VVM-liste

Resultat: 53

Afgørelsesdato

19/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00017

Anlæggelse af transformerstation ved HC Ørstedværket

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28. januar 2019 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om etablering af transformerstation ved HCV Ørstedværket i København.

Som følge af Elektrificeringsprogrammet er der på udvalgte steder langs de jernbanestrækninger, der allerede i dag er elektrificerede, behov for at etablere supplerende transformerstationer. Et af de steder, hvor der planlægges etableret supplerende transformerstation er ved HCV Ørstedværket i København.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.


Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.


Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.


Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 20. august 2019 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00017.

Lov

LOV nr. 1520 af 27/12/2014

Lov om offentlige veje m.v

Gældende fra

01/07/2015

Regulerer offentlige veje herunder miljøvurderinger (vvm) af statslige vejprojekter

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

16/04/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040103-00052

Midlertidig opfyldning i Københavns Havn ud for Redmolen ved Kronløbsbassinet

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 11. oktober 2019 fra PFA Ejendomme HØJ A/S, om tilladelse til etablering af en midlertidig opfyldning ud for Redmolen i Københavns Havn ved Kronløbsbassinet.
Opfyldningen skal bruges til en midlertidig arbejdsskurby og vendeplads til lastbiler i forbindelse med byggeri på Redmolen. Etablering af udvidelse forventes opstartet 6/1-2020. Udvidelse forventes fjernet, og eksisterende forhold retableret, senest 31/12-2022.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 14. november 2019 til VVM@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00052.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse heraf, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Afgørelsesdato

19/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040102-00019

Kalvebod Brygge skybrudstunnel

HOFOR og Frederiksberg Forsyning har den 29. maj 2018 ansøgt om etablering og drift af Kalvebod Brygge Skybrudstunnel fra Sct. Jørgens Sø til Kalvebod Brygge 45 med udløb i Københavns Havn.
Projektet er af en sådan karakter, at det kræver, at miljøpåvirkninger belyses i en miljøkonsekvensrapport (VVM) før etablering og drift. Miljøkonsekvensrapporten er udarbejdet af bygherres rådgiver og undersøger blandt andet projektets påvirkning på omgivelserne ift. støj, vibrationer, jord, trafik, luft, overfladevand og vandkvalitet, grundvand og drikkevand, kulturarv, mennesker og sundhed, Landskab og visuelle forhold i anlægs- og driftsfasen. 

På baggrund af klimatilpasningsplanen har Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune sammen med deres respektive forsyningsselskaber HOFOR og Frederiksberg Forsyning i 2012 udarbejdet en skybrudsplan.

Skybrudssikringen af København og Frederiksberg vil bidrage mest til kommunernes ambition om at fremme byens blå og grønne struktur, hvis løsningerne opmagasinerer eller leder vand bort på terræn. Vandmængderne, der skal håndteres, er dog så store, at det ikke er muligt at transportere al skybrudsvand på overfladen i den tætteste del af Den indre bydel. Derfor skal vandet her udledes direkte til havnen via tunnelløsninger. Skybrudsplanen peger derfor på en løsning ved afledning på terræn, og med tunnelløsninger i de dele af byen, hvor det ikke er muligt med overfladeløsninger. Som konkretisering af skybrudsplanerne har Københavns og Frederiksberg kommuner belyst skybrudsinitiativer, der kan medvirke til at reducere skaderne i forbindelse med skybrudshændelser fremover.

Som en del af skybrudskonkretiseringen for de to kommuner skal HOFOR og Frederiksberg Forsyning etablere Kalvebod Brygge Skybrudstunnel - en skybrudsledning fra

Skt. Jørgens Sø til Kalvebod Brygge med udløb i Københavns Havn ved Kalvebod Brygge.

Myndighederne for dette VVM-projekt er Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune samt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Miljøkonsekvensrapporten er i offentlig høring i otte uger med frist for bemærkninger den 2. december 2019.

Høringssvar vedr. udløbsbygværket skal sendes senest den 2. december 2019 til vvm@tbst.dk cc geag@tbst.dk med henvisning til journal nr.: TS6040102-00019.

Høringssvar vedr. tunnelanlægget skal sendes til Københavns Kommune. 

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Afgørelsesdato

06/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040202-00046

Frederikshavn Havneudvidelse

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 14. november 2018 fra Frederikshavn Havn om tilladelse til etablering af et nyt havne- og værftsområde.

