Hvilke sager kan styrelsen behandle?
Her kan du læse mere om, hvilke sager Trafikstyrelsen kan behandle.
Sager kan eksempelvis være klager over afgørelser truffet af postvirksomheder med tilladelse til postbefordring om forsinkelser, erstatninger, postbetjeningsnettet m.m.
Trafikstyrelsen kan kun tage stilling til spørgsmål om erstatning i overensstemmelse med postloven og bestemmelser, der følger af denne.
Trafikstyrelsen kan ikke tage stilling til spørgsmål om erstatning uden for kontrakt, dvs. hvis postkunden mener, at postvirksomheden har handlet uagtsomt eller direkte forsætligt. Derfor må spørgsmålet henvises til de civile domstole, medmindre postvirksomheden erkender at have handlet groft uagtsomt eller direkte forsætligt.
Styrelsen kan ikke træffe afgørelse i spørgsmål, hvor der er tale om ’påstand mod påstand’. Sådanne tvister og uoverensstemmelser, der kræver bevisførelse og -vurdering, herunder vurdering af uagtsomhedsområdet efter de almindelige erstatningsretlige regler, må derfor henvises til domstolene.
Styrelsen har som udgangspunkt heller ikke faglig kompetence til at tilsidesætte en postvirksomheds faglige vurdering af en beskadiget pakke som følge af mangelfuld emballage, når postvirksomheden har haft lejlighed til at undersøge den pågældende pakkes emballage, eller hvis afgørelsen er baseret på fotografier af emballagen.
Trafikstyrelsens primære opgave er således at sikre, at postvirksomheden har behandlet klagen efter forskrifterne.