For piloter, kabinepersonale samt flyveledere

Vejledning og information til piloter, kabinepersonale og flyveledere vedrørende helbredscertifikater, deres gyldighed, ansøgningsprocedurer, ansøgningsskemaer og detaljer om de processer, der er involveret i tilfælde af sygdom.

Her på siden kan du finde informationer om, hvordan du bliver helbredsgodkendt indenfor luftfart.

Ansøgere til Medical Certificate (helbredsgodkendelse) skal udfylde ansøgning om helbredsmæssig godkendelse ("Application for Medical Certificate") Class 1, Class 2, Class 3 eller LAPL.  Det gælder ligeledes for ansøgere til Medical Report (helbredsattest) til Cabin Crew.

De forskellige klasser:

  • Medical Certificate Class 1 udstedes til erhvervsmæssigt pilotcertifikat (CPL), et pilotcertifikat til luftfartøjer med flere besætningsmedlemmer (MPL) eller et pilotcertifikat til rutefly (ATPL). Førstegangsundersøgelsen skal foretages på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC). Efterfølgende fornyelser og forlængelser kan foretages enten på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC) eller af en godkendt flyvelæge (AME).
  • Medical Certificate Class 2 udstedes til privatpilotcertifikat (PPL), pilotcertifikat til svæveflyvemaskiner (SPL) eller pilotcertifikat til balloner (BPL). Dette gælder tillige for SPL- og BPL-certifikater, der beskæftiger sig med erhvervsmæssig svæveflyvning eller ballonflyvning. Førstegangsundersøgelsen samt forlængelse og fornyelse kan foretages enten på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC) eller af en godkendt flyvelæge (AME).
  • Medical Certificate Class 3 udstedes til flyveledere og flyvelederelever. Førstegangsundersøgelsen skal foretages på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC). Efterfølgende fornyelser og forlængelser kan foretages enten på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC) eller af en godkendt flyvelæge (AME).
  • Medical Certificate LAPL udstedes til piloter, der flyver lette luftfartøjer. Førstegangsundersøgelsen samt forlængelse og fornyelse kan foretages enten på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC) eller af en godkendt flyvelæge (AME).
  • Medical Report Cabin Crew (CC) udstedes til kabinepersonale. Førstegangsundersøgelsen samt forlængelse og fornyelse kan foretages enten på et godkendt Flyvemedicinsk Center (Aeromedical Center, AeMC) eller af en godkendt flyvelæge (AME).

For at opretholde helbredscertifikats gyldighed skal certifikatholdere løbende have foretaget rutinemæssige helbredsundersøgelser afhængigt af klasse og helbredsgodkendelsens løbetid.

Når den rutinemæssige helbredsundersøgelse er foretaget, træffer flyvelægen (AME) eller det flyvemedicinske center (AeMC) afgørelse om, hvorvidt certifikatholderens helbred forsat er egnet til flyvning (fit), eller om der er tilstødt nogle helbredsmæssige forhold, som medfører en vurdering som uegnet (unfit).

I de tilfælde, hvor flyvelægen eller det flyvemedicinske center træffer afgørelse om ”unfit”, har certifikatindehaveren mulighed for at klage over afgørelsen til Trafikstyrelsen.

I nogle tilfælde skal sagen henvises til Trafikstyrelsen, som skal træffe afgørelse i sagen. Dette vil som oftest være i sager, hvor en indehaver af en Class 1-helbredsgodkendelse får specifikke helbredsmæssige problemer, herunder fx kræft eller hjerteproblemer.

Er der derimod tale om en indehaver af en Class 2-helbredsgodkendelse, som får tilsvarende specifikke helbredsmæssige problemer, vil det som udgangspunkt være flyvelægen eller det flyvemedicinske center, som skal træffe afgørelse i sagen, dog under vejledning af Trafikstyrelsen.

