VVM-liste

Resultat: 15

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Afgrænsningsudtalelse for udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport for udvidelse af Aarhus Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget anmeldelse af igangsættelse af en miljøkonsekvensrapport i forbindelse med udvidelse af Aarhus Havn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget anmeldelse af igangsættelse af en miljøkonsekvensrapport i forbindelse med udvidelse af Aarhus Havn. Projektet er VVM-pligtigt i henhold til VVM-direktivets bilag 1, da havnen kan modtage skibe på over 1350 ton.

 

I medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet § 8 kan projektansøger forud for udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport anmode Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at afgive en udtalelse om hvilket indhold, der skal fremgå af rapporten (afgrænsningsnotat).

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i samarbejde med Aahus Kommune og Kystdirektoratet udarbejdet vedlagte udkast til afgrænsningsnotat. Notatet indholder myndighedernes forventninger til indholdet af miljøkonsekvensrapporten.

 

Hvis projektansøger anmoder Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om en udtalelse, skal styrelsen høre berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver den endelige udtalelse. Styrelsen skal i denne forbindelse høre hørings- og orienteringsparter.

 

Udtalelserne bedes indsendt senest den 12. januar 2021 med henvisning til journalnummer TS6040202-00036.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Kapacitetsforøgelse på Motorring 3

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 19. november 2020 fra Vejdirektoratet om udvidelse af kapaciteten på Motorring 3 i København.

Motorring 3 udgør den centrale ringforbindelse omkring København og er en af Danmarks mest befærdede motorveje med en hverdagsdøgntrafik over 130.000 biler pr. døgn. Motorring 3 blev i perioden 2005-2010 udbygget til 6 spor, men allerede nu opleves igen omfattende trængselsproblemer i myldretiden.

 

Det er Vejdirektoratets vurdering, at god trafikafvikling på Motorring 3 er en afgørende forudsætning for den samlede trafikafvikling på motorvejsnettet i hovedstadsområdet. Vejdirektoratet har derfor undersøgt muligheden for at øge kapaciteten på Motorring 3 mellem Jægersborgvej og Køge Bugt Motorvejen/Ama-germotorvejen, i alt ca. 17 km.

 

Udbygningen omfatter tiltag med henblik på en kapacitetsforøgelse via justeringer inden for det nuværende vejareal, herunder permanent inddragelse af det eksisterende nødspor til kørsel, smallere kørespor og et opgraderet trafikledelsessystem. På strækningen syd for Holbækmotorvejen (ca. 1 km) anlægges desuden et nyt nødspor på hver side af motorvejen, da der her er plads til dette inden for vejarealet. Herudover etableres to nødlommer i vejens sydgående retning mellem Roskildevej og Holbæk­motorvejen. Nødlommerne ligger inden for vejarealet. Endelig betyder etablering af det ekstra kørespor at trafikledelsessystemet, vejvisningen og afmærkningen skal justeres hhv. udbygges. Der vil derfor skulle udskiftes tavler på strækningen, som i dimension kan blive større, og nogle steder etableres nye portaler for vejvisning og/eller trafikledelse.

 

Der er vedlagt en detaljeret projektbeskrivelse til ansøgningen, og det er styrelsens vurdering på det foreliggende grundlag at projektet ikke er VVM-pligtigt.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen skal styrelsen udbede sig eventuelle kommentarer vurderingen af VVM-pligt.

 

Seneste frist for indsendelse af kommentarer er 12. januar 2021.

 

Det bemærkes, at høringssvar inklusiv afsenders navn, kan blive offentliggjort efter høringen.

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Lov

LOV nr. 1520 af 27/12/2014

Lov om offentlige veje m.v

Gældende fra

01/07/2015

Regulerer offentlige veje herunder miljøvurderinger (vvm) af statslige vejprojekter

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Aarhus-Langå - ændringer på hastighedsopgraderingsprojektet i forhold til miljøkonsekvensrapporten fra 2016 og gennemførsel af sporfornyelse

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28. oktober 2020 modtaget ansøgning fra Banedanmark om ændringer på hastighedsopgraderingsprojektet i forhold til miljøkonsekvensrapporten fra 2016 og gennemførsel af sporfornyelse.

I 2022 er det planlagt at hastighedsopgraderingen og sporfornyelsen af jernbanestrækningen mellem Aarhus og Langå gennemføres. Projektet inkluderer at dele af banen ombygges, så hastigheden på strækningen kan øges op til 180

km/t på udvalgte strækninger. Desuden inkluderer projektet en sporfornyelse, hvor store dele banens sporkasse, ballast, sveller og spor udskiftes. Hastighedsopgraderingsdelen af projektet blev i 2016 VVM-vurderet med tilhørende offentlig høring.

 

I 2019-2020 er hastighedsprojektet blevet detailprojekteret, hvilket har afstedkommet en række ændringer i projektets arealudlæg i forhold til de beskrevne i miljøkonsekvensrapporten fra 2016. Sporfornyelsen af strækningen betyder desuden, at der vil skulle håndteres væsentligt mere jord og ballast med deraf afledt arealbehov.

