Klimapåvirkningen fra fly reguleres internationalt. Her kan du finde information om forskellige metoder til at reducere CO2-udledning fra luftfarten.
Luftfartens påvirkning af det globale klima er indiskutabel. For at få et fly på vingerne kræves store mængder fossilt brændstof, som ved forbrænding udsender CO2 til atmosfæren. Dertil kommer udledninger af vanddamp i form af skystriber, og kvælstofoxider (NOx), som også bidrager til en negativ påvirkning af klimaet.
Der er forskellige metoder til at reducere CO2-udledningen fra luftfarten, og de omfatter tekniske løsninger, operative løsninger, bæredygtige brændstoffer og markedsbaserede løsninger.
Internationalt er der blandt verdens lande enighed om, at luftfartens klimapåvirkning er for stor, og at den skal reduceres. Der kan dog dertil være lidt forskellig opfattelse af, hvordan og hvor hurtigt det skal ske.
Fra dansk side støtter vi bestræbelserne på at opnå de miljømæssigt bedste løsninger og aftaler. Det internationale arbejde på globalt plan sker gennem FN's luftfartsorganisation ICAO, og der foregår løbende en tæt europæisk koordinering for at kunne arbejde for de klimamæssigt mest ambitiøse løsninger i ICAO.
Tekniske løsninger
De tekniske løsninger kan blandt andet være mere fuel-økonomiske fly, udvikling af elektriske fly, og senest også udvikling af fly, der anvender brint direkte som energikilde.
FN's internationale luftfartsorganisation, ICAO, har i 2017 vedtaget at indføre en CO2-standard for fly. Standarden sætter krav til fueleffektiviteten for jet- og turboprop-fly, ud fra flyenes størrelse og vægt.
Bæredygtige brændstoffer
Der arbejdes desuden flere steder i verden på at udvikle bæredygtige brændstoffer, som kan bidrage til en CO2-reduktion. I mange år blev brændstoffer fremstillet af biomaterialer (planter, affaldsfraktioner mm) anset som den vigtigste mulighed, men i de senere år er de såkaldte elektro-fuels kommet mere i fokus.
Elektro-fuels er en metode til at fremstille blandt andet flybrændstof ud fra opfanget CO2 fra store udledere som f.eks. kraftværker og affaldsforbrændingsanlæg. Med tilsætning af brint, som kan fremstilles ved anvendelse af vindenergi, kan der fremstilles metan, og det kan videreforarbejdes til flybrændstof.
Markedsbaserede løsninger
De markedsbaserede løsninger kan se ud på flere måder. I EU har luftfarten siden 2012 været omfattet af EU's CO2-kvotehandelssystem, EU ETS. Med et kvotehandelssystem skal luftfartsselskaberne købe CO2-kvoter svarende til hvor meget de flyver. De tilgængelige CO2-kvoter bliver årligt reduceret. For luftfarten er alle flyvninger over en vis minimumsgrænse og inden for EØS's grænser (EU + Norge, Island m.fl.) omfattet.
I FN's luftfartsorganisation ICAO har man vedtaget et såkaldt offsetting system, CORSIA (Carbon Offsetting Reduction Scheme for International Aviation), gældende for alle verdens lande. Et offsetting system ligner et kvotehandelssystem, men CO2-kompenseringen sker ved at købe andele i CO2-reducerende projekter fortrinsvis i udviklingslandene.
En anden type markedsbaseret regulering kunne være skatter og afgifter på CO2-udledning eller på flyvninger generelt, eventuelt med krav om at provenuet øremærkes til særlige formål.
Klimapartnerskab for luftfart
Regeringen har sammen med erhvervslivet etableret 13 klimapartnerskaber, hvor man samarbejder om tiltag, der reducerer erhvervslivets udledninger af drivhusgas og styrker virksomhedernes grønne konkurrenceevne. Et af disse partnerskaber omhandler lufttransport.
Hent klimapartnerskabet for luftfarts anbefalinger her