Fatigue er en fælles udfordring og et fælles ansvar

FLYV FRISK

Det handler om sikkerhed

De fleste har oplevet, hvordan det kan være sværere at passe sit arbejde, hvis man for eksempel er udmattet som følge af for lidt søvn – et fænomen, der også er kendt som ”fatigue”. I luftfarten kan fatigue skyldes søvnmangel, som opstår på grund af lange og skiftende arbejdstider eller ændringer i døgnrytmen.

Udmattelsen kan betyde, at piloter og kabinepersonale ikke er i stand til at løse deres opgaver effektivt og sikkert, hvilket i værste fald kan være en medvirkende årsag til utilsigtede hændelser og i værste fald ulykker, fordi fatigue kan få dømmekraften til at svigte i kritiske situationer.

Det er altså vigtigt for både flyselskaber og den enkelte medarbejder at forebygge fatigue – både for at opretholde det høje niveau af sikkerhed i luftfarten.

Et fælles ansvar

Det er en fælles udfordring og et fælles ansvar at indsamle mere viden om fatigue og hjælpe med at sørge for, at flere bliver trygge ved at indberette fatigue, når det opstår.

 

I alles interesse

Både ansatte, flyselskaber, fagforeninger og Trafikstyrelsen har en interesse i, at de ansatte i luftfarten går friske på arbejde - dels for at opretholde et højt niveau af sikkerhed i luftfarten, men også for at passe på den enkelte medarbejders helbred.

Hvilke symptomer er der på fatigue?

Symptomerne kan være forskellige fra person til person, men de typiske symptomer er:

  • Øget søvnighed og et konstant eller pludseligt behov for at sove.
  • Nedsat koncentrationsevne og langsommere beslutningstagning.
  • Humørsvingninger og øget irritabilitet.
  • Muskelsmerter, hovedpine eller tunge øjenlåg.

Hvad bør din arbejdsgiver gøre for at forebygge fatigue?

Myndigheder og flyselskaber skal følge specifikke regler og retningslinjer for at håndtere og mindske fatigue i luftfartsindustrien. Disse regler, som er fastsat af EASA og ICAO, omfatter begrænsninger på arbejdstimer, krav til hvileperioder og overvejelser om døgnrytmer.

Formålet er at sikre, at flybesætninger er velforberedte og i stand til at udføre deres opgaver på sikker vis.

Håndteringen af fatigue er afgørende for at opretholde et højt niveau af flysikkerhed og forebygge ulykker, der er relateret til nedsat præstationsevne hos piloter.

Hvad bør du selv gøre for at forebygge fatigue?

Myndigheder og flyselskaber har et stort ansvar for at forebygge fatigue men der er også meget man selv skal gøre som ansat i luftfarten. Det handler blandt andet om at:

  • Tilsikre at du får hvile efter en lang flyvning, og sørg for at være udhvilet inden næste flyvning.
  • Forebyg jetlag og forbered dig på en ny tidszone, hvis du skal opholde dig i den i længere tid. Ellers bør du fortsætte i din egen tidsrytme. Sørg for at få tilstrækkeligt hvile.
  • Del dit arbejdsskema med familien, så I kan planlægge familie- og fritidsliv efter den.

 

Indberetninger er vigtige!

Indberetninger fra piloter og kabinepersonale er fundamentalt for at kunne nedbringe årsagen til fatigue. 

Når du indberetter fatigue, er der nogle obligatoriske felter, du skal udfylde. Det er blandt andet oplysninger omkring hvor og hvornår, du oplever fatigue.

Derudover kan der være andre specifikke obligatoriske felter, alt efter hvilken organisationstype, du arbejder i.  

Den gode fatigue-rapport

Den gode rapport om fatigue er detaljeret. Vi vil faktisk hellere have for mange detaljer end for få. Det er detaljerne, der gør det muligt for luftfartsselskaberne samt vores luftfartsinspektører at vurdere, hvor udbredt fatigue er samt at systematisere rapporterne og lave fokuserede tilsyn.

Hvis der er tale om akkumuleret fatigue – altså at du oplever fatigue over længere tid, hvor det er flere ting, der leder op til det, så er det vigtigt, at du beskriver hele forløbet i detaljer.

Husk, at din rapport vigtig, for den er med til at forebygge  hændelser og i værste fald ulykker.  

”Min tjenesteperiode omfattede tre sammenhængende dage med tidlige starter, hvor hver dag begyndte før kl. 06:00. Det efterlod minimalt med tid til hvile og restitution.

Tjenesten begyndte med en flyvning fra A til B. Den rute er kendt for sin krævende natur på grund af hyppige turbulenser og vanskelige landingsforhold. Efterfølgende oplevede jeg en forsinkelse på grund af tekniske problemer med flyet, hvilket gjorde, at jeg ankom senere end planlagt til mit hotel.

På hotellet gjorde støjniveauet fra en nærliggende byggeplads det umuligt for mig at falde i søvn. Efter en times tid med venden og drejen, besluttede jeg mig for at spørge efter et andet værelse. Personalet var imødekommende og fandt et roligere værelse til mig, men skaden var sket – jeg lykkedes kun med at sove sparsomt i ca. 2 timer før mit næste check-in tidligt næste morgen.

Afslutningen på tjenesteperioden inkluderede en natflyvning. På denne flyvning oplevede jeg også betydelig stress pga. et medicinsk nødstilfælde om bord, som krævede ekstra opmærksomhed og koordination.

Hele flyvningen tilbage følte jeg mig ekstremt udmattet, og min koncentrationsevne var markant nedsat. Efter landingen og en lang køretur hjem, var jeg så træt, at jeg nærmest ikke kunne huske turen.

Da jeg endelig ramte min egen seng, var jeg udmattet efter mere end 30 timer vågen.”

”Jeg følte mig meget søvnig, da jeg fløj hjem dag 4 på et krævende skema.”

Vil du modtage mere materiale?

Hvis du er interesseret i at læse mere om fatigue, så skriv til os. Så sender vi dig gerne vores folder om emnet, som du kan læse selv eller dele ud på din arbejdsplads.

Angiv gerne det ønskede antal og den relevante adresse.

Hvis du ønsker at modtage en digital version af folderen, er det også muligt.

Bestil folder

Alle billeder er lavet med AI