Journalnummer 2024-213389

Opgradering af Herlev St.

12-12-2024

Flytning af den eksisterende S-togsperron og øvrige anlægsarbejder.

Trafikstyrelsen har den 4. december 2024 modtaget ansøgning fra Banedanmark om fornyet tilladelse til flytning af perronen og standsningspunkt på Herlev station.

Anlægsarbejdet forventes påbegyndt d. 04-01-2026 og forventes afsluttes i 03-10-2026.

Trafikstyrelsen er myndighed ved etablering, udvidelse og ændring af statslige jernbaneanlæg og dertil knyttede projekter jf. jernbaneloven (LBK nr. 1091 af 11/08/2023, Bekendtgørelse af jernbaneloven). Projektet er omfattet af bekendtgørelsens bilag 2 10c og 13a. Trafikstyrelsen skal derfor screene projektet for VVM-pligt i medfør af § 38 d i samme lovbekendtgørelse.

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet jf.  §1 a og § 1 c i ”Bekendtgørelse nr. 451 af 08/05/2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter”, med senere ændringer.

Nærmeste Natura 2000-område er ”Øvre Mølleådal, Furesø og Frederiksdal Skov” beliggende ca. 5 km fra projektområdet. Trafikstyrelsen vurderer på det nuværende grundlag, at projektet ikke medfører påvirkninger på udpegningsgrundlaget for nærmeste Natura 2000-område. Der er ikke registeret fund af Bilag IV-arter i projektområdet.

Afvandingen sker via dræn til offentlig kloak. Perronlængden reduceres hvorfor mængden af afledt overfladevand reduceres som følge af projektet. Banedanmark sikrer de nødvendige tilladelser hos kommunen. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at projektet vil medføre en midlertidig eller permanent forringelse af kvalitetselementernes tilstand, forringelse af vandområdets økologiske- og kemiske tilstand samt at projekt ikke er til hindre for målopfyldelse.

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 17. januar 2025 til louj@trafikstyrelsen.dk, cc’et vvm@trafikstyrelsen.dk med henvisning til journalnummer 2024-213389. 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar, samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

LBK nr. 1091 af 11/08/2023 af jernbaneloven (Jernbaneloven)

BEK nr. 451 af 08/05/2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, som ændret ved BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter.