Nogle af de væsentlige ændringer vedrører bl.a. medicinske undersøgelser af HEMS-piloter over 60 år. Det er vigtigt at bemærke, at disse ændringer kun gælder for de flyvelæger, der er godkendt af Trafikstyrelsen til at udføre denne specifikke vurdering.
Trafikstyrelsen har nedenfor kort opsummeret de vigtigste ændringer. Den fulde lovtekst, som I bør læse, kan findes her.
Bemærk, at lovændringerne træder i kraft den 13. februar 2025.
En mere detaljeret gennemgang af lovændringerne vil blive præsenteret på Refresher Training-mødet den 25. april.
Opsummering af ændringerne i kravene til piloters helbredscertifikater:
- Cardiovascular system
AMC1 MED.B.010 (b) (1) (ii – iv) – Kardiovaskulær risikovurdering:
- Krav om risikovurdering er ikke kun ved to eller flere risikofaktorer.
- Risikovurdering skal gennemføres ved brug af validerede risikokalkulatorer såsom SCORE 2, PROCAM, AGLA og QRISK 3.
- Frekvensen for risikovurdering er nu:
- Hvert 5. år for piloter mellem 40-49 år.
- Hvert 3. år for piloter mellem 50-59 år.
- Hvert 2. år for piloter fra 60 år og opefter.
- Hyppigere vurdering kan overvejes ved identificerede risikofaktorer.
AMC1 MED.B.010 (b) (2) (iii) – Udvidet kardiovaskulær vurdering for piloter i enkeltpilot HEMS-operationer over 60 år:
- Nye obligatoriske undersøgelser:
- Hvile-EKG, arbejds-EKG, serumlipider, HbA1c-test, ekkokardiografi og arteriel doppler-ultralyd af halspulsårerne.
- Ved klinisk indikation kan vurdering af aorta thorakal/abdominalt overvejes.
AMC2 MED.B.010 (b)(1) – Kardiovaskulær risikovurdering:
- Krav om risikovurdering er ikke kun ved to eller flere risikofaktorer.
- Frekvensen for risikovurdering er nu:
- Hvert 5. år for piloter mellem 40-59 år.
- Hvert 2. år for piloter fra 60 år og opefter.
- Hyppigere vurdering kan overvejes ved identificerede risikofaktorer.
AMC2 MED.B.010 (b)(6) – Komplet højresidigt grenblok:
- Piloter med komplet højresidig grenblok skal gennemgå en kardiologisk vurdering ved første præsentation af tilstanden.
- En fit-vurdering kan overvejes, hvis den kardiologiske vurdering ikke påviser underliggende patologi.
- Kravet om ORL-begrænsning er fjernet, hvilket betyder, at piloter med denne tilstand ikke længere nødvendigvis pålægges operationelle begrænsninger.
GM1 MED.B.010 – Anbefalinger til risikovurdering:
- EASA anbefaler, at risikovurderingen foretages med metoder, der er specifikt tilpasset pilotpopulationens etnicitet.
- Risikovurderingen bør forudse 5-10 års risiko for både fatale og ikke-fatale kardiovaskulære hændelser.
- Refererer til 2021 ESC Guidelines on cardiovascular disease prevention som bedste praksis.
- Der er udgivet flowdiagram til brug ved den kardiologiske vurdering for single-pilot HEMS piloter 60 år og op.
- Respiratory System
AMC1 MED.B.015 – (a)(1) Krav om spiometri undersøgelse
- Hvornår spirometri skal bruges præsiseres så den hænger sammen med MED.B.015 (b) og (c).
AMC1 MED.B.015 (h) – Opdaterede retningslinjer for screening af obstruktiv søvnapnø (OSA):
- OSA-screening skal inkludere:
- Anamneseinterview om dagtræthed, snorken og eventuelle psykosociale problemer.
- Risikovurdering af faktorer som BMI >30, hypertension, diabetes type 2 og søvnrelaterede symptomer.
