For at ansøge om at blive kendt kunde, skal du udfylde ansøgningsblanketten. Når vi modtager din ansøgning, sender vi dig noget vejledende materiale med gode råd og tips til, hvordan du kan opfylde kravene.
Inden vi kan godkende en virksomhed som kendt kunde, skal der foretages et kontrolbesøg hos virksomheden. Ved besøget konstaterer inspektøren, om virksomheden lever op til kravene. Hvis virksomheden har flere afdelinger på andre lokaliteter, hvor der håndteres luftfragt, skal disse også inspiceres og godkendes.
Når Trafikstyrelsen har godkendt din virksomhed, tildeles godkendelsen et unikt ID-nummer, som indføres sammen med data om din virksomhed i den fælles EU-database. Dermed er godkendelsen gyldig i samtlige EU-lande.
Trafikstyrelsen godkendelse er gyldig i fem år, hvorefter den skal fornyes.
Hvilke krav skal jeg opfylde?
For at blive godkendt som kendt kunde, skal din virksomhed opfylde visse krav i forbindelse med håndtering af forsendelser, der skal sendes som luftfragt eller luftpost. Det drejer sig i korthed om følgende krav, der skal være opfyldt for alle virksomhedens filialer:
- Der skal udpeges en sikkerhedsansvarlig i virksomheden, som har ansvaret for at de sikkerhedsmæssige procedurer for håndtering af luftfragt og luftpost følges. Vedkommende skal kunne sikkerhedsgodkendes af myndighederne.
- Virksomheden skal udarbejde sikkerheds-procedurer for alle led i håndteringen af luftfragten. Procedurerne skal bl.a. sikre, at fragt, der identificeres som luftfragt – det være sig i produktion, lager eller ved forsendelse – er beskyttet mod uautoriseret adgang. Relevant personale skal gennemgå en sikkerhedsuddannelse.
- Trafikstyrelsen skal ved kontrolbesøg kunne godkende de faciliteter, hvor luftfragt opbevares (lokaler, adgangsforhold mv.)