Projektet indebærer et nyt havne- og værftsareal på ca. 47.000 m2, der etableres i eksisterende havnebassin ved opfyldning af havnebassin og nedrivning af eksisterende Nordre Mole, en lager- og værkstedsbygning på op til 5.000 m2 samt to flydedokke ved havne- og værftsområdet, der vil kunne modtage ca. 50 skibe årligt. Den største af de nye flydedokke bliver ca. 250 x 50 meter og får en højde på 15 meter. Den anden flydedok bliver ca. 180 x 37 meter og får en højde på 11 meter.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.


Projektet er VVM-pligtigt, idet det nye havne- og værftsområde kan anløbes af fartøjer på over 1 350 tons, jf. bilag 1, pkt. 8., b) i bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne med senere ændringer.


Der er udfærdiget en miljøkonsekvensrapport for hele projektet. Miljøkonsekvensrapporten er udarbejdet af Rambøll på vegne af Orskov og Frederikshavn Havn i et samarbejde med Frederikshavn Kommune samt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for de dele af projektet, der foregår på søterritoriet, mens Frederikshavn Kommunen er ansvarlig for de dele af projektet, der er placeret på land.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen hører høringsparter og offentligheden om bemærkninger til rapporten.


Indsigelser og bemærkninger skal være modtaget senest den 30. oktober 2019 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040202-00046. Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil herefter tage endelig stilling til projektet.                                                

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Afgørelsesdato

19/11/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040103-00072

Etablering af indtag og udledning af havvand ifm. energicentral i Københavns Nordhavn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 10. august 2020 fra HOFOR, om tilladelse til etablering af vandindtag og vandudledning i forbindelse med opførelse af anlæg til fjernvarme og fjernkøling beliggende Nordhavn, Kbh.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 10. august 2020 fra HOFOR, om tilladelse til etablering af vandindtag og vandudledning i forbindelse med opførelse af anlæg til fjernvarme og fjernkøling beliggende Sundkrogsgade 23, Nordhavn, Kbh. Anlægget vil gennem en varmepumpe udnytte vandet fra havnen til fjernvarme. Havnevandet, som har en temperatur på mellem ca. 2 og 20 °C afhængigt af årstiden, ledes ind i varmepumpen og afkøles til mellem ca. 0,5 og 15 °C. Vandet indvindes i et indtagsbygværk i form af et havvandskammer med en forventet placering på det sydvestlige hjørne af Levantkaj Vest. Der etableres udløb til Kalkbrænderiløbet.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen varetager statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

 

Københavns Kommune er VVM-myndighed for selve energicentralen. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal give tilladelse til bygværkerne til indtag og udledning af havnevandet – herunder vurdere eventuelle miljøkonsekvenser.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 16. september 2020 til VVM@tbst.dk cc. geag@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00072.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Afgørelsesdato

30/06/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00170

Ændring af færgehavnsprojekt i Aarhus Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 25. maj fra Aarhus Havn om tilladelse til ændring af projektet for anlæg af ny færgehavn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 25. maj fra Aarhus Havn, om tilladelse til ændring af projektet for anlæg af ny færgehavn.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning i havne, jf. § 2 i Lov om havne (LBK nr. 457 af 23/05/2012). Endvidere varetager Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen statens højhedsret på søterritoriet jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

 

Anlæg af ny færgehavn til færgen til Sjællands Odde blev i august 2018 tilladt på baggrund af en miljøkonsekvensrapport for færgehavnen. Havnen ønskes med projektet flyttet ud fra den indre havn, hvor omgivelserne i stigende grad anvendes til boligformål.

 

Nærværende anmeldelse angår mindre justeringer af projektet ift. den oprindelige tilladelse.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til ændring af projektet, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

 

Hvis der indsendes bemærkninger til sagen bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 26. juni 2020 til VVM@tbst.dk cc geag@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040203-00170.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Justeringer af anlægsforbeholdene omkring Kong Frederik den IX’s Bro, ved Guldborgsund og Engmosen.

Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning fra Banedanmark om ændringer i anlægsaktiviteter ved udvidelsen af Kong Frederik den IX’s Bro i Guldborgsund og jernbanen gennem Engmosen.

Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har den 16. december 2019 modtaget ansøgning fra Banedanmark om ændringer i anlægsaktiviteter i Guldborgsund og Engmosen til det ved lov vedtagne projekt om udvidelsen af Kong Frederik den IX’s Bro i Guldborgsund og jernbanen gennem Engmosen.

I forbindelse med planlægningen af anlægsaktiviteterne havde Banedanmark i 2015 et behov for at justere anlægsforbeholdene omkring Kong Frederik den IX’s Bro, som berørte både Guldborgsund og Engmosen. De to nævnte områder indgår i Natura 2000 område nr. 173, Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborgsund, Bøtø Nor og Hyllekrog-Rødsand.