GM1 MED.B.015 – Detaljeret OSA-screening:
- AME’er anbefales at anvende STOP-BANG-score som screeningsværktøj.
- En vurdering af OSA bør overvejes, hvis piloten udviser symptomer eller har risikofaktorer for søvnforstyrrelsen. Dette inkluderer vedvarende dagtræthed, snorken (eventuelt bekræftet af en partner), observerede apnøepisoder eller psykosociale problemer relateret til dårlig søvnkvalitet.
Derudover bør en OSA-evaluering igangsættes ved tilstedeværelsen af risikofaktorer såsom BMI over 30, tidligere bariatrisk kirurgi, stor halsomkreds (≥ 40 cm) eller diagnosticeret arteriel hypertension. Hjerteproblemer, herunder arytmi, hjertesvigt og tidligere tilfælde af TIA eller apopleksi, øger også behovet for en vurdering. Øre-næse-hals-forhold såsom nasal obstruktion, kæbeanomalier (retrognati) eller anatomiske forandringer i svælget, vurderet via Mallampati Score eller Friedman-tungeposition, kan yderligere indikere risiko for OSA og bør medføre en nærmere undersøgelse.
- Følgende diagnostiske tests anbefales ved klinisk indikation:
- Nocturnal oximetri.
- Respiratorisk polygrafi.
- Polysomnografi i certificerede søvnlaboratorier.
- Mental Health
AMC1 MED.B.055 (10) (i) – Generelle krav til vurdering af kognitiv funktion:
- Ansøgere, der udviser tegn på kognitive forstyrrelser, skal gennemgå en neuropsykiatrisk vurdering for at fastslå sværhedsgraden af den kognitive svækkelse.
- En fit-vurdering kan overvejes for ansøgere med mild kognitiv svækkelse, men kun hvis de:
- Får en OML-begrænsning.
- Gennemgår regelmæssig overvågning af deres kognitive tilstand.
-
AMC1 MED.B.055 (10) (ii) Specifikke krav for piloter over 60 år i enkeltpilot HEMS-operationer:
- AME’er skal være særligt opmærksomme på tidlige tegn på kognitiv svækkelse hos disse piloter.
- En specialistvurdering bør overvejes, hvis der modtages information om potentiel kognitiv svækkelse fra:
- Trænings- og evalueringspersonale under løbende kontrol og træning (jf. ORO.FC.230).
- AME’er, der udfører tilbagevendende flyvemedicinske undersøgelser, og som dokumenterer tegn på kognitiv tilbagegang.
AMC1 MED.B.055 (11)
- Præcisering af kravet om at der altid skal laves en vurdering af om om behandlingens formål, bivirkninger, afhængighedsrisiko og den psykiatriske lidelses karakter er forenelige med flyvesikkerhed eller ej.
- Visual System
AMC1 MED.B.070 (a) (5)– Screening for aldersrelaterede synsforandringer:
- AMEér skal have øget fokus degenerative aldersændringer i synet.
AMC1 MED.B.070 (b) (2) (7) – Ved synforandringer opdaget ved undersøgelse
- Hvis der observeres en forringelse af synsstyrken, kan der overvejes yderligere specialiserede undersøgelser, afhængigt af den mistænkte patologi
- Der skal laves tonometri ved klinisk indikation samt for alle ansøgere over 45 år, der kræver en udvidet øjenundersøgelse.
AMC1 MED.B.070 (b) (2) (7) – Rutine synsundersøgelser
- Kontrastsensitivitetstest tilføjes som en fast del af den rutinemæssige øjenundersøgelse for alle piloter over 60 år.
AMC2 MED.B.070 (a)(4) – Screening for aldersrelaterede synsforandringer
- AMEér skal have øget fokus degenerative aldersændringer i synet.
AMC2 MED.B.070 (b)(4) – Rutine synsundersøgelser
- Kontrastsensitivitetstest tilføjes som en fast del af den rutinemæssige øjenundersøgelse for alle piloter over 60 år.