Hvis det vurderes, at der er behov for supplerende undersøgelser, for at kunne vurdere en ansøgers helbredsmæssige egnethed, kan flyvelægen, det flyvemedicinske center eller Trafikstyrelsen anmode herom.

I de tilfælde, hvor en ansøger ikke fuldt ud opfylder kravene til helbredsmæssig egnethed til den relevante helbredsgodkendelsesklasse, kan flyvelægen, det flyvemedicinske center eller Trafikstyrelsen pålægge ansøgerens helbredsgodkendelse de nødvendige begrænsninger.

Hvis de helbredsmæssige problemer, som en ansøger måtte have, anses for at bringe den sikre udøvelse af det relevante certifikats rettigheder i fare, kan ansøgningen underkendes, og der vil herefter ikke kunne udstedes en helbredsgodkendelse.

Her finder du detaljeret information om gyldigheden af helbredscertifikatet for de forskellige klasser. 

Gyldighedsperioden for en helbredsgodkendelse skal beregnes fra datoen for den flyvemedicinske undersøgelse ved første udstedelse og fornyelse. Ved forlængelse beregnes gyldighedsperioden fra udløbsdatoen for den tidligere helbredsgodkendelse, såfremt undersøgelsen er foretaget indenfor 45 dage før udløb. Hvis ikke beregnes gyldigheden fra undersøgelsesdatoen.

Class 1-helbredsgodkendelse er gyldig i 12 måneder.

Denne gyldighedsperiode nedsættes til 6 måneder, når indehaveren:

  • er fyldt 60 år.

  • beskæftiger sig med erhvervsmæssig passagerbefordring i lufttransportoperationer med én pilot og er fyldt 40 år.

Class 2-helbredsgodkendelser (i Danmark defineret som privat pilotcertifikat (PPL), svæveflyvere (SPL), ballonflyvere (BPL) og AFIS-operatører) er gyldige i:

  • ​60 måneder indtil indehaveren fylder 40 år. Udstedes helbredsgodkendelse før det fyldte 40. år, skal helbredsgodkendelsen ophøre med at være gyldigt, når indehaveren af godkendelsen fylder 42 år.

  • 24 måneder for indehavere af en godkendelse mellem 40 og 50 år. En helbredsgodkendelse, der udstedes inden det fyldte 50. år, skal ophøre med at være gyldigt, når indehaveren af godkendelsen fylder 51 år.

  • 12 måneder for indehavere af en godkendelse på over 50 år.

Class 3-helbredsgodkendelser (flyveledere/flyvelederelever) er gyldig i en periode på:

  • 24 måneder.

  • 12 måneder for indehavere af en godkendelse, som er fyldt 40 år. En helbredsgodkendelse der udstedes inden det fyldte 40. år, skal ophøre med at være gyldig, når indehaveren fylder 41 år.

LAPL-helbredsgodkendelser (lette luftfartøjer) er gyldige i en periode på:

  • 60 måneder indtil indehaveren af godkendelsen fylder 40 år. Udstedes helbredsgodkendelse før det fyldte 40. år, skal helbredsgodkendelsen ophøre med at være gyldigt, når indehaveren af godkendelsen fylder 42 år.

  • 24 måneder for indehavere af en godkendelse på over 40 år.

CC-helbredsattest (kabinepersonale) skal være gyldige i en periode på:

  • Maksimalt 60 måneder.

Ved en førstegangsundersøgelse med henblik på helbredsgodkendelse som pilot (Class 1, 2 eller LAPL), flyveleder (Class 3) eller kabinepersonale (CC) stiller Trafikstyrelsen krav om, hvilke helbredsoplysninger flyvelægen skal have til rådighed og kontrollere, for at du kan blive helbredsgodkendt.

