Virksomhederne skal evaluere og forbedre sikkerhedsniveauet gennem arbejdet med at håndtere farer og risici, overvåge indsatsen på sikkerhedsområdet og nå de opstillede sikkerhedsmål.
Termen ”sikkerhedsniveau” er en oversættelse fra engelsk ”safety performance”. Den engelske term er det samme som en præstation med et målbart resultat (jf. ISO 9000:2015).
I vejledningen til CSM SMS defineres termen sikkerhedsniveau som ”organisationens indsats i forhold til sikkerhedsmålene samt resultaterne af sikkerhedsledelsessystemet og alle de processer og procedurer, der understøtter dette".
Sikkerhedsniveauet hænger uløseligt sammen med de opstillede sikkerhedsmål, som igen tager udgangspunkt i virksomhedens risikovurdering. På grundlag af virksomhedens sikkerhedspolitik og risikovurdering opstiller virksomheden sine mål for at forbedre indsatsen og dermed opnå et højere sikkerhedsniveau, hvis det er praktisk muligt (krav 3.2.1.).
Virksomheden skal, som hidtil, indrapportere sikkerhedsrapporten med sikkerhedsindikatorer, der er fastsat med henblik på at evaluere organisationens sikkerhedsniveau. Virksomhedens sikkerhedsindikatorer anvendes derfor også til at evaluere indsatsen på sikkerhedsområdet, dvs. sikkerhedsniveauet.
Et led i forbedringen af sikkerhedsniveauet er behandlingen af ulykker og hændelser, specielt nærved-ulykker og nærved-hændelser, samt afvigelser fra ledelsessystemets procedurer, instrukser m.m.
Kravet om ”Afvigelser fra sikkerhedsledelsessystemet, som identificeres løbende”, jf. krav 5.7 i bek. 147 er ikke direkte nævnt i CSM SMS.
Den løbende identifikation, registrering og behandling af afvigelser fra sikkerhedsledelsessystemet blev i vejledningen til bek. 147 defineret som ”enhver situation, hvor sikkerhedsledelsessystemets retningslinjer ikke er fulgt”, som fortsat skal gennemføres.
Der henvises til kravet i CSM for overvågning om, at virksomheden skal have en overvågningsproces med henblik på så tidligt som muligt at påvise uoverensstemmelser mellem ledelsessystemet og anvendelsen af det, som kan resultere i ulykker, hændelser, nærved-hændelser eller andre farlige tildragelser.
Det skal desuden bemærkes, at det i CSM SMS eksplicit kræves, at relevant information fra andre interessenter også behandles i forbindelse med håndteringen af ulykker og hændelser (krav 7.1.2).
Læs vejledning til sikkerhedsledelsessystemer (nyt vindue)