2024-180924

MKR i høring: Sund & Bælt ønsker at etablere overhalingsspor ved Kalvebod

25-10-2024

Formålet med projektet er at gøre det muligt at afvikle trafikken mere smidigt til gavn for passagerer i den kollektive trafik, og samtidigt for at kunne håndtere det øgede antal, der forventes at komme, når Femern Bælt-forbindelsen åbner. Projektet indebærer en løsning med anlæggelse af to overhalingsspor. Som option indebærer projektet derudover anlæggelse af en transversal, som muliggør vending af tog fra Sverige og dermed en fremtidssikring af kapaciteten for både gods- og passagertog.

Trafikstyrelsen har den 19. marts 2024 modtaget anmodning om afgrænsningsudtalelse af Sund & Bælt for projektet. Den 5. april blev afgrænsningsnotatet sendt i myndighedshøring og på baggrund af endt høring vedrørende afgrænsningsnotatet afgav Trafikstyrelsen en afgrænsningsudtalelse den 6. maj 2024. Sund & Bælt har den 16. september fremsendt udkast til miljøkonsekvensrapporten for projektet overhalingsspor ved Kalvebod og styrelsen sender hermed den endelige miljøkonsekvensrapport i høring.

Anlægsarbejdet forventes påbegyndt i 2026 og forventes at have en samlet anlægsperiode på 2,5 år. Først forlænges broerne og derefter etableres spuns og der udgraves til og etableres overhalingsspor. Arbejdet udføres inden for normal arbejdstid, bortset fra ilægning af sporskifter i hver ende af projektstrækningen af hensyn til togtrafikken, der vil ske i hver sin totalspærring à fem døgn. Under anlægsarbejdet vil det være nødvendigt at sænke grundvandet.  

Trafikstyrelsen er myndighed ved etablering, udvidelse og ændring af statslige jernbaneanlæg og dertil knyttede projekter jf. jernbaneloven (LBK nr. 1091 af 11/08/2023, Bekendtgørelse af jernbaneloven).

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet jf.  §1 a og § 1 c i ”Bekendtgørelse nr. 451 af 08/05/2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter”, med senere ændringer.

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 143 Vesteramager og havet syd for, 400 m syd og øst fra projektområdet. Natura 2000-området består af habitatområde H127 og fuglebeskyttelsesområdet F111

I projektområdet er der blevet registreret tidligere forekomster af grønbroget tudse. Seneste undersøgelse i 2024 viser ingen forekomst af grønbroget tudse, og området er generelt uegnet som levested for arten. Derfor vil projektet ikke påvirke arten. For flagermus blev der i 2024 registreret ét træ nær arbejdspladsen ved Hammelstrupvej, som potentielt er egnet yngle- og rastested. Anlægsarbejdet kan potentielt påvirke flagermus med lys, men denne påvirkning vurderes som ubetydelig.

Projektet er beliggende 700 meter fra vandområde nr. 6 Nordlige Øresund. Miljømålene for vandområdet er god økologisk og god kemisk tilstand. Den nuværende samlede økologiske tilstand er moderat, mens den kemiske tilstand er ikke-god.

Isfuglen er tidligere registreret i Enghave Kanal og der kan potentielt være reder for isfugl ved bygværket ved kanalen. Det vurderes at der kan være en mindre påvirkning af isfugl, hvis det mest støjende anlægsarbejde udføres i deres yngleperiode fra april-juli, fordi det kan påvirke deres yngle i en sæson. Hvis støjende anlægsarbejde udføres uden for perioden april-juli vurderes der at være en ubetydelig påvirkning.

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at projektet vil medføre en midlertidig eller permanent forringelse af kvalitetselementernes tilstand, forringelse af vandområdets økologiske- og kemiske tilstand samt at projekt ikke er til hindre for målopfyldelse.

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 20. december 2024 til vvm@trafikstyrelsen.dk, cc ntei@trafikstyrelsen.dk med henvisning til journalnummer 2024-20180924.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar, samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Den 27. november 2024 afholder Sund & Bælt borgermøde på Scandic Sluseholmen kl. 17-19. Her er der mulighed for at høre nærmere om projektet inden man afgiver et høringssvar.