Disse inkluderer:

  1. Sundhed.dk: For at få et fyldestgørende overblik over din helbredshistorik skal flyvelægen gennemgå alle dine tidligere undersøgelser, indlæggelser og ambulante behandlinger, så langt tilbage i tid som muligt. Dette omfatter alle registrerede besøg og behandlinger hos sundhedsfaglige personer. Når du møder til førstegangsundersøgelsen, kan du og flyvelægen sammen tilgå dine oplysninger på Sundhed.dk. Alternativt kan du udskrive relevante journaler på forhånd og medbringe dem. Hvis du har mange dokumenter, er det en god idé at informere flyvelægen i god tid og eventuelt fremsende materialet, så det kan vurderes forud for undersøgelsen.

  2. FMK (Det Fælles Medicinkort): For at give flyvelægen et fuldt indblik i dine tidligere og nuværende medicinske behandlinger, skal der indhentes en komplet historik over al medicin, du har fået ordineret. FMK giver et samlet overblik over dine tidligere og aktuelle ordinationer. Under undersøgelsen kan du og flyvelægen sammen tilgå FMK, så al relevant information er tilgængelig.

  3. Egen læges journal og eventuelle speciallægejournaler: For at give flyvelægen det bedst mulige overblik over dit helbred, skal du indhente alle relevante journaler fra egen læge, speciallæger, psykologer og andre behandlere – gerne helt fra fødslen. Disse journaler indeholder vigtige oplysninger om tidligere diagnoser og behandlinger, som flyvelægen ikke kan tilgå direkte via Sundhed.dk. Hvis du aldrig har været til lægen, skal din egen læge attestere dette. Har du skiftet læge, bør du forsøge at få fat i journaler fra tidligere læger, så du kan dokumentere hele din helbredshistorik.

Vigtig bemærkning

Det er dit ansvar at sikre, at alle nødvendige helbredsoplysninger er tilgængelige for flyvelægen. Hvis de mangler, kan flyvelægen ikke udstede en godkendelse med det samme. Hvis der forties oplysninger, kan det i værste fald medføre afslag på helbredsgodkendelse. Efter en nærmere vurdering vil dokumenterne blive indsendt til Trafikstyrelsen som en del af din helbredsgodkendelse.

Lovreferencer:

Kommissionens forordning (EU) 2015/340 af 20. februar 2015 om fastsættelse af tekniske krav og administrati-ve procedurer for flyveledercertifikater i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 og om ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 923/2012 og om ophævelse af Kommissionens forordning (EU) nr. 805/2011 (herefter forordning 2015/340). ATCO.MED.A010(b), ATCO.MED.A.025(d), ATCO.MED.A.035(b).

Kommissionens forordning (EU) nr. 1178/2011 af 3. november 2011 om fastsættelse af tekniske krav og ad-ministrative procedurer for flyvebesætninger i civil luftfart i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 216/2008 med senere ændringer (herefter forordning 1178/2011).MED.A.010, MED.A.025(e), MED.A.035(b): 

Ved en fornyelsesundersøgelse med henblik på forsat helbredsgodkendelse som pilot (Class 1, 2 eller LAPL), flyveleder (Class 3) eller kabinepersonale (CC) stiller Trafikstyrelsen krav om, hvilke helbredsoplysninger flyvelægen skal have til rådighed og kontrollere, for at du kan blive helbredsgodkendt.

Ved fornyelsesundersøgelser skal flyvelægen gennemgå dine helbredsoplysninger fra perioden siden din sidste undersøgelse. Dette omfatter:

  1. Sundhed.dk: For at få et fyldestgørende overblik over din helbredshistorik skal flyvelægen gennemgå eventuelle  undersøgelser, indlæggelser og ambulante behandlinger, siden din sidste helbredsundersøgelse. Dette omfatter alle registrerede besøg og behandlinger hos sundhedsfaglige personer. Du kan selv tilgå denne information via Sundhed.dk og se, om du har haft kontakt med f.eks. din egen læge under sektionen "Mine konsultationer". Hvis du har haft kontakt med en praktiserende læge eller speciallæge siden sidste fornyelsesundersøgelse, er det vigtigt, at du læser punkt 3. Når du er til selve fornyelsesundersøgelsen, kan du og din flyvelæge sammen tilgå Sundhed.dk for at få adgang til disse oplysninger ved hjælp af dit NemID. Det er derfor vigtig at du har tilgang til dette under dit besøg.  Alternativt kan du udskrive relevante journaler på forhånd og medbringe dem. Hvis du har mange dokumenter, er det en god idé at informere flyvelægen i god tid og eventuelt fremsende materialet, så det kan vurderes forud for undersøgelsen.
  2. FMK (Det Fælles Medicinkort): For at give flyvelægen et fuldt indblik i dine tidligere og nuværende medicinske behandlinger, skal der indhentes en komplet historik over al medicin, du har fået ordineret siden sidste helbredsgodkendelse. FMK giver et samlet overblik over dine tidligere og aktuelle ordinationer. Under undersøgelsen kan du og flyvelægen sammen tilgå FMK, så al relevant information er tilgængelig.

  3. Journal fra egen læge, speciallæge eller anden sundhedsfaglig specialist: Hvis du har haft kontakt med din egen læge eller en speciallæge siden sidste undersøgelse, skal journalerne fra disse besøg være tilgængelige og vurderes af flyvelægen. Det er en god idé at indhente denne information, før du møder til fornyelsesundersøgelsen, da flyvelægen ikke kan tilgå denne information direkte fra Sundhed.dk, men kun se, at der har været kontakt. Dette vil spare dig tid, hvis udskrift af journalerne allerede er klar ved undersøgelsen.  Bemærk, at hvis der har været kontakt med for eksempel en psykolog, skal journalen indhentes direkte fra vedkommende behandler.

Hvis der ikke har været nogen kontakter, eller der ikke findes nye sundhedsoplysninger eller medicinændringer siden sidste fornyelsesundersøgelse, skal flyvelægen kunne dokumentere dette. Dette kan gøres ved at attestere, at ovenstående er gennemgået, og at Sundhed.dk samt "Mine konsultationer" ikke viser, at der har været kontakt.

Disse krav er med til at sikre, at vi alle opretholder et højt niveau af sikkerhed i luften.

Lovreferencer:

Kommissionens forordning (EU) 2015/340 af 20. februar 2015 om fastsættelse af tekniske krav og administrati-ve procedurer for flyveledercertifikater i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 og om ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 923/2012 og om ophævelse af Kommissionens forordning (EU) nr. 805/2011 (herefter forordning 2015/340). ATCO.MED.A010(b), ATCO.MED.A.025(d), ATCO.MED.A.035(b).

Kommissionens forordning (EU) nr. 1178/2011 af 3. november 2011 om fastsættelse af tekniske krav og ad-ministrative procedurer for flyvebesætninger i civil luftfart i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 216/2008 med senere ændringer (herefter forordning 1178/2011).MED.A.010, MED.A.025(e), MED.A.035(b):

Når du ønsker at overføre din helbredsgodkendelse (Medical Certificate, MC) til Danmark, skal du udfylde skemaet "Application for the transfer of medical records". Skemaet skal indsendes til Trafikstyrelsen. Det er først, når du modtager bekræftelse på gennemført transfer fra Trafikstyrelsen, at du formelt har Trafikstyrelsen i Danmark som kompetent myndighed.

Application for the transfer of medical records

I henhold til EASA Part-ARA 1178/2011, ARA.GEN.360 Change of competent authority, er det ansøgerens ansvar først at kontakte den myndighed, hvortil transfer ønskes. Den pågældende myndighed vil efterfølgende kontakte Trafikstyrelsen for at få overført relevante dokumenter. Det er først, når du modtager bekræftelse på gennemført transfer fra den nye myndighed, at du formelt har den som kompetent myndighed.