 

Hastighedsopgraderingen var forventet vedtaget ved en anlægslov. Dette skete imidlertid ikke, hvorfor Banedanmark har anmodet Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen om at træffe screeningsafgørelse for projektændringer koordineret med sporfornyelse samt en administrativ tilladelse til projektet.

 

Projektet om hastighedsopgraderingen af strækningen mellem Aarhus - Langå er i dag slået sammen med Banedanmarks sporfornyelsesprojekt. Dette skyldes, at projekterne tidsmæssigt og geografisk falder sammen og sporfornyelsen er en forudsætning for hastighedsopgradering. Sporfornyelsesprojektet er ikke omfattet af miljøkonsekvensrapporten fra 2016. Herudover medfører sammenlægningen af de to projekter en række projektændringer til det samlede projekt, ligesom sammenlægningen medfører en kumulativ effekt, der heller ikke er behandlet i miljøkonsekvensrapporten. Banedanmark har afdækket en række miljøforhold, der påvirkes af projektet som det ser ud i dag. Disse præsenteres i notat vedlagt høringen: ”Bilag 5 Ar-Lg Paraplynotat”.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at ændringer af hastighedsopgradering samt sporfornyelsesprojektet vil medføre negative konsekvenser for Natura 2000-områder.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen giver administrativ tilladelse til projektet samt træffer screeningsafgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 8. januar 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00052.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Bryggens Kajakpolo - etablering af fast kajakpolotrappe

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. november fra Bryggens Kajakpolo, om tilladelse til etablering af en fast kajakpolo trappe i Københavns Havn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. november fra Bryggens Kajakpolo, om tilladelse til etablering af en fast kajakpolo trappe i Københavns Havn.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24 i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 143 (Vestamager og havet syd for) beliggende 4 km syd for projektområdet. Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfulge som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 22. december til VVM@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00076.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Udvidelse af Søby Havn

Hermed igangsætter Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kystdirektoratet, samt Svendborg og Ærø Kommune den offentlige høring af den samlede miljøvurdering for udvidelsen af Søby Havn.

Søby Havn har i 2015 søgt om at udvide havnen, og der er på det tidspunkt igangsat en proces for planlægning og miljøvurdering af udvidelsen. I den forbindelse er der gennemført en første offentlig høring fra d. 22. december 2015 - 22. januar 2016.

 

Plan- og miljøvurderingsprocessen blev af flere årsager herefter forsinket, men er nu genoptaget igen. Det betyder, at der er udarbejdet et forslag til henholdsvis kommuneplantillæg og lokalplan samt en miljøvurdering af både planer og det samlede projekt.

 

Ærø Kommune er myndighed for planlægningen, mens myndighedskompetencen for miljøvurderingen er fordelt på Kystdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen samt Ærø og Svendborg Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kystdirektoratet samt Svendborg og Ærø Kommune igangsætter hermed den offentlige høring af den samlede miljøvurdering for det ansøgte projekt.

 

Dokumenterne er fremlagt i offentlig høring i perioden fra d. 9.oktober til den 4. december 2020.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen opfordrer derfor alle interesserede til at kommentere materialet vedrørende eventuelle miljøpåvirkninger og indsende høringssvar senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til følgende journalnr.: TS6040202-00066,.

 

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at tilkendegivelser samt navn og adresse på hvem, der er kommet med tilkendegivelsen vedrørende sagen, vil kunne optræde i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på www.tbst.dk.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 23.10.2020 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter.

Til hørings- og orienteringsparter

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 23.10.2020 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter.

 

Banedanmark planlægger at samordne en række anlægsprojekter i området omkring Aarhus H, så disse udføres samtidig med elektrificeringen ved Aarhus H. Det drejer sig om følgende projekter:

  • Elektrificering af flere strækninger omkring Aarhus H
  • Kapacitetsudvidelse
  • Hastighedsopgradering
  • Signalprogrammet
  • Fornyelse af spor og konstruktioner

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love. Ydermere er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med elektrificeringslovens § 4.[1]

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love samt elektrificeringslovens § 5.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer [2].

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. nr. 233 Brabrand Sø med omgivelser, som er beliggende ca. 650 m syd og vest for projektområdets afgrænsning.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projekterne samlet set udgør et VVM-pligtigt projekt.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

 

Hvis der haves bemærkninger til hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved gennemførelsen af miljøundersøgelserne bedes dette oplyst.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1. december 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer den TS50802-00053.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.



[1] LOV nr 609 af 12/06/2013 om elektrificering af jernbanen.

[2] BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.

 

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Opgradering af Ny Ellebjerg Station – nye perroner ved Øresundsbanen

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 16. september 2020 modtaget ansøgning fra Banedanmark om opgradering af Ny Ellebjerg Station – nye perroner ved Øresundsbanen.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 16. september 2020 modtaget ansøgning fra Banedanmark om opgradering af Ny Ellebjerg Station – nye perroner ved Øresundsbanen.

