JOURNALNUMMER 2024-214287

Ændringer til projekt omkring Aarhus Hovedbanegård

20-02-2025

Banedanmark har ansøgt om ændringer til projektet omkring Aarhus Hovedbanegård.

Banedanmark har ansøgt om følgende ændringer til projektet omkring Aarhus Hovedbanegård:

- Området ved Banegraven/Bruuns Bro

  • Ændring af sporsænkningen ved Bruuns Bro
  • En konkretisering af afvandingsløsningen for området i Banegraven

- Arbejderne ved Broen L/udvidelse af arbejdsarealet B4

  • Arbejdsarealet udvides med to selvstændige arealer

Anlægsarbejdet forventes påbegyndt d. 31.03.2025 og forventes afsluttet d. 01.12.2026.

Trafikstyrelsen er myndighed ved etablering, udvidelse og ændring af statslige jernbaneanlæg og dertil knyttede projekter jf. jernbaneloven (LBK nr. 1091 af 11/08/2023 af jernbaneloven). Projektet er omfattet af bekendtgørelsens bilag 2 13a. Trafikstyrelsen skal derfor screene projektet for VVM-pligt i medfør af § 38 d i samme lovbekendtgørelse.

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet jf.  § 1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 08/05/2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter”, med senere ændringer.

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 233 Brabrand Sø med omgivelser, som er beliggende ca. 650 m sydvest fra projektområdet. Området er udpeget på grund af to store næringsrige søer samt arealer med rigkær. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

Projektets afvandingsløsning leder overfladevandet til regnvandsledningen i Værkmestergade, som afvander til Aarhus Havn. Aarhus Havn er en del af vandområdet Aarhus Bugt og Begtrup Vig. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at projektet vil medføre en midlertidig eller permanent forringelse af kvalitetselementernes tilstand, forringelse af vandområdets økologiske- og kemiske tilstand samt at projekt ikke er til hindre for målopfyldelse.

Miljøkonsekvensrapporten, som der refereres til i ansøgningsmaterialet, kan findes her: https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/b19926ec-a3df-4d29-abe2-9e56dbcd1d4a/Supplerende%20Milj%C3%B8konsekvensrapport%20AarhusH.pdf.

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 10. februar 2025 til vvm@trafikstyrelsen.dk cc nave@trafikstyrelsen.dk med henvisning til journalnummer 2024-214287.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar, samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.