Den 29. september 2016 traf Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen afgørelse om, at ændringer af anlægsprojekt Guldborgsund-Engmosen ikke VVM-pligtige. Naturstyrelsen udtalte sig dengang om, at der i den forbindelse ikke var behov for yderligere konsekvensvurderinger af Natura-2000 områder. Ansøgningen fra Banedanmark og dermed afgørelsen blev dog trukket tilbage, da anlægsarbejdet blev udskudt på ubestemt tid.

Anlægsarbejdet er nu aktuelt og ansøgningsmaterialet opdateret. Banedanmark har i den forbindelse vurderet, at baggrundsmaterialet fra 2015, der danner grundlag for Tillæg 2 og Tillæg 3 til Natura 2000 konsekvensvurdering for Guldborgsund og Engmosen ikke er forældet. Det skal i den forbindelse oplyses, at Banedanmark har oplyst, at de i sommeren 2019 har fået foretaget nye naturundersøgelser på Lolland.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 7. februar 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00038.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Havneudvidelse i Grenaa Havn Nord

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Grenaa Havn om igangsættelse af en VVM-proces ifm. udvidelse af den nordlige del af Grenaa Havn.

Til hørings- og orienteringsparter

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Grenaa Havn om igangsættelse af en VVM-proces ifm. udvidelse af den nordlige del af Grenaa Havn. Udvidelsen udføres inden for eksisterende dækmoler og skal anvendes til havneformål, der har driftsmæssig tilknytning til havnen, og som forventes inden for erhvervene: energi og miljø, grovvarer, pladskrævende erhverv og projektlaster.

 

Myndighedsforholdet for miljøkonsekvensvurderingen er delt mellem Norddjurs Kommune for de landbaserede dele af anlægget og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for de vandbaserede dele af projektet. Da projektet omfatter både landareal og havneareal udarbejdes en fælles miljøredegørelse mellem Norddjurs Kommune og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

 

De landbaserede dele af projektet administreres jf. miljøvurderingsloven (LBK. nr. 1225 af 25/10/2018) af Norddjurs Kommune og de vandbaserede dele af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen jf. lov om havne (LBK nr. 457 af 23/05/2012) og den tilhørende bekendtgørelse (BEK nr. 450 af 08/05/2017) om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Projektet er VVM-pligtigt, idet det vurderes at være omfattet af LBK nr. 1225 af 25/10/2018 bilag 1, nr. 8 b) Større landanlæg til havneformål i forbindelse med havne, der kan besejles og anløbes af skibe på over 1350 tons samt BEK nr. 450 af 08/05/2017 bilag 1, punkt 8 b), Søhandelshavne, anløbsbroer til lastning og losning, der er forbundet med havneanlæg til lands og til vands (bortset fra færgebroer), og som kan anløbes af fartøjer på over 1.350 tons.

 

I medfør af bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet § 8 kan projektansøger forud for udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport anmode Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at afgive en udtalelse om hvilket indhold, der skal fremgå af rapporten. Dette har ansøger anmodet om i dette tilfælde.

 

Hvis projektansøger anmoder Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om en udtalelse, skal styrelsen høre berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver udtalelse. Der er udarbejdet vedlagte udkast til afgrænsningsnotat. Styrelsen skal i denne forbindelse bede hørings- og orienteringsparter om evt. bemærkninger og supplementer til notatet.

 

Udkast til afgrænsningsnotat samt søkort er vedlagt.

 

Udtalelserne bedes indsendt senest den 1. juni 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk under henvisning til journalnummer TS6040202-00061.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Afgørelsesdato

08/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00051

Femern øget anlægsstøj

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Femern A/S vurderer, at der i forbindelse med de kommende anlægsarbejder med udgravningen af tunnelrenden og etablering af nye landområder, vil være perioder med anlægsstøj uden for normal arbejdstid, som overstiger de niveauer, der fremgår af projektets gældende miljøvurderinger. Dette gælder både områderne vest for Rødbyhavn, i selve Rødbyhavn og øst for Rødbyhavn. Selskabets entreprenører planlægger at igangsætte de omhandlede anlægsaktiviteter primo juli 2021.

 

Detaljer om de forventede perioder med øget anlægsstøj, de forven-tede støjniveauer, og hvem der kan blive berørt heraf er endnu ikke klarlagt, og Femern A/S er indstillet på at belyse dette i forbindelse med udarbejdelsen af en supplerende miljøkonsekvensvurdering (VVM).

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projektændring er VVM-pligtig, og styrelsen forventer derfor at træffe afgørelse om, at der skal udarbejdes supplerende miljøkonsekvensvurderingsrapport, inden der kan meddeles tilladelse.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00051.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger