er efterfølgende udarbejdet dokumentet "Tilføjelser til afgrænsningsudtalelsen".

 

Den endelige afgrænsningsudtalelse består således af to dokumenter.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Havneudvidelse i Grenaa Havn Nord

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Grenaa Havn om igangsættelse af en VVM-proces ifm. udvidelse af den nordlige del af Grenaa Havn.

Til hørings- og orienteringsparter

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Grenaa Havn om igangsættelse af en VVM-proces ifm. udvidelse af den nordlige del af Grenaa Havn. Udvidelsen udføres inden for eksisterende dækmoler og skal anvendes til havneformål, der har driftsmæssig tilknytning til havnen, og som forventes inden for erhvervene: energi og miljø, grovvarer, pladskrævende erhverv og projektlaster.

 

Myndighedsforholdet for miljøkonsekvensvurderingen er delt mellem Norddjurs Kommune for de landbaserede dele af anlægget og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for de vandbaserede dele af projektet. Da projektet omfatter både landareal og havneareal udarbejdes en fælles miljøredegørelse mellem Norddjurs Kommune og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

 

De landbaserede dele af projektet administreres jf. miljøvurderingsloven (LBK. nr. 1225 af 25/10/2018) af Norddjurs Kommune og de vandbaserede dele af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen jf. lov om havne (LBK nr. 457 af 23/05/2012) og den tilhørende bekendtgørelse (BEK nr. 450 af 08/05/2017) om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Projektet er VVM-pligtigt, idet det vurderes at være omfattet af LBK nr. 1225 af 25/10/2018 bilag 1, nr. 8 b) Større landanlæg til havneformål i forbindelse med havne, der kan besejles og anløbes af skibe på over 1350 tons samt BEK nr. 450 af 08/05/2017 bilag 1, punkt 8 b), Søhandelshavne, anløbsbroer til lastning og losning, der er forbundet med havneanlæg til lands og til vands (bortset fra færgebroer), og som kan anløbes af fartøjer på over 1.350 tons.

 

I medfør af bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet § 8 kan projektansøger forud for udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport anmode Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at afgive en udtalelse om hvilket indhold, der skal fremgå af rapporten. Dette har ansøger anmodet om i dette tilfælde.

 

Hvis projektansøger anmoder Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om en udtalelse, skal styrelsen høre berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver udtalelse. Der er udarbejdet vedlagte udkast til afgrænsningsnotat. Styrelsen skal i denne forbindelse bede hørings- og orienteringsparter om evt. bemærkninger og supplementer til notatet.

 

Udkast til afgrænsningsnotat samt søkort er vedlagt.

 

Udtalelserne bedes indsendt senest den 1. juni 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk under henvisning til journalnummer TS6040202-00061.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Cykelbro ved FN bygningen

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 20. februar 2020 fra Harbour P/S/ATP Ejendomme A/S om udvidelse af en eksisterende bro over kanalen mellem Marmorbroen og FN-byen.

FN Byen oplever behov for et større flow, når mange gæster skal igennem sikkerhedskontrol i forbindelse med forskellige arrangementer ol.

I dag er den eneste adgangsforbindelse til FN Byen via en vejbro fra Marmorvej. På vejbroen er der etableret en fremskudt kontrolpost (PAF), for at sikre at alle kontroller foregår inden man krydser over på øen. Der blev givet tilladelse til den eksisterende bro i 2011.

 

For at imødekomme behovet for øget flow, ønskes vejbroen samt kontrolposten udvidet med ca. 5 meter i bredden. Broen får fæste på kajkanten på begge sider af kanalen og vil ikke få kontakt med vandet. Der er ikke sejlads i kanalen.

 

Ansøgningen er vedlagt tegninger som viser den ønskede udvidelse.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 2. april 2020 til vvm@tbst.dk cc geag@tbst.dk med henvisning til journal nummer TS6040103-00060.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Moleudvidelse Sletten Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har truffet afgørelse om, at udvidelse af sydmolen i Sletten Havn kræver yderligere miljøundersøgelser.
Projektet er derfor VVM-pligtigt.

Endvidere har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen afgjort, at der ikke skal udarbejdes en konsekvensvurdering i henhold til nærtliggende Natura 2000 områder, jf. § 16 i VVM bekendtgørelse for havne.

Der er udarbejdet et afgrænsningsnotat, der beskriver miljøkonsekvensrapportens indhold.

Dette afgrænsningsnotat vedrører projektet moleudvidelse i Sletten Havn, som ønskes opført af Fonden Sletten Havn. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning den 12. august 2016 og afgjorde den 13. januar 2019, at projektet er VVM-pligtigt.

