Ny indberetningsportal skal gøre det lettere at øge jernbanesikkerheden

12-12-2023

I fremtiden skal jernbanevirksomheder bruge en ny portal, når ulykker eller forløbere til ulykker indberettes til Trafikstyrelsen. Det nye system skal gøre det lettere at se, hvis sikkerheden kan styrkes. Den ændrede bekendtgørelse træder i kraft den 1. januar 2024.

Hvert år skal jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere indberette, hvis der er sket ulykker, eller hvis der har været hændelser, som kunne have udviklet sig til ulykker. Men fra 2024 skal branchens aktører indberette via en ny portal, der lanceres på Trafikstyrelsens hjemmeside.

Det følger af den ændrede bekendtgørelse, som træder i kraft den 1. januar.

Den digitale løsning skal gøre det nemmere for Trafikstyrelsen at finde ud af, om jernbanesikkerheden kan styrkes på bestemte områder.

Samtidig bliver letbaneoperatører omfattet af de nye regler, hvor de ellers tidligere havde mulighed for at bruge en elektronisk blanket. Trafikstyrelsen ønsker nemlig at lette sagsbehandlingen og dataindsamlingen i forhold til letbaneoperatørerne, og derfor skal de fremover indberette på samme måde som andre jernbanevirksomheder.

Til gengæld er veteranbaner og veteranorganisationer undtaget, så de i stedet kan vælge at indberette via en blanket, som også findes på styrelsens hjemmeside.

Du kan læse den fulde indberetningsbekendtgørelse her.