 

Etableringen af perronerne vil give mulighed for, at Ny Ellebjerg station kan betjene fremtidige togsystemer, som vil køre mellem Lufthavnen/Sverige og mod Ringsted/Roskilde, uden at skulle passere København H, som derved bliver aflastet. Samtidigt vil projektet give bedre, og mere direkte forbindelse til store dele af Amager, bl.a. i Ørestad og til lufthavnen.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer[1].

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 143 Vestamager og havet syd for beliggende 1,8 km syd for projektområdet. Natura 2000-område nr. 143 består af habitatområde H127 og fuglebeskyttelsesområde F111 og omfatter et 6179 ha stort område heraf 1856 ha inddæmmet fladvandsområde med strandeng, strandoverdrev og rørsump. Området er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke (1110), Lagune (1150), Bugt (1160), Strandeng (1330), grå/grøn klit (2130) og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfulge som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 30. oktober 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00049.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.



[1] BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.

 

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

DSB værksted Otto Busses Vej

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen påbegynder hermed 2. offentlighedsfase for et nyt togværksted ved Godsbanegården i København.

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen påbegynder hermed 2. offentlighedsfase for et nyt togværksted ved Godsbanegården i København. 

 

I februar 2018 indgik regeringen en aftale om at igangsætte en udbudsproces for indkøb af minimum 90 nye el-tog til fjerntogstrafikken. De nye el-tog skal erstatte de dieseldrevne IC3 og IC4-tog. De nye tog vil blive leveret i perioden 2023-2029 og de første togsæt indsættes i drift primo 2024. De nye tog skal vedligeholdes i værksteder i eller tæt ved strategiske knudepunkter på banenettet i henholdsvis Aarhus og København. Værkstederne vil varetage forskellige funktioner i forhold til vedligehold af de nye el-tog. Bygningerne vil rumme vedligehold og klargøring af togsæt, udskiftning og afretning af hjul. I tilknytning til værkstederne etableres en række jernbanespor til opstilling af togmateriel.

 

Myndighedskompetencen for miljøvurderingen er delt mellem Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvor Miljøstyrelsen er myndighed for bygninger og værksted og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for spor, køreledningsanlæg og andre konstruktioner i tilknytning til jernbanen.

 

Den delte myndighedskompetence betyder at miljøvurderingsprocessen gennemføres og miljøkonsekvensrapporten udarbejdes jf. LBK nr. 1225 af 25/10-2018, Bekendt­gørelse af lov om miljøvurderinger af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) i forhold til Miljøstyrelsen, mens lov nr. 658 af 08/06-2016 lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, er gældende i forhold til de dele af projektet som Trafik, -Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for.

 

Miljøstyrelsen har imødekommet DSB’s anmodning om at igangsætte miljøkonsekvensvurdering af etablering af værksted på Godsbanegården efter § 18, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (miljøvurderingsloven). Som kompetent myndighed for dele af anlægget har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen deltaget i udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten.

 

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over projektets forventede påvirkninger af miljøet, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

 

Da styrelserne har delt myndighed igangsætter Miljøstyrelsen samtidig offentlig høring af materialet ledsaget af et udkast til § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven.  Miljøstyrelsens materiale fremgår af: https://mst.dk/natur-vand/miljoevurdering/igangvaerende-miljoevurderinger/dsb-vaerksted-ved-godsbanegaarden-i-koebenhavn/

 

Miljøstyrelsen har udsendt materialet i partshøring til beboere i området.

 

Styrelserne har aftalt at alle bemærkninger kan sendes til Miljøstyrelsen, Tolderlundsvej 5, 5000 Odense C eller som e-mail til mst@mst.dk. Anfør venligst Miljøstyrelsens  j.nr., 2019-9529, på henvendelsen. Svarfristen er 20. oktober 2020.

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

DSB Værksted i Aarhus

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning fra DSB vedrørende etablering af nyt værksted i Aarhus.

DSB forventer at modtage el-tog fra 2023-2029, og derfor skal der bygges tre nye værksteder, så der er faciliteter klar til de nye el-togsæt. De tre værksteder etableres i eller tæt ved strategiske knudepunkter på banenettet i henholdsvis Fredericia, København og Aarhus. Værkstederne vil varetage forskellige funktioner i forhold til vedligehold af el-tog. Bygningerne vil blandt andet rumme vedligehold og klargøring af togsæt, udskiftning og afretning af hjul. I tilknytning til værkstederne etableres jernbanespor til opstilling af togmateriel.

 

DSB har ønsket, at der udarbejdes en miljøkonsekvensrapport og i den forbindelse bedt om en afgrænsning af miljøkonsekvensrapporten. Denne offentliggøres hermed.

Projektet planlægges i fællesskab mellem DSB, Miljøstyrelsen, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Aarhus Kommune.

 

Evt. kommentarer og supplerende ønsker til indholdet af miljøkonsekvensrapporten bedes sendt til vvm@tbst.dk med CC til geag@tbst.dk. senest 2. juli 2020. Der bedes henvist til journal nr. TS50801-00026.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.