 

Fonden Sletten Havn har, jf. 8, stk. 1 i Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (bekendtgørelse nr. 450 af 08/05/2017), bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udarbejde et afgrænsningsnotat som grundlag for udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten. Dette afgrænsningsnotat fastlægger, hvor omfattende og detaljerede oplysninger miljøkonsekvensrapporten for moleudvidelsen af Sletten Havn skal indeholde, for at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan vurdere projektets miljømæssige konsekvenser og træffe afgørelse på et oplyst grundlag. Ydermere har afgrænsningsnotatet til formål at lette arbejdet med udarbejdelsen af rapporten.

 

Miljøkonsekvensrapporten skal udarbejdes således, at den dækker kravene efter § 9, stk. 1 og bilag 4 i bekendtgørelse nr. 450 af 08/05/2017. Derudover er afgrænsningsnotatet udarbejdet på baggrund af dokumenter, som allerede er udarbejdet i sagen, samt eksisterende bemærkninger fra offentligheden og relevante myndigheder.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Renovering af Nordlige Oliekaj i Kalundborg Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 8/7-2019 fra Inter Terminals AOT Aps, om tilladelse til renovering af Nordlig Oliekaj.

Kajen bliver ikke og skal ikke længere bruges, men har af sikkerhedsmæssige årsager behov for stabilisering. Der skal ikke uddybes eller rammes, men kajen stabiliseres bl.a. med etablering af en stenkastning. 


Nærmeste Natura 2000 område nr. 166, Røsnæs, Røsnæs Rev og Kalundborg Fjord ligger ca. 600 m fra projektet.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.


Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.


Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.


Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 28. august 2019  til VVM@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journal nummer TS6040203-00150. 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.


Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til sagen, hvilket vil blive lagt til grund ved sagens afgørelse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Svanemøllen skybrudstunnel

Med baggrund i konkretiseringen af skybrudsplanen for Bispebjerg, Ryparken og Dyssegård planlægger HOFOR og Novafos at etablere en skybrudsledning i den nordlige del af København og langs kommunegrænsen mellem København og Gladsaxe/Gentofte.
Selve projektet, som er anmeldt til Miljøstyrelsen, består af en tunnel i to tunnelgrene fra hhv. Lygten over Ryparken ud i Svanemøllebugten (sydlige) og fra Nordkanalen via Dyssegårdsparken og Søholmslund til Svanemøllens Kaserne (nordlige) og derfra ud i Svanemøllebugten samt en kloakledning, Utterslevledningen, ned nord og vest for Utterslev Mose.  
 
HOFOR og Novafos har vurderet, at projektet er af et sådant omfang, at der er overvejende sandsynlighed for, at en screening af projektet ville medføre krav om miljøvurdering og har derfor anmodet Miljøstyrelsen om, at projektet skulle undergå en miljøvurdering uden forudgående screening i henhold til § 18, stk. 2 i miljøvurderingsloven.
 
Da Svanemøllen Skybrudstunnel er et infrastrukturprojekt med en udstrækning, der berører mere end to kommuner, er det Miljøstyrelsen, der er myndighed for miljøvurderingen af projektet. I oktober 2018 modtog Miljøstyrelsen ansøgningen om igangsættelse af miljøvurdering af projektet. Samtidig er Kystdirektoratet og Bygge-, Bolig- og Trafikstyrelsen miljøvurderingsmyndighed for de dele af anlægget, der ligger hhv. på søterritoriet og udenfor eller inden for Københavns Havns areal. 
 
Som en del af miljøvurderingsprocessen har Miljøstyrelsen gennemført en foroffentlighedsfase (idéfase) forud for myndighedernes udtalelse om afgrænsningen af miljøkonsekvensrapporten, jf. miljøvurderingslovens § 23 og § 35, stk. 1, nr. 2. Høringsperioden for indkaldelse af idéer og forslag til Svanemøllen Skybrudstunnel blev gennemført i perioden 28. januar til 28. februar 2019. Inden 
 
for denne periode har borgere, interesseorganisationer og berørte myndigheder haft mulighed for at komme med forslag til, hvad de ønsker skal indgå i miljøvurderingen.
 
HOFOR og Novafos skal herefter udarbejde en miljøkonsekvensrapport for projektet, og projektet kræver en tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25, før projektet kan igangsættes.  
 
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for udvidelse af en bestående erhvervshavn ved etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet. Såfremt et projekt, omfattet af havnelovens § 2, stk. 2, pkt. 1, kræver en vurdering af de miljømæssige konsekvenser, skal projektansøgeren udarbejde en miljøkonsekvensvurdering efter reglerne i VVM bekendtgørelse for havne med henblik på at opnå en tilladelse til projektets gennemførelse efter havneloven, jf. § 13, jf. § 9, stk. 1-3, i VVM bekendtgørelse for havne.
 
Eventuelle kommentarer til notatet bedes fremsendt til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen senest 20. maj 2019.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.
Viser 9 af 9