Oplægsholder: Alexander Nuyles Nielsen, Safety & Approval Manager, DSB
DSB arbejder på at gøre S-banen automatisk for at øge fleksibiliteten og kapaciteten. Vi køber nye tog og opgraderer det nuværende signal system, CBTC. Automatiseringen omfatter også drift og infrastruktur.
S-banens infrastruktur er gammel, fra 1934, og passer ikke til moderne automatiserede systemer. Det giver nogle udfordringer, som vi skal løse ved hjælp af både eksisterende og nye teknologier.
Vi har allerede taget nogle beslutninger i processen, men der er stadig mange muligheder for at finde den bedste løsning. I denne session vil vi dele de udfordringer, principper og løsninger vi har fundet indtil videre for at skabe en fuldautomatisk S-bane uden at gå på kompromis med sikkerheden.
- Elektronisk overvågning ved ekstremt vejr
Oplægsholder: Lene Bøgebjerg Bøgvad, Klimatilpasningsleder, Banedanmark
Jernbanen er en af de ældste infrastrukturer der er i Danmark. Den første Jernbane blev anlagt i 1847 imellem København og Roskilde.
Klimaet har forandret sig siden 1847, men jernbanenettet har ikke fulgt med denne forandring. Derfor kan virkningerne af ekstreme vejrhændelser være alvorlige for jernbaneinfrastrukturenettet.
Den største fare for jernbanen er vurderet til at være kraftigere og mere langvarig regn og igennem en risikoanalyse, er påvirkningen af de enkelte jernbaneelementer sårbarheder identificeret.
Til udpegning af de sårbare lokaliteter udføres en GIS-analyse på tværs af jernbanens over- og underbygningselementer, med udgangspunkt i risikoanalysen og de eksisterende BaneGIS data.
Ved udpegning af de sårbare lokaliteter, kan disse klimasikres igennem digital overvågning med sensorer og tilhørende overvågningsplatform.
- Risikobaseret sikkerhedsledelse
Oplægsholder: Anders Daniel Møller, sikkerhedschef, Keolis Odense Letbane
Med driften af Odense Letbane som et helt nyt letbanesystem fik Keolis lejlighed til at arbejde struktureret med risikobaseret sikkerhedsledelse fra bunden. Der fandtes ingen eksisterende trafikale eller tekniske sikkerhedsregler, eller etablerede arbejdsgange. Alle regler ved Odense Letbane kunne derfor fra starten etableres med sporbarhed til risikoprofilen.
Oplægget vil introducere overvejelserne bagved den valgte tilgang, og vise praktiske eksempler på den sporbarhed og overvågning, der er etableret på baggrund af den risikobaserede tilgang.