Organisationen skal kunne godtgøre ekspertise inden for relevante sikringsaspekter, herunder havnesikring.
Det betyder at organisationen skal kunne dokumentere at besidde en generel ekspertise i viden om havnesikring, herunder havne og havnefaciliteter, samfundssikkerhed og beredskab.
Der skal som minimum altid vedlægges dokumentation for kursusdeltagelse eller fuldendt uddannelse i risikovurdering. Betingelsen er således ikke opfyldt, hvis der alene vedlægges dokumentation for praktisk erfaring i den henseende.
Som udgangspunkt forventes det, at et kursus eller en uddannelse i risikovurdering som minimum indeholde følgende hovedelementer, som omhandler de overordnede processer vedr. risikovurdering:
- Risikoidentificering (identifikation af farer, årsager for hver enkelt fare og de mulige konsekvenser for hver enkelt fare)
- Risikoanalyse (processen med at forstå risikoens karakter, hvordan alle de identificerede årsager udvikler sig til farer og derfra videre til konsekvenserne)
- Risikoevaluering (vurdering af om risikoen og/eller dens omfang kan accepteres, alvorligheden af konsekvensen, og hvor ofte den sker)
- Risikohåndtering (vurdering af nye tiltag til at reducere risikoen)
Elementerne er baseret på styrelsens generelle vejledning ”Introduktion til risikovurdering”, som findes på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Ansøgere forventes således at kunne dokumentere, at de kurser eller uddannelser, de har gennemgået, indeholder ovenstående risikovurderingselementer. Dokumentationen kan f.eks. være et kursusbevis vedlagt kursusindhold med læringsmål, taksonomier og kursuslængde.
Vedrørende taksonomi forventes det, at deltageren efter endt kursus eller uddannelse i risikovurdering, har viden og færdigheder som giver deltageren kompetencer til selvstændigt at kunne analysere, bearbejde og anvende den opnåede viden således, at deltageren selvstændigt kan gennemføre en risikovurdering herunder elementerne risikoidentificering, risikoanalyse, risikoevaluering og risikohåndtering.
Det vurderes generelt, at et kursus i risikovurdering vil skulle være af minimum 3 dages varighed, for at opfylde taksonomien.
Find "Introduktion til risikovurdering" i publikationslisten på Trafikstyrelsens hjemmeside
Det forventes også, at organisationen har praktisk erfaring i at udarbejde risikovurderinger i den maritime sektor eller anden lignende industri eller organisation.
Eksempler på relevant dokumentation:
- Kandidatuddannelse i ”Sikkerhed og risikostyring” eller ”Sikkerhed og risikoledelse”
- Professionsbacheloruddannelsen ”Katastrofe- og risikomanager”
- Anden relevant uddannelse indenfor sikring, beredskab og risikovurdering
- Kurser indenfor sikring, beredskab og risikovurdering
- Oversigt over gennemførte risikovurderinger inden for de sidste 5 år, som organisationen har udarbejdet
- CV på personale, herunder erhvervserfaring/tidligere arbejdspladser (jobfunktion, ansvarsområder, opnåede resultater og øvrige relevante oplysninger), personlige kvalifikationer og kompetencer, organisatorisk erfaring, uddannelsesmæssig erfaring, relevante kurser, sprogkundskab mv.