Det er vigtigt at kende konsekvenserne for miljøet, når der laves store anlægsprojekter, og at alle har mulighed for at blive hørt i forbindelse med beslutningsprocessen.
Derfor laver Trafikstyrelsen hvert år adskillige behandlinger af VVM-sager, da styrelsen er miljøvurderingsmyndighed for projekter, der vedrører blandt andet erhvervshavne, statslige jernbaner og veje samt diverse anlægslove under Transportministeriet.
Nu er den seneste årsrapport for området klar. Årsrapporten indeholder både en oversigt over igangværende sager og afgørelser fra 2024. De processer og den lovgivning, der ligger bag sagsbehandlingen, er også beskrevet.
Screeningsafgørelser på knap tre måneder
Ifølge årsrapporten har Trafikstyrelsen i 2024 afgjort 24 sager, hvor man har screenet for, om projektet bør forpligtes til en fuld miljøvurdering. For screeningerne var sagsbehandlingstiden sidste år lige under 90 dage i gennemsnit.
Hvis et projekt vurderes at være VVM-pligtigt, skal der efterfølgende laves en mere udførlig gennemgang af miljøkonsekvenserne. I de tilfælde gennemføres en fuld miljøkonsekvensrapport (MKR).
Trafikstyrelsen afgjorde i 2024 tre sager på baggrund af en fuld MKR. I de sager har det taget lige under to år fra første udkast til den endelige afgørelse.
Du kan læse den fulde VVM-årsrapport for 2024 her.