EASA-helbredscertifikater kan ikke overføres direkte mellem en EASA-myndighed og en ikke-EASA-myndighed. I disse tilfælde skal du ansøge om en ny helbredsgodkendelse i det pågældende system.

Hvis du som pilot, AFIS, flyveleder eller kabinebesætningsmedlem bliver syg, tager medicin, eller modtager behandling, kan det påvirke din evne til at udføre dine opgaver sikkert. Det er vigtigt at følge myndighedskravene for at sikre, at du kun udfører dine pligter, når du er medicinsk egnet. Disse er beskrevet i EASA 1178/2011 MED.A.020 :

access rules aircrew regulation men står også på dit fysiske helbredscertifikat.

Her er, hvad du skal gøre:

  1. Stop med at flyve, hvis:
    • Du oplever en forringelse af din helbredstilstand, der kan gøre det usikkert at flyve.
    • Du tager medicin (receptpligtig eller ikke-receptpligtig), som kan påvirke din evne til at flyve sikkert.
    • Du modtager behandling (medicinsk, kirurgisk eller andet), der kan forringe din evne til at flyve.
  2. Søg flyvemedicinsk rådgivning, hvis du:
    • Har gennemgået en operation eller invasiv procedure.
    • Starter med fast medicinering.
    • Har lidt af en væsentlig skade eller sygdom, der gør dig ude af stand til at udføre flyvning.
    • Er blevet gravid.
    • Er blevet indlagt på hospital.
    • Skal bruge korrigerende briller for første gang.
  3. Hvem skal du kontakte?
    • For alle klasser (Class1,2,3, CC, LAPL) skal du hurtigst muligt kontakte en flyvelæge (AME) for vurdering af om du må udøve dine rettigheder eller du skal meldes UNFIT. Det er flyvelægens ansvar at indsende en UNFIT-meddelelse til Trafikstyrelsen
    • Du må ikke udøve dine rettigheder før du har fået godkendelse fra flyvelægen eller Trafikstyrelsen.
    • Sygemeldinger kan vurderes af alle EASA-godkendte flyvelæger. Du skal være opmærksom på om flyvelægen er godkendt til din certifikatklasse. Du kan se en oversigt over flyvelæger her.

 

For bedre at forstå kompleksiteten har Trafikstyrelsen udviklet flowcharts for at belyse processerne for de enkelte klasser i forbindelse med sygdom.

Følg dette link: Hvis du bliver syg

Det er essentielt at sikre en sikker overførsel af medicinske data til Trafikstyrelsen for at beskytte følsomme personoplysninger. Som udgangspunkt henviser vi til afsnittet ”Hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger” på Trafikstyrelsens kontaktside.

Hvis du ikke kan sende med Digital Post, kan du benytte vores Bluewhale-løsning:

Som kan tilgås her 

Denne vejledning beskriver trinene for sikker afsendelse af medicinske data via Bluewhale-systemet, som er designet til at overholde strenge databeskyttelsesregler.

Ved at følge disse procedurer sikres beskyttelsen af privatlivets fred, samtidig med at de lovgivningsmæssige og operationelle krav inden for luftfarts- og jernbanesektorerne i Danmark opfyldes.

Bluewhale Vejledning

Bluewhale Vejledning - Bluewhale landingsside skærmbillede

Vær venligst opmærksom på, at e-mailadressen, der vises på skærmbilledet, vil blive ændret til medical@trafikstyrelsen.dk, når du går ind i Bluewhale. Dette sikrer, at oplysningerne kun modtages af det medicinske team.

  1. Indtast din e-mailadresse i det angivne felt.
  2. Vedhæft eventuelle filer, du ønsker at sende (hvis relevant).
  3. Skriv en tydelig emnelinje for at angive formålet med din e-mail.
  4. Skriv din besked i tekstfeltet.
  5. Klik på "Send"-knappen for at sende din e-mail sikkert.
Senest opdateret 23-10-2024