Dansk luftfart fastholder det høje sikkerhedsniveau

06-12-2023

Der er styr på sikkerheden i den danske luftfartsbranche. Det viser Trafikstyrelsens seneste ”Sikkerhedsrapport for civil luftfart”. Her fremgår det, at flyselskaber og andre aktører er gode til at indberette hændelser, som kan påvirke sikkerheden, og at der ikke skete havarier i den kommercielle danske luftfart sidste år.

Hver dag strømmer tusindvis af mennesker gennem de danske lufthavne, og aktørerne i dansk luftfart er gode til at sørge for, at passagererne kan føle sig i trygge hænder.

Det viser ”Sikkerhedsrapport for civil luftfart 2022”, som netop er udkommet.

Sikkerhedsrapporten giver et indblik i antallet af flyhavarier og øvrige hændelser, mens rapporten også undersøger Trafikstyrelsens tilsynsaktivitet. Formålet er at tydeliggøre, hvordan det står til med sikkerheden i branchen.

Flere indberetninger er et godt tegn

Hvis det skal være muligt at opdage, hvor sikkerheden kan styrkes, har Trafikstyrelsen brug for at kende til de utilsigtede hændelser, der sker i forbindelse med dansk luftfart. I 2022 fik Trafikstyrelsen 12.355 indberetninger  om hændelser, og det er omkring dobbelt så mange, som kom i årene før Covid-19-pandemien.

Begrebet ”hændelser” dækker blandt andet over fund af sten og grene på landingsbaner og taxiveje, træthed hos piloter eller sammenstød med fugle, der bliver ramt under flyvningen – såkaldte birdstrikes.

Men selvom det kan virke modsat, er det faktisk positivt, at Trafikstyrelsen oftere hører om hændelser, der kan påvirke sikkerheden. Det forklarer vicedirektør Kåre Clemmesen:

"Indberetningerne er afgørende for, at vi i Trafikstyrelsen kan vurdere situationen i branchen. Vi ønsker, at aktørerne og deres medarbejdere skal være trygge ved at fortælle os om forskellige hændelser, og vi vurderer stigningen i indberetninger som et udtryk for en stærkere indberetningskultur. I Danmark ligger vi højt i forhold til resten af Europa," siger Kåre Clemmesen.

Du kan læse den fulde "Sikkerhedsrapport for civil luftfart 2022" her.

En yderst sikker transportform

I Danmark var der ingen havarier i den kommercielle luftfart i 2022, og det løbende gennemsnit for de seneste 10 år ligger på 0,07 havarier pr. 100.000 flyvninger. Dermed er man langt under målet om højst 0,8 havarier pr. 100.000 flyvninger, som er fastsat fra dansk side. Vicedirektør Kåre Clemmesen glæder sig da også over det høje niveau:

"Trafikstyrelsens vurdering er, at luftfart i Danmark er en yderst sikker transportform. Det ser vi, når vi laver tilsyn, og de her tal bekræfter billedet. Samtidig er det et kompliment til branchens aktører og deres medarbejdere, at vi ligger så stabilt i forhold til de fastsatte mål for sikkerheden," lyder det fra Kåre Clemmesen.

Globalt var der sidste år 71 havarier i den kommercielle luftfart, og FN’s organisation for civil luftfart, ICAO, melder om 2,12 havarier pr. én million flyvninger. Dermed ligger havariraten, som forholdet mellem flyvninger og havarier kaldes, på niveau med de seneste år.

Mere end 500 tilsyn

Når det kommer til sikkerheden i den civile luftfart, ligger ansvaret hos branchens aktører. Til gengæld er det op til Trafikstyrelsen at kontrollere, at aktørerne arbejder med sikkerheden på en god måde, og at de lever op til de standarder og krav, der følger af ICAO’s og EU's regler.

I 2022 gennemførte styrelsen i alt 551 forskellige tilsyn med alt fra flyvepladser og pilotuddannelser til danske luftfartsselskaber, værksteder, fly og helikoptere. Og generelt er Trafikstyrelsens oplevelse, at aktørerne arbejder godt med sikkerheden, fortæller vicedirektør Kåre Clemmesen:

"Når vi fører tilsyn, er formålet blandt andet at gøre virksomhederne opmærksomme på, hvordan de kan blive bedre til at vurdere og handle på de udfordringer, de møder. Her er det vores oplevelse i Trafikstyrelsen, at branchen bestemt tager sikkerheden alvorligt," siger han.

Du kan læse den fulde "Sikkerhedsrapport for civil luftfart 2022" her.